علل تحقیر خانه داری زنان در جامعه
مهری طالبی دارستانی، کارشناس ارشد زنان در گفت و گو با سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، با واکاوی ریشه های تحقیر خانه داری زنان در جامعه گفت: این مسأله به تفکرات غالب اجتماع در مورد زنان بر می گردد و متأسفانه دیدگاهی که در اسلام راجع به زنان وجود داشته است تاکنون به خوبی در جامعه تبیین نشده و شاید بتوان گفت با گذشت هزار 400 سال از اسلام تنها کسانی که به صورت جامع اقدام به تبیین این دیدگاه برای مردم کرده اند حضرت رسول(ص) و ائمه معصوم(ع) بودند که متأسفانه پس از رحلت رسول خدا(ص) به دلیل مخالفت خلفا، اجازه تبلیغ این دیدگاه به صورت گسترده در سطح جامعه به ائمه معصوم(ع) و شاگردانشان داده نشد.
وی با اشاره به اینکه خداوند در زنان و مردان ظرفیت های خاصی قرار داده است و بر همین اساس یک سری حقوق و وظایف را برای این دو جنس مشخص کرده است، افزود: در روند پیروزی انقلاب اسلامی زنان و مردان دوشادوش یکدیگر فعالیت کردند تا انقلاب به پیروزی رسید و در دوران دفاع مقدس هم به همین صورت زنان با حضور در کنار رزمندگان از ورود دشمن به داخل کشور جلوگیری کردند و در جبهه به صورت امدادگر و حتی رزمنده حضور و فعالیت داشتند.
کارشناس ارشد زنان با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی دو رویکرد نسبت به زنان در اجتماع اتفاق افتاد، تصریح کرد: یک دیدگاه و رویکرد، رویکرد متحجرانه بود که بیان می کرد رسالت زن تنها خانه داری و سکونت در منزل است که باید دقت کرد اسلام این دیدگاه را به این شکل قبول ندارد اسلام به دنبال انسانها و نسل آگاه است بر همین اساس بر اساس دیدگاه اسلام زنان اگر قرار است در خانه قرار گرفته و فرزنداری و همسرداری کنند که البته وظیفه اصلی یک زن دقیقا همین است که البته باید با آگاهی اجتماعی اقدام به تربیت فرزند کنند.
خداوند قدرت فرهنگ سازی و عقیده سازی بر محور تربیت را به زن داده است
مربی و مدرس امر به معروف و نهی از منکر ستاد امر به معروف کشوری با اشاره به اینکه خداوند قدرت فرهنگ سازی و عقیده سازی بر محور تربیت را در اختیار زن قرار داده است و مادر پرورش دهنده نسل بشری است، گفت: خداوند در همین راستا مرد را موظف به تأمین نیازهای زن اعم از نیازهای معنوی و مادی قرار داده است تا فرهنگ سازی و عقیده سازی و تربیت نسل به بهترین شکل ممکن در جامعه بشری انجام شود.
مرد در امر تربیت نسل صالح کارگزار زن قرار داده شده است
طالبی ادامه داد: به عبارت دیگر در مقابل گروهی که معتقد به فمنیسم هستند باید گفت که در اسلام خداوند مرد را کارگزار زن قرار داده است و تأمین مالی را به عهده او گذاشته است تا همانطور که بیان شد تربیت به بهترین شکل ممکن صورت گیرد و این دیدگاه تاکنون به هیچ وجه در سطح اجتماعی برای عوام تدوین نشده است.
آگاهی اجتماعی لازمه تربیت نسل مؤمن است
وی افزود: همانطور که بیان شد بعد از جنگ یک عده این رویکرد را دنبال کردند که زن باید در خانه مانده به تربیت نسل و همسرداری و رتق و فتق امور منزل برسد بدون اینکه تبیین شود بر اساس چه اطلاعاتی از مسائل و مبانی روز قرار است فرزندانش را تربیت کرده و از لحاظ فکری و عملی پشتیبان حداقل ذهنی همسرش باشد و اینکه این آگاهی اجتماعی چگونه قرار است به زنان خانه دار صرف منتقل شود
کارشناس ارشد زنان ادامه داد: از آن جایی که رسانه ها امکان انتقال همه مباحث ریز و درشت مورد نیاز را ندارند بنابراین در این دیدگاه با خلائی مواجه می شویم که هم ضربه زننده است هم عامل نفوذ دشمن، این خلا از اینجا نشات گرفت که هیچ گروه، سازمان، نهاد یا ارگانی به دنبال ایجاد آگاهی اجتماعی در زن نبود تا زن بر اساس این آگاهی اجتماعی و آشنایی به مسائل روز جامعه بتواند به تربیت فرزندان خود اقدام کرده و همسر خود را یاری کند در نتیجه از آن جایی که زن آگاهی اجتماعی لازم را نداشت نمی توانست به خوبی فرزندان خود را برای جامعه امروزی تربیت کند.
عضو شورای بسیج دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: از آن جایی که زن ناآگاه به مسائل روز بود نمی توانست فرزندان خود را در برابر معضلات اجتماعی آگاه کرده و در پاره ای از موراد به همسر خود کمک کند و براساس همین تفکر متحجرانه بود که برخی از زنان به تصور که اینکه باید در خانه باشند عزلت گزیدند و در نتیجه روابط اجتماعی خود را به شدت کاهش دادند که این موضوع زن و خانواده را دچار آسیبهای جبران ناپذیری کرد؛ این فاصله زنان مؤمنه از اجتماع موجب شد نتوانند فرزندان خود را برای جامعه روز یا «فرزند زمان خویش» تربیت کنند و پا به پای آنان در مسائل پیش روند به همین جهت فاصله و شکاف اجتماعی میان زنان و فرزندان و زنان و همسران ایجاد شد.
طالبی دارستانی افزود: علت ایجاد این شکاف اجتماعی این بود که فرزند و همسر به دلیل حضور در بیرون از خانه با مسائل روز اجتماع رو به رو و درگیر بودند در حالی که زن به دلیل حضور در خانه از همسرو فرزند خود در این زمنیه عقب مانده بود.
طرح جریان های فمنیستی در اثر و با استفاده از حاکمیت دیدگاه متحجرانه در اجتماع
وی تصریح کرد: دشمن از همین خلاء موجود استفاده کرد و بیان کرد که اسلام می خواهد جلوی زنان را در مسیر پیشرفت گرفته و در نتیجه مباحث فمنیستی را با استفاده از جذابیت و تبلیغات متنوع در جامعه رواج داد تا جایی که زنان بدون اینکه بدانند فریفته این جریان ها شدند؛ زیرا این حس القا می شد که این جریان ها می خواهند از تمامی ظرفیت های اجتماعی آنها استفاده کنند در حالی که اینگونه نبود و فمنیست ها به دنبال نیروی کار و لذت ارزان قیمت زنان بودند و با این اقدام دسترسی شهوانی به زنان راحت تر می شد.
کارشناس ارشد زنان ادامه داد: در نتیجه این اقدام زنان بدون آگاهی اجتماعی وارد اجتماع شدند و بدون اینکه بدانند ورود اجتماعی یک زن باید بر اساس چه سبک و اسلوبی باشد که به او نگاه جنسیتی صورت نگرفته و از او استفاده شهوانی نشود و در عین فعالیت مثمر ثمر در اجتماع جنسیت خود را بروز ندهند، در اثر اشاعه جریان های فمنیستی حضور یافتند.
پیامدهای حضور ناآگاهانه زن در اجتماع
وی افزود: بعد از این که زن وارد اجتماع شد برای پیشرفت بیشتر مجبور به کاهش ارتباطات خانوادگی و افزایش ارتباطات محیط کار بود به عنوان مثال مجبور شد فرزند خود ر ا به مهد بسپارد و از آن جایی که در مهدها آموزش های دینی و فرهنگی و اعتقادی لازم به فرزندان منتقل نمی شد و بیشتر آموزش ها، آموزش های مورد نظر جوامع جهانی و غربی بود که غالبا به صراحت مخالف فرهنگ اسلامی ایرانی ماست در نتیجه شکاف نسلی میان والدین و فرزندان عمیق تر شد.
رابط و مربی ستاد امر به معروف کشوری ادامه داد: از سوی دیگر زن شاغل بدین جهت که بیشتر وقت خود را در بیرون از محیط خانه گذرانده در اثر خستگی توان لازم جهت ارتباط کلامی و عاطفی مناسب با همسر خود برایش باقی نمی ماند به همین جهت با همسر خود نیز دچار گسست در روابط عاطفی می شود از سوی دیگر چون زن از آگاهی و دانش لازم جهت بروز شخصیتی خود در جامعه برخوردار نیست؛ کنترل روابط عاطفی ایجاد شده در محیط کار و اجتماع را نیاموخته بنابر این همین روابط عاطفی بر رابطه او و همسرش سایه افکند و موجب بروز مشکلات فروان در خانه و خانواده می شود.
طالبی دارستای گفت: در نتیجه ما در اینجا با دو دسته از زنان روبه رو هستیم دسته ای که بدون آگاهی و دانش لازم از مسائل اجتماعی و روز جامعه در خانه نشسته و در اجتماع حاضر نمی شوند بنابراین نمی دانند و نمی توانند بهترین همسر و مادر باشند.
دسته دوم زنانی هستند که وارد اجتماع و محیط کار شده اما آگاهی لازم و کافی ندارند که چگونه باید بدون بروز شخصیت جنسی خود در اجتماع حلصر شده و فعالیت کنند، همانطور که بیان شد حضور این گروه در جامعه تحت تبلیغات فمنیستی بود.
تحقیر خانه داری در اثر تبلیغات گسترده جریان های فمنیستی
وی افزود: همین مسائل و تبلیغات فمنیستی با استفاده از خلا ایجاد شده در تبیین الگوی زن مسلمان موجب شد که مساله همسرداری، خانه داری و فرزند آوری زن به عنوان یک مسأله سطح پایین مطرح شود زیرا هنوز در این زمینه به زنان آگاهی نداده ایم که زنی که در خانه نشسته و تمام همت خود را برای تربیت فرزند قرار می دهد بزرگترین و خطیر ترین کار جامعه بشری را برعهده گرفته و انجام می دهد و ریشه این مسأله به بی تدبیری مسؤولان در عرصه های فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی بر می گردد که در این زمینه اطلاع رسانی لازم را نکرده اند که اگر زن با آگاهی کامل و براساس ظرفیت خدایی خود اقدام به تربیت فرزند کند، نباید جامعه به اینجا کشیده شود که خانه داری و فرزنداری کار سطح پایینی تلقی شود چرا که اگر زنان به ماهیت و اهمیت این موضوع پی ببرند حاضر نمی شوند وقت خود را برای کارهای اغلب بی ارزشی در بیرون از منزل که مردان هم می توانند انجام دهند اختصاص دهند.
در نبود این آگاهی است که می بینیم برخی از زنان دست به سخیف ترین کارها می زند تا در جامعه بروز و ظهور داشته باشند./968/ت۳۰۰/س