۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۵۲۳۱۸۰
آیت الله انگجی مطرح کرد؛

غدیر؛ عید کمال دین/ ولایت روح توحید است

استاد حوزه علمیه گفت: زحمات ۲۳ ساله پیامبر اکرم(ص) حکم جسم و بدن را داشت که با انتخاب امام علی(ع) به عنوان جانشین در روز غدیر، در این جسم روح دمیده شد.
آیت الله انگجی 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید علی انگجی، استاد حوزه علمیه در مراسمی که امروز به مناسبت سالروز میلاد امام هادی(ع) در مدرسه علمیه دارالمبلغین فلسفی تهران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت  سالروز این میلاد نورانی و مبارک، گفت: مبارک‌ترین ایامی که خداوند تبارک و تعالی توفیق درک آن را به ما عنایت کرده است ماه ذی الحجه به عنوان ماه ولایت است.

وی افزود: مباهله، آیه تطهیر، آیه ولایت، خاتم بخشی امام علی(ع)، ازدواج ایشان با حضرت فاطمه(س)، ولادت امام موسی کاظم(ع)، ولادت امام هادی(ع) و بالاتر از همه اینها عید بزرگ غدیر که در آستانه آن قرار داریم، در ماه ذی الحجه واقع شده‌اند.

آیت الله انگجی در ادامه ابراز داشت: بزرگترین عید در اسلام عید غدیر است. از امام صادق(ع) روایت است بعد از عید فطر، قربان، عرفه، جمعه اعظم و اشرف اعیاد روزی است که پیغمبر اکرم به امر پروردگار عالم امام علی(ع) را وصی خود بر مردم معرفی کرد.

وی اظهار داشت: این روز از چنان شرافتی برخوردار است که امام رضا(ع) فرمود عید غدیر در آسمان‌ها مشهورتر از زمین است. عید غدیر روزی است که خداوند متعال در آن دین را بر مردم تمام کرده و راضی می‌شود، زیرا اگر رسالت ولایت انجام نمی‌شد زحمات بیست و سه ساله پیامبر اکرم(ص) هیچ و نابود می‌شد.

آیت الله انگجی در ادامه ابراز داشت: زحمات پیامبر اکرم(ص) حکم جسم و بدن را دارد که در واقع با انتخاب امام علی(ع) به عنوان جانشین در روز غدیر، در واقع در جسم دین روح دمید که اگر این روح نبود جسم می‌گندید.

وی افزود: توحید بدون ولایت یعنی عدم توحید، ولی این به معنای ناقص بودن توحید نیست. ولایت روح توحید است. عید غدیر عید کمال دین و تمام نعمت است. در این روز سفارش شده جشن بگیرید. شادی، صله رحم، احسان و انفاق کنید. فضیلت یک درهم انفاق و احسان در روز عید غدیر، هزار برابر بیشتر از ایام دیگر است. امام هادی(ع) درباره غدیر و اهمیت ولایت می‌فرماید هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است.

آیت الله انگجی در توصیه به طلاب گفت: جوانان طلبه همواره باید برنامه‌ریزی داشته باشند و علاوه بر برنامه‌های درسی حوزه مطالعات شخصی را در امور خود بگنجانند، یکی از برنامه‌های خود را قرآن و دقت در آیات آن قرار دهند.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که اگر خدا به پیامبر اکرم(ص) وعده داد که از شر اشرار حفظش ‌کند پس چرا پیامبر اکرم ۲۳ سال تمام مورد آزار و اذیت قرار گرفت، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) با اینکه همواره جانش در خطر بود تا جایی که یارانش به ایشان می‌گفتند آنان را نفرین کن اما همان لحظه پیامبر دست به آسمان می‌برد و می‌فرمود خدایا مبادا از اینکه اینها مرا اذیت می‌کنند عصبانی شوی، از تو می‌خواهم از جهل هدایت‌شان کنی. پیغمبر(ص) وقتی می‌خواست جانشین خودش را معرفی کند از شر منافقین می‌ترسید زیرا در میان مسلمانان حضور داشتند در این زمان بود که خداوند فرمود تو را حفظ می‌کنیم نگران نباش و رسالتت را ابلاغ کن./966/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات