۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۲۳۴۲۷
رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

تنها یک درصد موقوفات کشور قرآنی است

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه تنها یک درصد از موقوفات کشور قرآنی است، گفت: ما برای موقوفات دیگر فرهنگ سازی کردیم؛ اما در فرهنگ سازی موقوفه قرآنی وارد عمل نشده ایم،
حجت ‌الاسلام سیدمصطفی حسینی

حجت الاسلام سید مصطفی حسینی، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به ابراز نگرانی برخی از استقبال اندک از مسابقات قرآنی در ارومیه از سوی مردم، اظهار داشت: این یک مسأله عمیق اجتماعی است و مردم تنها با یک اطلاعیه و دستور وارد عرصه نمی شوند.

وی با بیان اینکه یک مسأله عمیق فرهنگی و اجتماعی است، افزود: این گونه نیست که مردمی که انس با قرآن نداشته اند با یک دستور و یک اطلاعیه بیایند و پای رحل قرآن بنشینند و مانند رهبر معظم انقلاب ساعت ها در این مراسمات حضور داشته باشند.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: حضور مردم نیازمند آمادگی است و به این شکل نیست که این مسائل به یکباره پدید بیایند، لازم است مؤسسات قرآنی، مسؤولان و روحانیت پای کار آیند و مردم را با قرآن آشنا و معارف عمیق و حقایق آن را برای جذب مردم معرفی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تنها یک درصد از موقوفات مربوط به موقوفات قرآنی است، ابراز داشت: 80 درصد  موقوفات مردم مربوط به تلاوت قرآن بر سر قبر واقف آنها است، ما فرهنگ سازی برای موقوفه قرآنی نداشته ایم و این امر جای تأسف دارد.

حجت الاسلام حسینی گفت: ما در حوزه‌های وقف سلامت، وقف بهداشت و وقف مدرسه سازی توانسته ایم فرهنگ سازی کنیم به طوری که شاهد هستیم در همین استان 450 مدرسه موقوفه وجود دارد، اما در مسائل موقوفات قرآنی تنها یک درصد از موقوفات کشور به نیت مسائل قرآنی ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی برای موقوفه قرآنی مسأله مهمی است که در نهاد اوقاف به دنبال آن هستیم همچنین وقف مشارکتی قرآن از دیگر برنامه‌های مورد توجه برای گسترش موقوفات قرآنی و فعال کردن هر چه بیشتر عرصه قرآنی در کشور است.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه همین وقف باید از علما شروع شود تا مردم نیز پشت سر علمای وارد عرصه قرآنی شوند، تصریح کرد: در گذشته عالمان با پیش دستی در مسائل وقف و خیر مردم را پشت سر خود به این امر تشویق می کردند.

وی ادامه داد: اگر موقوفات قرآنی شکل بگیرد می توان سرمایه حاصل از آن را برای تقویت فعالیت‌های قرآنی به کار گرفت و حوزه های علمیه را نیز از درآمد حاصل از آن موقوفات در عرصه قرآنی و تعمیق آشنایی طلاب و مبلغان دینی با این کتاب شریف یاری کرد.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه به بهانه مسابقات قرآنی وقف مشارکتی را طرح کردیم، ادامه داد: بنابراین با شکل گیری وقف مشارکتی و پیش دستی علما می توان موقوفات قرآنی را برای حمایت از حوزه‌های علمیه برای فعالیت‌های قرآنی اختصاص داد و در حالی که در کشور موقوفه قرآنی زیادی نداریم و امید است وقف مشارکتی راه گشای این امر باشد./854/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات