۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۸۴۰

آغاز مرحله نهایی مسابقات اروپایی قرآن در سوئد

مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقات اروپایی قرآن در مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم پایتخت سوئد برگزار می‌شود.
پنجمین دوره مسابقات اروپایی قرآن در مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم پایتخت سوئد

حجت‌الاسلام محسن حکیم الهی، امام جماعت و مدیر مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم، اعلام کرد: مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقات اروپایی قرآن در مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم پایتخت سوئد 19 شهریورماه از ساعت 8:30 دقیقه به وقت محلی آغاز می‌شود و تا ساعت 13 ادامه دارد.

وی افزود: این مرحله در دو گروه سنی بالای 16 سال و زیر 16 سال برگزار می‌شود و برترین‌های مرحله مقدماتی در آن حضور می‌یابند.

مجموع شرکت‌کنندگان 82 تن هستند

حجت‌الاسلام حکیم الهی با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف مسابقات اروپایی قرآن سوئد تصریح کرد: در چهار رشته این رقابت‌ها در مجموع 82 نفر شرکت کرده‌اند که در رشته قرائت، اذان، حفظ و مفاهیم با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مدیر مرکز اسلامی استکهلم بیان کرد: 23 نفر در رشته قرائت، 19 نفر در رشته اذان، 15 نفر در رشته حفظ و 25 نفر در رشته مفاهیم قرآنی در پنجمین مسابقات اروپایی قرآن سوئد حضور یافته و توانمندی‌های خود را می‌آزمایند.

وی همچنین یادآور شد: در مرحله مقدماتی شرکت‌کنندگان در رشته قرائت(هر دو گروه سنی بالا و زیر 16 سال)، اذان(هر دو گروه سنی)، حفظ پنج جزء( هر دو گروه سنی)، 30 جزء(زیر 16 سال)، حفظ 20 جزء(ویژه بزرگسالان) و حفظ کل(دو نفر) با یکدیگر رقابت کردند.

یادآور می‌شود، پنجمین مسابقات اروپایی قرآن در مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم از جمعه، 17 شهریورماه آغاز شده است و امروز، 19 شهریور به کار خود پایان می‌دهد/.

قرآن زنده؛ طرح ابتکاری بانوی انگلیسی مقابل تروریسم

نرم افزار «قرآن زنده» ابتکاری از بانوی مسلمان انگلیس برای مقابله با افراط‌گرایی و همچنین اسلام هراسی است که در آن برای هر آیه، اطلاعات بیشتری با ترجمه‌های مختلف به چند زبان ارائه می شود.

در این نرم افزار کاربران می‌توانند اعتقادات ادیان دیگر و تحقیقات انجام شده در مورد قرآن را مطالعه کنند و دسترسی به متن با جستجوی کلمه یا موضوع امکان‌پذیر است.

زینت قریشی، بانوی ۲۶ ساله مسلمان که مبتکر این طرح است، در این باره گفت: تا جایی که ممکن است کاربران می توانند با استفاده از این نرم افزار به عمق مفاهیم قرآن پی ببرند و آن را از دیدگاه‌های مختلف با ترجمه‌های گوناگون مطالعه کنند.

وی افزود: کاربران حتی می توانند دیدگاه غیرمسلمانان در مورد قرآن  را بخوانند.

این وب‌سایت تلاش خواهد کرد با معرفی اسلام حقیقی، با تروریسم مقابله کند و اسلام هراسی را کاهش دهد.

افتتاح مرکز نگه‌داری نسخ خطی قرآنی در شارجه

مرکز نگه‌داری نسخه‌های خطی نفیس و کمیاب قرآنی و اسلامی در دانشگاه «القاسمیه» شهر «شارجه» امارات با حضور «شیخ سلطان بن محمد قاسمی»، حاکم شارجه راه‌اندازی شد..

در این مرکز، تعدادی از اسناد و نسخه‌های خطی نفیس اسلامی متعلق به قرن پنجم هجری که حاکم شارجه طی سفر به کشورهای مختلف جهان آن‌ها را گردآوری کرده است، نگه‌داری می‌شود.

در این مرکز همچنین، ۴ مجموعه از نسخه‌‌های خطی اصیل و کمیاب اسلامی با موضوعات مختلف علوم فقهی، حدیث، تفسیر، زبان عربی، نجوم، ریاضیات، پزشکی و داروسازی نگه‌داری می‌شود و علاوه بر این، بخشی از این مرکز نیز به نگه‌داری نسخه‌های خطی کمیاب و نفیس قرآن کریم اختصاص دارد.

به نقل از ایکنا، مرکز مذکور براساس معماری اسلامی، در دو طبقه و در مساحتی بالغ بر دو هزار و ۸۰۰ متر مربع در دو طبقه بنا شده و دارای بخش‌های مختلف خدماتی و فنی است و به جدیدترین تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده در مراکز نسخ خطی جهان تجهیز شده است.

«شیخ سلطان بن محمد قاسمی»، حاکم شارجه در این باره گفت: این مرکز دارای ۱۵۰۰ نسخه خطی درباره علوم مختلف است که بیشتر آن‌ها به زبان عربی است و مرکزی معتبر برای تحقیقات و پژوهش‌های علمی به شمار می‌رود./994/ب۹۰۴/ف

 

ارسال نظرات