۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۵۲۳۸۴۲

تکرار بازی سوخته رژیم صهیونیستی علیه ایران

رسانه های رژیم صهیونیستی با استناد بر تصاویر ماهواره ای مدعی شدند که ایران در حال ساخت کارخانه تولید موشک در سوریه است.
نتانیاهو

به گزارش خبرگزاری رسا، با شروع مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ در خصوص پرونده هسته ای ایران، رژیم صهیونیستی نیز به عنوان ضلع سوم مذاکرات، فعالیت های خود را شروع کرد. با جدی تر شدن این مذاکرات و افزایش احتمال دستیابی به توافق، صهیونیست ها اقدامات خود را گسترش داده و شاید حتی بتوان گفت که از دو طرف دیگر مذاکرات فعالیت و نقش بیشتری پیدا کردند. سفرهای متعدد مقامات این رژیم به روسیه، سفرهای نماینده آمریکا در مذاکرات به سرزمین اشغالی بلافاصله پس از مذاکرات و ارائه گزارشی در خصوص روند آن و سخنرانی معروف «بنیامین نتانیاهو» در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲) و ...، همگی شواهدی بر این مدعا هستند.

هر چند که در ظاهر، صهیونیست ها از توافق به دست آمده (برجام) میان ایران و کشورهای ۱+۵ راضی نبوده و خواستار ادامه تحریم ها تا تعطیلی کامل این برنامه بودند، ولی به نظر می رسد که در مجموع از اقدامات تبلیغاتی و رایزنی های سیاسی خود در جریان این مذاکرات رضایت داشته و آنها را ثمربخش ارزیابی می کنند. اکنون که بیش از دو سال از این توافق می گذرد، صهیونیست ها یک‌بار دیگر به دنبال استفاده از این تجربه هستند.

بحران عراق و سوریه در مسیر سراشیبی قرار گرفته و می توان نقطه پایان آنرا در افق مشاهده کرد. تصرف شهر حلب در سوریه، رسیدن نیروهای سوری به مرز این کشور با عراق در محدوده شهر تنف، پاکسازی کامل مرز لبنان و سوریه از لوث وجود تروریست های جبهه النصره و داعش، تصرف موصل در عراق به عنوان مقر اصلی داعش در این کشور و تلعفر و پاکسازی اکثر قریب به اتفاق این کشور، همگی نوید دهنده این چشم انداز روشن است.

نقش محور مقاومت در حل این بحران به طور کلی و جمهوری اسلامی ایران به طور خاص و پایداری چند ساله آنها، عامل اصلی دستیابی به این موفقیت می باشد. تشکیل نیروهای «حشد الشعبی» در عراق، نیروهای «دفاع وطنی» و «جیش الشعبی» در سوریه به عنوان دو حلقه جدید از محور مقاومت نیز حاصل این نقش آفرینی است.

صهیونیست ها به اذعان نخست وزیر این رژیم، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان «تهدید بنیادین» برای خود می‌دانند. بنابر این طبیعی است که حضور گسترده ایران در این کشورها و امکان باز شدن جبهه های جدید برای مقابله با آنها، موجبات نگرانی صهیونیست‌ها را فراهم کرده باشد. همچنین برقراری مسیر زمینی ترانزیتی جدید از تهران به بغداد و دمشق تا بیروت، به عامل دوم نگرانی صهیونیست ها تبدیل شده است.

برایند این وضعیت منجر به آن  شده است که تصمیم گیرندگان این رژیم، دستور شروع بازی تبلیغاتی تجربه شده در پرونده هسته ای ایران را همزمان با مذاکرات برای حل بحران سوریه، صادر کنند. بر این اساس تا کنون ۴ گام از بازی تبلیغاتی مذکور اجرا شده است:

۱- تبلیغات در خصوص ساخت کارخانه موشکی توسط ایران در لبنان و سوریه

رسانه های رژیم صهیونیستی در اقدامی هماهنگ مدعی شدند که ایران در حال ساخت کارخانه تولید موشک در سوریه است. این گزارش بر تصاویر ماهواره ای گرفته شده توسط ماهواره «اروس بی» استناد کرده و تاسیسات مذکور را مشابه تاسیسات موجود در ایران دانسته است. چند روز پیش از این نیز خبر ساخت دو کارخانه تولید موشک در لبنان (به نقل از مجله فرانسوی «Intelligence Online»)، مطرح شد که از جمله قرار است موشک های «فاتح ۱۱۰» در آنها تولید شود.

۲- گزارش رییس موساد در خصوص روند از بین رفتن داعش و گرفتن جای آن از سوی ایران

«یوسی کوهن» رییس سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی، «موساد»، در گزارشی در برابر هیئت دولت رژیم گفت: «فرایند اصلی که امروزه در خاورمیانه در حال وقوع است، گسترش ایران به وسیله نیروهای ایرانی و نمایندگان محلی می باشد که در حال استقرار در سوریه، لبنان، عراق و یمن می باشند و اینکه هر جا حضور داعش محدود می شود، ایران برای پرکردن این خلاء اقدام می‌کند».

۳- سفر نتانیاهو به روسیه و دیدار با رییس جمهور این کشور

نتانیاهو روز چهارشنبه ۱/۶/۹۶ با رئیس جمهور روسیه «ولادیمیر پوتین» در شهر «سوچی» دیدار کرد. نتانیاهو در این دیدار گفت: «ما با تلاش مشترک می‌توانیم داعش را شکست دهیم و این موضوعی بسیار مهم است، اما جنبه بد موضوع این است که نابودی دولت اسلامی جای پای ایران را باز می‌کند. ما نمی‌توانیم حتی برای یک دقیقه فراموش کنیم که ایران هر روز تهدید می‌کند که اسرائیل را نابود خواهد کرد، به سازمان‌های تروریستی اسلحه می‌دهد و حامی و مبتکر عملیات تروریستی است».شایان ذکر است که رئیس موساد در این سفر، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را همراهی کرده بود.

۴- سفر دبیرکل سازمان ملل

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل یکشنبه شب ۵/۶/۹۶، برای اولین بار از زمان تصدی این سمت وارد سرزمین های اشغالی شد. نتانیاهو در دیدار با گوترش، ایران را متهم به ساخت کارخانه تولید موشک های دقیق در سوریه و لبنان کرد. وی ضمن انتقاد از عملکرد سازمان ملل متحد گفت که این سازمان تا کنون هیچ کدام از فعالیت‌های ایران برای تجهیز نظامی حزب‌الله لبنان را محکوم نکرده است.

بر اساس تجربه پرونده هسته‌ای ایران، از هم اکنون می توان انتظار داشت که محور اصلی سخنان امسال نتانیاهو در سازمان ملل (اواخر شهریور ماه)، پیرامون همین موضوع باشد. همچنین طبق اعلام رسانه های صهیونیستی، قرار است که در حاشیه این سفر، نتانیاهو با ترامپ دیدار داشته باشد. بنابر این توصیه می شود که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی برای مقابله با این بازی و گام های بعدی آن آماده بوده و پیش بینی های لازم را در این خصوص انجام دهد./۹۹۴/ب۱۰۱/ف

مسعود محمدولی

ارسال نظرات