۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۲۳۹۴۸
رییس جمهور قزاقستان:

جدایی و تفرقه در بین مسلمانان عامل تحقق اهداف شوم کشورهای دیگر است

رییس جمهور قزاقستان گفت: جدایی و تفرقه در بین مسلمانان موجب شده کشورهای خارجی از آن برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده کنند.
«نورسلطان نظربایف» رییس جمهور قزاقستان

به گزارش خبرگزاری رسا، «نورسلطان نظربایف» رییس جمهور قزاقستان در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری با ابراز نگرانی از وقایع اخیر در میانمار خواستار پایان دادن به این درگیری ها شد.

وی گفت: آستانه نگرانی خود نسبت به وقایع اخیر در میانمار را ابراز می دارد و از همه طرف ها خواستار پایان دادن سریع خشونت و گفت‌وگو در چارچوب سازمان ملل می‌باشد.

نظربایف در ادامه با تاسف اظهار داشت: اخیرا امت اسلامی در برابر آزمایش های دشواری قرار گرفته‌اند که گسترش سازمان های افراطی و تروریستی از جمله آن می‌باشند.

وی با بیان این که چنین اقدامات باعث افزایش اسلام ستیزی می‌شود، گفت: در کشورهای غربی سال به سال اقدامات جنایی علیه مسلمانان رو به افزایش است.

نظربایف در ادامه با اشاره به عدم وجود وحدت در جهان اسلام که بیش از 1.5 میلیارد جمعیت را در بر می‌گیرد، ادامه داد: جدایی و تفرقه در میان مسلمانان باعث می‌شود تا کشورهای خارجی از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به این نشست در حوزه علم و فناوری در «آستانه» پیشنهاد کرد که کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گروهی را همانند «G-20» از جمله 15 کشور پیشرفته کشورهای اسلامی، تشکیل دهند.

نظربایف گفت: فکر می کنم باید گروه غیر رسمی همانند گروه 20 برای توسعه علم و اقتصاد در جهان اسلام از جمله 15 کشور پیشرفته سازمان همکاری اسلامی تشکیل شود.

نظربایف در ادامه تشکیل چنین گروهی را برای توسعه علم و فناوری در محدوده کشورهای مسلمان نشین بسیار مهم عنوان کرد.

وی همچنین گفت: روابط دین اسلام با ادیان دیگر جهان نیز باید توسعه یابد و چنین اجلاس ها که جهان اسلام را با غرب نزدیک می کنند بایستی به طور منظم برگزار شوند.

نظربایف در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به شرکت کنندگان این اجلاس خواستار توسعه فعال فعالیت های علمی در چارچوب همکاری اسلامی و  ایجاد صندوق علمی و اطلاعاتی جهان اسلام شد.

وی سهم دین اسلام در توسعه تمام بشر را قابل توجه عنوان کرده گفت: زمانی تمدن اسلامی پیشرفته ترین تمدن در جهان به شمار می رفت و پایه اقتصاد، ریاضی، پزشکی و الگوریتم های معاصر با نام های دانشمندان بزرگ اسلامی مرتبط است.

رییس جمهور قزاقستان در بخش دیگری از صحبت های خود همچنین به سران و نمایندگان کشورهای اسلامی پیشنهاد سرمایه گذاری در علم کشاورزی را کرد.

وی گفت: ما باید علم کشاورزی را توسعه و فناوری های جدید را وارد این عرصه و امنیت غذایی را تقویت بخشیم.

نظربایف خاطرنشان کرد: توسعه علم و فناوری تنها در شرایط استقرار صلح و ثبات امکانپذیر است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات