۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۲۳۹۵۰
دبیرکل سازمان همکاری اسلامی:

علم و فناوری بهترین ابزار برای مبازه با اسلام‌ستیزی است

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی با اشاره به افزایش اسلام ستیزی در سراسر جهان بر اهمیت مبارزه با آن استفاده از علم و فناوری تاکید کرد.
یوسف بن احمد العثیمین دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، یوسف بن احمد العثیمین دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در نخستین اجلاس این سازمان با موضوع علوم و فناوری با اشاره به افزایش اسلام ستیزی در سراسر جهان بر اهمیت مبارزه با آن با استفاده از علم و فناوری تاکید کرد.

وی گفت: برخی از کشورها وضعیت فعلی جهان اسلام را به چالش می‌کشد و کشورهای اسلامی در حال حاضر با یک واقعیت بحرانی مواجه شده‌اند، زیرا تروریسم، افراط‌گرایی و اسلام هراسی و اسلام ستیزی رو به رشد است.

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی افزود: علاوه بر این بیکاری، جهل و فقر در کشورهای مسلمان نشین بر این مشکلات افزوده است.

وی افزود: ما باید با این واقعیات مبارزه کنیم و در این راستا از علم و فناوری استفاده کنیم و جوامع خود را با آموزش های مناسب تامین نماییم.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تصریح کرد: سازمان همکاری اسلامی در حال حاضر مشغول به تهیه برنامه جامع در حوزه بهداشتی، مهندسی و همچنین فناوری های اطلاعاتی برای دانشمندان جوان کشورهای اسلامی می‌باشد.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه نیز در این اجلاس یکی از مشکلات جهان اسلام را بی سوادی عنوان کرد.

وی با بیان این که دین اسلام بر آموزش و جستجوی علم تا آخرین لحظه جان تاکید می‌کند و تمدن اسلامی یک تمدن علمی می‌باشد گفت: اما امروزه 55 درصد جمعیت جهان اسلامی بی سواد می‌باشند.

اردوغان افزود: در محدوده سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی به طور میانگین برای آموزش 5.2 درصد از تولید ناخالص داخلی اختصاص می‌یابد در حالی که در کشورهای جهان اسلامی این شاخص حتی یک درصد را هم تشکیل نمی‌دهد.

وی با بیان این واقعیت که کشورهای مسلمان نشین مصرف کننده فناوری های اطلاعاتی می‌باشند نه تولید کننده ادامه داد: متاسفانه این موضوع باعث می‌شود که ما از دیدگاه امنیت ملی آسیب پذیر باشیم.

اردوغان گفت: میان کشورهای اسلامی در چارچوب سازمان همکاری اسلامی باید تبادلات علمی، فناوری، دانشجویان، اساتید و همچنین همکاری میان دانشگاه ها راه اندازی شود.

امروز نخستین اجلاس سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری در محل کاخ «استقلال» شهر آستانه قزاقستان آغاز به کار کرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات