۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۲۴۳۵۱

فرار مسلمانان روهینگیا از جهنم میانمار

به خاک و خون کشیدن مسلمانان و آتش کشیدن اقلیت‌های مسلمان روهینگیا نشان می‌دهد مقام‌های میانمار در سایه سکوت محافل بین‌المللی سیاست پاکسازی نژاد و نژادپرستانه علیه این اقلیت مسلمان را در دستور کار قرار داده‌اند.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، کشت و کشتار و اجبار مسلمانان میانمار برای جابجایی هنوز هم ادامه دارد. مسلمانان در میانمار اکنون با عملیات پاکسازی نژادی گسترده ای روبرو هستند. به خاک و خون کشیدن مسلمانان و به آتش کشیدن روستاهای روهینگیا نشان می دهد مقام های میانمار سیاست پاکسازی نژاد و نژادپرستانه علیه این اقلیت مسلمان را در دستور کار قرار داده اند. از 5 سال پیش تاکنون اقلیت روهینگیا از خشونت مقام های میانمار رنج می برند. به نظر می رسد از ماه آگوست گذشته جنگی علیه این اقلیت آغاز شده است. در نتیجه این جنگ و جنایت های ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان بیش از 250 هزار تن از این مسلمانان راهی بنگلادش شده اند و حدود 2تا 3 هزار مسلمان در نتیجه حمله های ارتش میانمار جان خود را از دست داده اند.

هرکه که مسائل مسلمانان روهینگیا را پیگیری کند درمی یابد که به طور هدفمند خشونت هایی علیه مسلمان در پیش گرفته می شود. همچنین موج خشونت های اخیر، اقلیت های هندوسی را هم هدف قرار داده است. آنان هم مانند مسلمان پس از کشت و کشتار، شکنجه و به آتش کشیده شدن دارایی های خود و نبود امنیت مجبور شده اند از خانه های خود فرار کنند.

آنها نیروهای امنیتی و گروه های غیر رسمی بوذی ها را مسوول حمله های اخیر می دانند. آنچه علیه مسلمانان روهینگیا رخ می دهد جنایت جنگی علیه اقلیت های مسلمان به شمار می رود که از زمان های قدیم در میانمار زندگی می کنند. در برابر چنین کشتارهایی جهانیان باید به سرعت وارد عمل شود تا 500 هزار تن از مسلمانان را در میانمار نجات دهند. زیرا آنچه علیه مسلمانان صورت می گیرد جنایت جنگی به شمار می رود. اما در برابر چنین کشت و کشتارهایی مقام های میانمار سهل انگاری می کند. آنها مدعی اند برای نابودی شورشیان تندرو بنگالی عمل می کنند.

اصطلاح بنگالی از سوی دولت میانمار مورد استفاده قرار می گیرد و هدف از استفاده از این اصطلاح آن است که اینگونه وانمود شود که اقلیت روهینگیا از کشورهای خارجی به میانمار وارد شده اند. این در حالی است که آنان اهل میانمار هستند.  اکنون این سوال مطرح است تا کی اقلیت های مسلمان روهینگیا در سایه سکوت محافل بین المللی از خشونت های مقام های میانمار رنج خواهند برد.

عضو پارلمان اروپا خواستار تجدیدنظر در اعطای جایزه صلح نوبل به سوچی شد

یک عضو پارلمان اروپا در سخنرانی خود در مقر این پارلمان در بروکسل خواستار تجدیدنظر در اعطای جایزه صلح نوبل به آنگ سان سوچی رهبر میانمار شد. 

کمیته صلح نوبل در سال 2013 این جایزه را به وی اعطا کرده بود.

براساس این گزارش، ساجد کریم، عضو پارلمان اروپا روز دوشنبه از رییس پارلمان خواست در مورد صلاحیت آنگ سان سوچی برای دریاف تجایزه صلح نوبل که در سال 2013 دریافت کرده، بازبینی جدی صورت بگیرد.

آنگ سان سوچی رهبر میانمار

آنگ سان سوچی رهبر میانمار

سوچی به خاطر مواضعش درباره اقلیت مسلمان روهینگیا که از سوی نیروهای امنیتی کشورش تحت نسل کشی قرار دارند زیر انتقادات شدید جامعه بین المللی قرار دارد.

علیرغم اینکه به عنوان یک فعال صلح این جایزه را دریافت کرده است اما نه تنها هیچ تلاشی برای جلوگیری از بحران روهینگیا نکرده است بلکه با اظهاراتش درباره حقوق شهروندی روهینکیا و تروریست خواندن آنها بر آتش این بحران نیز دمیده است.

بیانیه مجمع جهانی مستضعفین در محکومیت نسل‌کشی مسلمانان میانمار

مجمع جهانی مستضعفین، مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر و پژوهشگاه مطالعات جهان، در محکومیت خصوص نسل کشی مسلمانان مظلوم میانمار بیانیه‌ای را صادر کرد. در این بیانیه آمده است:

در چند روز گذشته مجددا اخباری از قتل عام مسلمانان میانمار از سوی ارتش این کشور و بیرون راندن پناهندگان مسلمان میانماری از  بنگلادش منتشر گشت. مظلومانی که در کشور خود تحت شدید ترین ستمها و تضییع حقوق اولیه انسانی قرار دارند و حتی تابعیت آنان نیز از سوی دولت میانمار انکار می شود. اینان نه تنها در کشور خود، بلکه در سراسر جهان در غربت بسر می برند.

مسلمانان میانمار نه امروز و دیروز، که دو قرن است تحت ستم بوداییان افراطی و حاکمان میانمار قرار دارند. بیش از دو قرن است که مسلمانان میانمار از اجرای قوانین شریعت و انجام آزادانه فرایض مذهبی محرومند و چاره‌ای جز مهاجرت به دیگر کشورها ندارند. نیم قرن است که حاکمان میانمار حتی از انجام فریضه حج از سوی مسلمانان جلوگیری می کنند و کوچکترین فعالیت آنان در مساجد، زیر ذره بین دولت قرار دارد. دولت میانمار  نیز اکنون در یک اقدام هدف مند، سعی در تغییر ترکیب جمعیتی ایالت های مسلمان نشین مانند ایالت آراکان و روهینگیا دارد.

امروز بیش از یک دهه است که تبعیض ها علیه مسلمانان، جای خود را به کشتار دستجمعی مسلمانان، زنده سوزاندن آنان در منازلشان، آواره کردن از دیار و کاشانه و تخریب وسیع مساجد داده است که یک نمونه بارز آن قتل عام نمازگزاران یک مسجد در 15 می 2001 بود. تنها در حملاتی که در شهریور 96 از سوی ارتش میانمار انجام شد، نزدیک به 20000 تن از مسلمانان به شهادت رسیدند. و جالب اینکه حامی اصلی ارتش و حاکمان میانمار، کسی جز رژیم کودک کش صهیونیستی نیست که خود نیز سابقه  طویلی در نسل‌کشی مسلمانان فلسطینی دارد. این نسل‌کشی وحشیانه نشانگر عمق کینه توزی حاکمان میانماری نسبت به مسلمانان این کشور است.

جبهه استکبار جهانی و مدعیان دروغین حقوق بشر،گاهی با سکوت مرگبار خود و سرپوش گذاشتن بر جنایت رژیم حاکم بر میانمار و گاهی با ارسال مستقیم تسلیحات از سوی رژیم غاصب صهیونیستی، در این جنایت علیه بشریت شرکت دارند. سلطه گرانی که اگر منافع نا مشروعشان در گوشه ای از جهان به  خطر بیفتد، فریاد و عربده حقوق بشریشان گوش فلک را کر می کند اما هنگامی که مظلومانی در جهان تحت ستم دولت های مزدور قرار گیرند، ارزشهای انسانی و حقوق بشر بکلی از خاطرشان محو می شود. در مظلومیت مسلمانان میانمار همین بس که نهاد اصلی مسؤول امنیت جهان یعنی شورای امنیت سازمان ملل کوچکترین اقدامی برای متوقف ساختن این نسل کشی انجام نداده است و سازمان ملل نیز تنها به صدور بیانیه های غیر الزام آور اکتفا کرده است.

جای امیدواری است که در کشور عزیزمان، 232 نماینده مجلس شورای اسلامی  با صدور بیانیه ای، جنایت های بی شرمانه علیه مسلمانان میانمار را  محکوم کرده اند. اما متاسفانه هنوز شاهد اقدام موثری از سوی دستگاه دیپلماسی کشور برای متوقف ساختن این «جنایت علیه بشریت» نبوده‌ایم.

مجمع جهانی مستضعفین، مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر و پژوهشگاه مطالعات جهان ضمن محکوم کردن این حملات وحشیانه و نسل کشی مسلمانان میانمار، توقف هر چه سریعتر این جنایات و پایان دادن به قتل عام مسلمانان را خواستار است و از مسؤولان دولتی و بخصوص وزیر محترم امور خارجه توجه ویژه به این موضوع و اقدام سریع و موثر را خواستار است.

پذیرایی میانمار از مسلمانان روهینگیا با مین‌های ضدنفر

در جریان فرار اقلیت مسلمان روهینگیا از خشونت‌های نظامیان میانماری، بسیاری از آن‌ها در تله میدان‌های مین کار گذاشته شده از سوی ارتش این کشور به دام افتاده و با انفجار مین‌ها مجروح و دچار قطع عضو می‌شوند.

یکی از پناهجویانی که بر اثر انفجار مین دچار قطع عضو شده است، یک پسربچه 15 ساله است که برای درمان به بنگلادش منتقل شده است. به نوشته بی‌بی‌سی، این پسر نوجوان هر دو پای خود را بر اثر انفجار مین از دست داده است.

در همان بیمارستانی که این نوجوان بستری شده است، یک زن دیگر هم بود که پس از شلیک نظامیان میانماری به سوی وی و خانواده‌اش مجبور شدند که برای فرار وارد میدان مین شوند.

گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که طی هفته‌های اخیر بیش از 300 هزار روهینگیایی مجبور شده‌اند از میانمار فرار کنند. روز یکشنبه بود که عفو بین‌الملل، مقامات میانمار را به خاطر کارگذاشتن میدان‌های مین در نقاط مرزی همجوار با بنگلادش متهم کرد، منطقه‌ای که محل فرار اقلیت روهینگیا است.

پزشکان این بیمارستان به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته‌اند که این مرکز درمانی شاهد موجی از مجروحانی است که بر اثر انفجار مین زخمی شده‌اند.

مادر «عزیزو حقو»، همان نوجوان 15 ساله‌ای که هر دوپای خود را بر اثر انفجار مین از دست داده بود می‌گوید که این وضعیت تنها مختص عزیزو نیست، بلکه برادر وی نیز در بیمارستان بستری بود و مانند او پاهایش را از دست داده است.

به گفته مادر این دو پسر نوجوان، «جراحت‌های این دو چنان شدید است که ممکن است فوت کنند. شاید بهتر باشند خداوند آن‌ها را از من بگیرد، آن‌ها از این جراحت درد زیادی کشیده‌اند».

«سابق‌النهار»، نام این مادر زجر کشیده است که به خاطر حمله ارتش میانمار به منطقه سکونت‌شان مجبور به فرار شده است و با سه پسرش از مرز دو کشور عبور کرد، اما در میان راه، پا بر روی یک مین گذاشتند. این مادر 50 ساله می‌گوید، آن‌ها به سوی ما شلیک می‌کردند، ما را می‌کشتند و مین‌گذاری می‌کردند.

به نوشته بی‌بی‌سی، عزیر حقو نه تنها هر دوی پای خود را از دست داده است، بلکه نیم‌تنه وی نیز به شدت آسیب دیده است. پزشکی که کار درمان وی را انجام می‌دهد می‌گوید انتظار نداریم در درمان وی موفق شویم. وی یک نوع خون نادر دارد و و بیمارستان فاقد بانک خون است. حتی اهداکنندگان خون نمی‌توانند نیازهای بیمارستان را در این شرایط برآورده کنند.

سکوت کشورهای اسلامی و نهادهای حامی حقوق بشر خشم مسلمانان را برانگیخته است

نمایندگان پارلمان افغانستان در نخستین نشست این مجلس پس از تعطیلات با صدور بیانیه‌ای از سازمان‌ملل، نهادهای حامی حقوق بشر، کشورهای اسلامی و جامعه جهانی خواستند تا برای توقف فوری کشتار مسلمانان و جنایات علیه بشریت در میانمار اقدام کنند.

در بیانیه‌ پارلمان افغانستان آمده است جنایات بوداییان با حمایت دولت و ارتش میانمار علیه مسلمانان در این کشور قلب مردم جهان به ویژه مسلمانان را جریحه‌دار کرده است.

بیانیه می‌افزاید که این جنایات، چهره زشت دولت میانمار در برابر آزادی عقاید را آشکار کرد.

نمایندگان افغان ضمن انتقاد از خاموشی کشورهای اسلامی و نهادهای حامی حقوق بشر اعلام کردند که سکوت نهادهای بین‌المللی حامی حقوق بشر و کشورهای جهان در حالی که توحش در میانمار ادامه دارد مغایر همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان در جامعه انسانی است.

پارلمان افغانستان هشدار داد که ادامه سکوت و بی تفاوتی جلمعه جهانی در برابر کشتار مردم روهینگا در میانمار خشم مسلمانان جهان را برانگیخته و جغرافیای جهان را ویران خواهد کرد.

نمایندگان افغان رسما از سازمان حقوق بشر درخواست کردند تا جایزه صلح «نوبل» را از «آنگ سان سوچی» نخست وزیر میانمار پس بگیرد.

اخیرا بار دیگر ارتش میانمار به مسلمانان در ایالت راخین حمله کرده و نزدیک به هزار نفر را قتل عام کرد و هزاران خانه را نیز آتش زد.

گزارش‌ها از کوچ اجباری بیش از 300 هزار مسلمان که 80 درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند حکایت دارد.

با این حال جنایت و کشتار مسلمانان در میانمار از سوی ارتش و پلیس این کشور از یک ماه گذشته در سایه سکوت جامعه جهانی همچنان ادامه دارد و نخست وزیر این کشور با کمال بی میلی حتی از اذعان به آن نیز خودداری می‌کند.

سال 2012 میلادی نیز ارتش میانمار با حمله به مسلمانان این کشور بیش از 200 هزار نفر را کشته و برخی‌ها را زنده در آتش سوزاند همچنین 30 هزار مسلمان نیز ناپدید شدند.

این در حالی است که معاون ریاست اجرایی افغانستان قبل از این نیز نخست وزیر میانمار را یک هیولا خوانده بود و ارتش این کشور را به گروه تروریستی داعش تشبیه کرده بود.

وی از نخست وزیر میانمار به عنوان یک تروریست بزرگ یاد کرده بود که جایزه صلح نوبل را نیز گرفته است.

سوئد و انگلیس خواستار برگزاری نشست سازمان ملل درباره میانمار شدند

سوئد و بریتانیا از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا نشستی را پشت درهای بسته برگزار کند تا وضعیت وخیم در استان راخین میانمار مورد بررسی قرار گیرد.

دیپلمات های آگاه اعلام کردند که این نشست احتمالا روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

متیو رایکرافت نماینده بریتانیا در سازمان ملل در این باره به خبرنگاران گفت: تصور می کنم این یک نشست خصوصی خواهد بود ولی یک دستاورد و نتیجه عمومی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: این نشانه‌ای از نگرانی مهم و بزرگ اعضای شورای امنیت است که اوضاع برای بسیاری از مسلمانان روهینگیا در حال بدتر شدن است، کسانی که به دنبال فرار کردن از استان راخین در میانمار و رفتن به بنگلادش هستند.

مسلمانان روهینگیا باید یک ایالت خودمختار داشته باشند/ آمریکا به دنبال تقسیمات جغرافیایی در منطقه است

فضل الرحمن رییس حزب افراط‌گرای جمعیت علمای اسلام پاکستان با دفاع از مسلمانان مظلوم روهینگیا گفت: راه حل دائمی مشکلات مسلمانان میانماری این است که آنها یک ایالت خودمختار داشته باشند.

وی که در پارلمان پاکستان سخن می‌گفت تاکید کرد: انسانیت در میانمار زیر پا گذاشته شده است ولی تمام مجامع جهانی نسبت به آن سکوت کرده‌اند.

فضل الرحمن تصریح کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا که برای هر مسأله کم‌ارزشی جنجال به پا می‌کنند در مقابل کشتار مسلمانان مظلوم روهینگیایی سکوت کرده‌اند.

رییس حزب جمعیت علمای اسلامی از دولت پاکستان خواست جدی‌تر از قبل به دفاع از حقوق مسلمانان روهینگیایی پرداخته و اجازه ندهد که بودایی‌ها بیش از این به آنان ظلم کنند.

وی اضافه کرد: کریدور اقتصادی چین و پاکستان تاثیر چشمیگری بر پیشرفت اقتصادی پاکستان خواهد داشت ولی اغتشاشات سیاسی باعث تضعیف آن شده است.

رییس حزب دیوبندی جمعیت علمای اسلام به سیاست‌های جدید آمریکا نیز اشاره کرده و گفت: کاخ سفید به دنبال ایجاد تغییرات جغرافیایی در منطقه است.

وی اعلام کرد: آمریکا به جای کم کردن نیروهای نظامی خود در افغانستان و سپردن امور این کشور به دست مردم آن دائما نیروهای بیشتری را اعزام می‌کند که این نشان‌دهنده سیاست‌های خطرناکی است که آمریکا برای منطقه در نظر گرفته است.

جمعیت علمای اسلام حزب رسمی دیوبندی‌ها است و بسیاری از گروه‌های تروریستی نظیر سپاه صحابه و لشکر جهنگوی به آن وابستگی دارند.

در دفاع از مردم میانمار و همچنین دشمنی با آمریکا، رژیم صهیونیستی و هند، تمامی احزاب و فرقه‌های پاکستانی از شیعی و غیرشیعی گرفته تا احزاب افراط‌گرا همصدا هستند واز دولت پاکستانی می‌خواهند رفتار قاطعانه‌ای از خود نشان دهد.

افزایش فشارها بر میانمار برای پایان خشونت علیه مسلمانان روهینگیا

تازه ترین برآوردهای سازمان ملل نشان می دهد که بیش از 300 هزار مسلمان روهینگیا از آغاز موج تازه خشونت ها در استان راخین به سوی مرزهای بنگلادش فرار کرده اند، این مساله موجب افزایش فشارهای بین المللی بر دولت میانمار شده تا خشونت ها را پایان دهد. آمریکا نیز خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان شده و بنگلادش نیز خواستار کمک جامعه بین المللی برای مقابله با بحران انسانی شده است.

میانمار مدعی است که نیروهای امنیتی در حال اجرای عملیات پاکسازی برای دفاع از همه شهروندان در برابر اقدامات شبه نظامیان روهینگیا است.

ولی مسلمانان روهینگیا که به بنگلادش فرار کرده اند، از آتش سوزی و کشتار وسیع مسلمانان از سوی نیروهای امنیتی میانمار خبر می دهند که هدف اصلی از این اقدامات مجبور کردن مسلمانان برای ترک استان راخین بوده است.

مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل نیز روز دوشنبه میانمار را به خاطر اجرای عملیات نظامی ظالمانه و پاکسازی قومی در استان راخین محکوم کرده است.

آمریکا نیز اعلام کرده است که خشونت علیه آوارگان روهینگیا نشان می دهد که نیروهای امنیتی میانمار در حال حفاظت از جان غیرنظامیان نیستند.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از مقام های امنیتی میانمار می خواهیم تا به قانون احترام گذاشته و خشونت را متوقف کنند و به آواره کردن غیرنظامیان از همه اقوام و قومیت ها پایان دهند./۸۴۷/ب۹۰۴/ف

ارسال نظرات