۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۵۲۴۶۲۰

فراخوان مجلس اعلا برای مقابله با تجزیه عراق

مجلس اعلای اسلامی عراق از روسای قوای سه‌گانه خواست که هر چه سریعتر، موضع شفاف خود درباره همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان را اعلام کنند.
مجلس اعلای اسلامی عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای رهبری حزب مجلس اعلای اسلامی عراق، امروز طی نشستی به بررسی تحولات جاری و نگران‌کننده در منطقه کردستان عراق پرداخت.

در بیانیه این هیأت آمده است: هیأت رهبری مجلس اعلای اسلامی عراق نشست مهمی را درباره تحولات خطرناک اخیر در منطقه کردستان، برگزار کرد. در این نشست، مسأله تحولات خطرناک اخیر در پرونده همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق به ویژه تحرکات نظامی اخیر در استان کرکوک و تشدید حملات رسانه‌ای و تبلیغاتی همزمان با سفر «مسعود بارزانی» رییس منطقه کردستان به این استان، بررسی شد.

در ادامه این بیانیه به ملت عراق به ویژه به ساکنان منطقه کردستان درباره خطر سوق دادن شرایط به سوی درگیری میان مردم یک کشور و پیامدهای وخیم این سیاست برای کردها بیش و پیش از طرف‌های دیگر، هشدار داده شد.

مجلس اعلای اسلامی عراق همچنین سیاست تغییر شرایط حاکم با توسل به زور و طرح همه‌پرسی جدایی را قاطعانه رد  و اعلام کرد که این همه‌پرسی با قانون اساسی که خود کُردها در تدوین و تصویب آن سهیم بوده‌اند، در تعارض است. طرح همه‌پرسی با منافع عالی ملی عراق در شرایطی که باید تمام تفنگ‌ها به سوی تروریسم داعش باشد و همه برای بازسازی و شکوفایی عراق تلاش کنند، در تضاد است. 

در ادامه این بیانیه از ملت عراق خواسته شد که مواضع خود در رد تجزیه عراق را به طور مسالمت آمیز اعلام کنند و از روسای قوای سه‌گانه کشور نیز خواسته شد که تحرکی جدی و فوری برای اعلام موضع آشکار و شفاف خود در قبال همه‌پرسی انجام دهند.

مجلس اعلای اسلامی عراق، همچنین از نخست وزیر این کشور خواست که بر اساس اختیارات قانونی‌اش، مانع هر گونه اقدام برای تجزیه عراق شود. از وزیر خارجه نیز خواسته شد که تلاش‌های دپیلماتیک برای تشریح خطراتی که وحدت عراق را تهدید می‌کند را افزایش دهد و از کشورهای منطقه بخواهد که از مواضع دولت مرکزی و قانونی عراق حمایت کنند.

این حزب عراقی همچنین از ائتلاف همپیمانی عراق خواست تا ابتکار عمل را در عرصه ملی عراق برای دفاع از وحدت عراق، منافع عربها، ترکمان‌ها، کردها و سایر قومیت‌های حاضر در کشور به دست گیرد.

در پایان این بیانیه آمده است: تنها راهکار حل این بحران، گفت‌وگوی جدی و مسؤولانه در چارچوب قانون اساسی و منافع عالی ملی است./۸۴۷/ب۱۰۳/د

منبع: فارس

ارسال نظرات