۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۲۶۲۵۲
آیت الله مظاهری:

صبر در برابر مصائب از الطاف خفیه الهی است

رییس حوزه علمیه اصفهان با استناد به آیاتی از قرآن، گفت: انسانی که در برابر مصائب صبر می کند صلوات و رحمت خداوند بر سرش فرود می آید و به راه راست هدایت خواهد شد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: همه فضائل از صبر سرچشمه می گیرند.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و پنجاه و سوم سوره مبارکه بقره که می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» افزود: این آیه شریفه بیان می دارد در استعانت گرفتن از خداوند به واسطه صبر و نماز جدیت داشته باشید تا دست عنایت خداوند همراه زندگی شما باشد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: معیت پروردگار مقام فوق العاده ای است که سبب می شود انسان در بن بست ها قرار نگیرد؛ صبر امّ الفضائل است یعنی همه فضائل از این خصلت سرچشمه می گیرند، پس سعادت دنیا و آخرت انسان در گرو صبر پیشگی است؛ صبر در تقسیم بندی های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است، نخستین تقسیم بندی شامل صبر فردی، صبر خانوادگی و صبر اجتماعی است و دومین تقسیم بندی که مبنای قرآنی و روایی دارد، صبر در برابر مصائب، صبر در اطاعت و صبر در ترک معصیت است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که علمای علم اخلاق روی تقسیم بندی دوم تأکید بیشتری دارند، اذعان کرد: انسان باید بداند رسیدن به خوشی صد در صد در دنیا محال است؛ هیچ انسانی روی زمین نیامده مگر این که ناخوشی های دنیا را چشیده است؛ دنیا با ناخوشی ها آمیخته است؛ بزرگان می گویند هر نوشی نیش دارد و این یعنی ناخوشی ها لازمه دنیا است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: توجه به این مطلب که دنیا پُر از جزر و مد است ضرورت دارد؛ امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، در دنیا وضعیت روزی به نفع تو است و روزی علیه تو است؛ اصلاً معنا ندارد انسان در دنیا باشد و گرفتار نباشد؛ امیرمؤمنان(ع) در روایتی دیگر می فرمایند، دنیا همچون دریای عمیقی است و افراد زیادی را در خودش غرق کرده است.

وی گفت: مصائب از حیث بزرگی و کوچکی متفاوت هستند، چیزی که باید بدانیم این است که به واسطه همین مصائب است که انسان از جهت روحی ساخته می شود و ملکه صبر را به دست می آورد؛ ملکه صبر یعنی انسان به جایگاهی برسد که ناخودآگاه در برابر مصائب صبر کند؛ انسانی که ملکه صبر در وجودش باشد زندگی برایش آسان می گذرد ولی انسانی که صبر ندارد از کاه برای خودش کوه می سازد و دائماً در حال جزع و فزع کردن است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که لازمه رسیدن به مقام تسلیم و رضا برخورداری از ملکه صبر است، اظهار کرد: علما معتقد هستند که یک گندم از سوی انسان خورده می شود و در وجود آن او طی تحولاتی تبدیل به نطفه می شود، این نطفه می تواند به جایی برسد که سرتاسر وجودش ملکوتی شود و یا این که از شقی ترین افراد باشد؛ البته باید متذکر شوم حدود 90 درصد مردم از طی کردن راه سخت صبر پیشگی در بندگی خداوند انصراف می دهند و تعداد افرادی که می توانند به مقام های ملکوتی برسند ، اندک است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیات صد و پنجاه و ششم و صد و پنجاه و هفتم سوره بقره که می فرماید«الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» افزود: قرآن تأکید زیادی روی صبر در برابر مصائب دارد؛ انسانی که در برابر مصائب صبر می کند صلوات و رحمت خداوند بر سرش فرود می آید و به راه راست هدایت خواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که صبر در برابر مصائب از الطاف خفیه الهی است، اظهار کرد: انسان باید خیلی مرد باشد که در برابر از دست دادن فرزندش بگوید مرگ او از الطاف خفیه الهی بود؛ این جمله بی نظیر بر زبان امام خمینی(ره) زمانی که فرزندشان حاج آقا مصطفی را از دست داده بودند جاری شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گفته می شود میرزا جواد آقا در روز عید غدیر بر اثر سانحه ای فرزندش را از دست می دهد و در جمع مردم قرار می گیرد و زمانی که مردم از صدای گریه زنان منزلشان سؤال می کنند، می گوید خداوند در این روز به ما عیدی داده است ولی زنان این مسأله را درک نمی کنند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات