۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۵۲۶۴۷۶
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد؛

تأملاتی پیرامون تحریف‌ناپذیری قرآن با استناد به آیات

امام جمعه بجنورد گفت: پیامبر هم در تلقی وحی و هم در ابلاغ وحی رصد می‌شود؛ پس اینکه در کتاب الهی خللی ایجاد شده یا انحرافی ایجاد شود، با این آیات سازگاری ندارد.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی، امروز در جلسه تفسیر قرآن، در ادامه مبحث تحریف‌ناپذیری قرآن، اظهار کرد: در این راستا یکی از آیات، آیه رصد است که کاملاً بر این موضوع دلالت می‌کند که پیامبر در تلقی قرآن و ابلاغ آن هیچ کم‌وکاستی ایجاد نکرده و همان‌طور که نازل شده به ما رسانده است.

وی ادامه داد: خداوند در سوره جن آیه 26 تا 28 می‌فرماید: «عالِمُ الْغَیبِ فَلا یظْهِرُ عَلی غَیبِهِ أَحَداً، إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یسْلُکُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً، لِیعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ وَ أَحاطَ بِما لَدَیهِمْ وَ أَحْصی کُلَّ شَی‌ءٍ عَدَداً».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: این آیه شریفه به آیه رصد معروف است؛ زیرا اول می‌فرماید خدا عالم غیب است و کسی بر غیب عالم آگاه نمی‌شود غیر از خدا، مگر کسی که خدا او را به‌عنوان رسول و پیامبر پسندیده باشد.

وی افزود: «فَإِنَّهُ یسْلُکُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً»؛ خداوند رسولش را مراقبت می‌کند هم وقتی به او وحی نازل می‌شود و هم در محافظت آن وحی، چرا؟ چون «أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ وَ أَحاطَ بِما لَدَیهِمْ وَ أَحْصی کُلَّ شَی‌ءٍ عَدَداً»؛ تا خدا بداند که رسالاتی که به آنها داده است را به‌درستی به سرانجام برسانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: در اینجا دو نکته وجود دارد؛ آیه قبل در تلقی که پیامبر در گرفتن وحی رصد می‌شد یعنی پیامبر باید درست و بدون کم‌وکاست وحی را می‌گرفت که این آیه مقام تلقی و گرفتن بود؛ اما مقام دوم مقام ابلاغ وحی است، پیامبر که وحی را درست گرفت باید درست هم به مردم تحویل دهد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در هر دو مرحله قرآن می‌فرماید ما پیامبران را رصد می‌کنیم، «لیعلم» این مقام دوم است، نه اینکه تا خدا بداند؛ بلکه یعنی تا علمش تحقق پیدا کند، خدا که جاهل نیست که عالم شود؛ بلکه «لیعلم» یعنی تا اینکه علمش تحقق عینی پیدا کند و علمی که دارد عملاً اظهار شود تا دیگران هم بدانند.

وی ادامه داد: علم خدا تحقق عینی پیدا کند به اینکه رسالات را درست به مقصد رساندند «وَ أَحاطَ بِما لَدَیهِمْ»؛ خدا به آنچه نزد پیامبران است احاطه دارد «وَ أَحْصی کُلَّ شَی‌ءٍ عَدَداً» و خدا هر چیزی را از لحاظ عدد می‌شمارد؛ یعنی حساب و کتاب همه چیز پیش خدا هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: از صدر و ذیل این آیه کاملاً این نکته به دست می‌آید که وقتی خدا در تلقی وحی و در ابلاغ وحی پیامبران را رصد می‌کند با این رصد قوی دیگر انحراف و تحریف راه ندارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: پیامبر در تلقی وحی رصد می‌شود در ابلاغ وحی هم رصد می‌شود؛ پس اینکه در کتاب الهی خللی ایجاد شده یا انحرافی ایجاد شود، با این آیات سازگاری ندارد./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات