۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۲۶۶۵۱
رییس سازمان حج و زیارت خبر داد؛

موضوع شهدای منا در دست پیگیری عربستان/ عتبات سوریه در حال راه اندازی است

محمدی با اشاره به موضوع شهدای منا گفت: براساس توافق بین ایران و عربستان خانواده شهدا منا در زمان حج حضور پیدا کردند و آزمایش DNE از آنها گرفته شد و امید است در روزهای آینده پاسخ این آزمایشات به ایران ارسال شود.
محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حمید محمدی، رییس سازمان حج و زیارت ظهر امروز در نشست تشریح حج ٩٦ که در سازمان حج و زیارت برگزار شد با اشاره به اینکه ما باید خدمات زیادی به حجاج ارائه می کردیم، اظهار داشت: امسال جمعیت حجاج کل کشورها ٢٠ درصد افزایش پیدا کرده بود و این در حالی است که امکانات مدینه ثابت بود، حتی در منطقه مرکزی مدینه بخشی از هتل ها تخریب شده بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که ما در این دوره با آن مواجه بودیم مشکل پرواز حجاج بود، پرواز حجاج ما در حالی از مردادماه شروع شد که حجاج کشورمان پرواز نداشتند، زیرا عربستان در روزهای آخر به ما اعلام کرد که امکان پرواز ندارد و خوشبختانه هواپیمایی کشورمان توانسته این امکان را فراهم کند و ٨٥درصد پروازها داخلی باشد.

رییس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: علیرغم همه سختی ها ٧٥ درصد از حجاج ما با پرواز ملی رفت و آمد کردند که همین امر جزء نقاط مثبت بود، البته نباید فراموش کرد که کلاس های آموزشی ما بسیار خوب برگزار شد، جلسات آموزشی مستمر را برای کارگزاران گذاشتیم که نقش مهمی در بهتر برگزار شدن حج داشت.

محمدی یادآور شد: همه حجاج ما در یک نقطه و زمان واحد جمع می شوند که همین موضوع اداره آنها را سخت می کند و از این رو با برنامه ریزی های خوب ما یک مدیریت مستقل گذاشته بودیم تا برنامه ها به خوبی انجام شود، همدلی و هماهنگی بین سازمان حج، بعثه و تیم پزشکی بسیار خوب بود و کمک بسیار در بهتر انجام شد کارها داشتند.

وی افزود: جدول زمان بندی که به ما داده شده بود به خوبی انجام شد، امسال نسبت به دوره های گذشته کاروان های ما روان تر و راحت تر به سوی مناسک حج رفتند، کاروان ها وقتی از خیمه ها بیرون می آمدند ما رصد می کردیم تا کنترل وضعیت حجاج در جمرات از دست ما خارج نشود.

رییس سازمان حج و زیارت در مورد دستبند حجاج نیز ابراز داشت: دستبد حجاج که حواشی زیادی هم داشت بسیار کارساز بود، زیرا هم حجاج احساس امنیت می کردند از اینکه مشکلاتی از لحاظ گم شدن ندارند و هم اینکه مسؤولان راهنما بدون هرگونه دشواری زائران خود را پیدا می کردند.

محمدی در مورد بحث تغذیه حجاج هم بیان کرد: بحث امنیت غذا برای ما بسیار مهم بود، کیفیت و طبخ غذا یک موضوع کاملا پیچیده است، ٨٥ هزار زائر را غذا دادن به علاوه امنیت بهداشتی غذا بسیار مهم بود که در این امر هم موفق بودیم.

وی خاطرنشان کرد: سرکشی به حوزه های مختلف عملیاتی که ما داشتیم به صورت برجسته وجود داشت و به حوزه های ستادی ما سرکشی زیادی شد، همچنین نماینده ولی فقیه نیز بازدید زیادی با زائران داشتند و از نزدیک با شرایط آنها آشنا می شدند.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به افزایش بیمه تکمیلی برای کسانی که با حادثه فوت می کنند، تصریح کرد: این نوع بیمه هم لحاظ شد که در صورت حادثه دیه پرداخت شود که خوشبختانه اتفاقی هم رخ نداد.

محمدی ادامه داد: برای اهل سنت که امسال ١٥هزار نفر نیز بودند یک ستاد را تشکیل دادیم تا در هشتمین روز حج که اهل سنت به منا می روند مراکز پدشکی، اسکان و تغذیه ما پوشش خوبی را برای این عزیزان داشته باشند.

وی یادآور شد: مجوز پزشکی در سال های پیش برای مناسک منا وجود نداشت که ما این کار را برای امسال انجام دادیم، خوشبختانه آموزش حجاج در کشور به خوبی انجام شد و همچنین توانستیم اقدامات پیشگیرانه که یکی از اقدامات مهم است را به حجاج آموزش دهیم.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه حجاج ما همه آماده بودند مه عاشقانه حج را برگزار کنند، اظهار کرد: حجاج ما در تمتع امسال به طور مساوی زن و مرد بودند، به لحاظ سنی حدود١/٣ درصد زیر سن ٣٠ سال، بین ٣٠ تا٥٠ سال ٢٨ درصد و بالای ٥٠ سال نیز ٧٠ درصد بودند، سنین بالا در رفت و آمد بسیار مشکل زا هستند زیرا زمین منا و عرفات یک محدودیت بالایی دارد و همین امر مشکلاتی را ایجاد می کند.

محمدی افزود: مشکلاتی را هم در حج امسال داشته‌ایم که یکی از آنها مربوط به پروازها بود که شرکت‌های پروازی ایران بسیار تلاش کردند و توانستیم حجاج را جا به جا کنیم، البته تاخیراتی وجود داشت که سعی کردیم آن را کم کنیم و آن هم به خاطر برخی تداخل پروازها در جده یا نبود پرواز داخلی بوده است.

وی ادامه داد: تا امروز ٦٥هزار حجاج به کشور برگشتند و تا حدود ٢١ هزارنفر در مدینه دوم بودند که تا ٤ مهرماه به کشور بازخواهند گشت، از این میزان جمعیت ٨ هزارنفر در مکه و ١٣هزار نفر در مدینه هستند.

رییس سازمان حج و زیارت در مورد وضعیت شهدای باقیمانده منا، تأکید کرد: براساس توافق بین ایران و عربستان خانواده شهدای منا در زمان حج حضور پیدا کردند و آزمایش DNE از آنها گرفته شد و امید است در روزهای آینده پاسخ این آزمایشات به ایران ارسال شود.

محمدی ادامه داد: موضوع منا در دیدار با وزیر حج عربستان مطرح شد و آنها همچنان در حال بررسی این موضوع هستند و همچنان این موضوع در حال پیگیری است، تاکید بر روی این اتفاق برای این است که دیه قتیل الزهام را پرداخت کنند و ما بروی این قاعده تاکید داریم، موضوع فاجعه منا از منظر ما بیان علت و ریشه این اتفاق است.

وی در مورد حج عمره نیز گفت: حج عمره نیز وابسته به بر عملکرد خوب حج تمتع بوده است، البته یک ساز و کار ویژه برای حج عمره نیاز است که این کار هم در دست پیگیری است زیرا ما احترام به زائر ایرانی را راس کار خود قرار می دهیم، فعلا حج عمره در حال بررسی بوده و منتظر این هستیم که بستر این کار در مذاکرات بین تیم ایرانی و عربستانی فراهم شود.

رییس سازمان حج و زیارت درباره ضارب روحانی در حج گفت: در مورد بحث کنسولی با وجود توافق از پیش تعیین شده و استقرار این تیم از ابتدا موسم حج عملکرد بسیار خوبی را شاهد بودیم، اما در مورد حادثه بیش آمده نیز دفتر نمایندگی ما در عربستان پیگیر این موضوع است.

محمدی یادآور شد: از آنجایی که تأکیدات رهبری در مورد خرید سوغاتی بروی حجاج تأثیر داشت ما نیازمند اجاره هواپیمایی باری نشدیم و همان میزان بار استاندار به کشور منتقل شده است.

وی تأکید کرد: البته سازمان حج و زیارت باید امور اجرایی حج را انجام دهد، ما در مسائل فرهنگی ورود نداریم اما با این وجود بحث خرید سوغاتی یک فرهنگ‌سازی را لازم دارد، اما در مقایسه با سال‌های گذشته وضعیت خیلی بهتر شده است.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در طول موسم حج ٩٦ ما به هم ریختگی نداشتیم، طبیعتا ما یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر در نوبت داریم و سهمیه ما ٨٥ هزار نفر است و همین میزان می‌تواند ١٧ سال طول بکشد بنابراین تلاش ما براین است که براساس اولویت‌ها حجاج را اعزام کنیم.

محمدی بیان کرد: براساس ضوابط حج عربستان؛ دفاتر حج کشورها از ابتدا شوال در عربستان می‌توانند فعالیت خود را تا پایان ماه محرم انجام دهند.

وی در مورد واگذاری فیش حج عنوان کرد: برخی در طول سال‌ها ثبت‌نام حج کرده اند و این موضوع به ما مربوط نمی‌شود اما واگذاری فیش حج یکسری ضوابط دارد که ما تعیین می‌کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت در مورد حج عمره امسال مجددا تأکید کرد: یکسری ضوابط باید در عربستان ایجاد شود تا ما بتوانیم حج عمره را محیا سازیم، ما امروز سفارت‌خانه، کنسولی و دفاتری نداریم و این امر درست نیست که ما حجاج را به سفر بفرستیم، بحث پروازها و زیرساختی و به خصوص موضوعات اجرایی باید مدنظر قرار گیرد.

محمدی با اشاره به وضعیت عتبات عالیات نیز گفت: از برج مرداد تا آبان ماه یعنی قبل از اربعین ما سفرهای عتبات را داریم که در حدود ٤٥ درصد هوایی و ٥٥ درصد زمینی خواهند رفت، ما در تلاش هستیم این نسبت را به سمت پرواز بالا ببریم، حدود دوهزار نفر روزانه به عتبات می‌روند که این میزان در مقطع محرم بیشتر می‌شود و در موسم اربعین هم سفرهای عتبات تعطیل می‌شود.

وی در مورد اعزام به سفر زیارتی سوریه نیز گفت: با وجود مذاکرات انجام شده ما نیازمند بحث امنیتی توافقنامه هستیم بنابراین دولت سوریه باید ساز و کارهای امنیتی را فراهم کند که شرایط آن از سوریه در حال انجام است.

رییس سازمان حج و زیارت در مورد اعزام اربعین تصریح کرد: سازمان حج یکی از زیر شاخه‌های ستاد اربعین است، ما در بخش کمیته اعزام تنها وارد کار می‌شویم که میزان ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح را ما داریم، اطمینان باید از لحاظ بیمه و پوشش درمانی و ویزا و همچنین هزینه‌ها نیز در این سامانه انجام می شود.

محمدی در مورد اعزامی عمره یادآور شد: عمره ما امروز ٦ میلیون در نوبت هستند که سه میلیون در بانک ملت و سه میلون بانک ملی است.

وی افزود: ما هیچ محدودیتی در افزایش کاروان‌های حج نداریم ولی متأسفانه یک نابسامانی در عتبات وجود دارد که بدون مجوز کارهای زیارتی انجام می دهند، اعلام ما برای ثبت نام ها در کاروان‌های مجاز برای این است که مردم آگاه شوند، یک ساز و کار ویژه در این میان درنظر گرفته شده است که پوشش بیمه، امنیتی و پزشکی در آن لحاظ شده است که سایر کاروان‌های غیرقانونی ندارند.

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به رسا مبنی بر تکمیل خطوط ریلی بین مکه و مدینه گفت: این پروژه در حال انجام است اما اینکه زمان آماده شدن آن چه روزی خواهد بود هنوز مشخص نیست.

محمدی ابراز کرد: نقش مقام معظم رهبری در تحقق حج امسال در کنار رییس جمهور و نماینده ولی‌فقیه بسیار اهمیت‌زا بود، نباید فعالیت وزارت امورخارجه را نیز نادیده گرفت، همچنین شرکت فرودگاهی در انتقال زائران بسیار تلاش کردند.

وی در پایان در مورد عدم حضور اصحاب رسانه در سفر حج نیز یادآور شد: موضوع حضور رسانه‌ها در حج براساس یک واحد کمیته اطلاع‌رسانی است که این کمیته نیز محدودیت‌هایی را دارند ولی قطعا این موضوع بررسی می‌شود که هر دوره از یک رسانه خبرنگار و عکاس حضور پیدا کنند./816/۲۰۰/ح

ارسال نظرات