۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۵۲۷۰۰۴
حجت الاسلام والمسلمین کلانتری:

تخریب و بد اخلاقی های سیاسی از آسیب های ساختار فعلی انتخابات است

نماینده مردم فارس در خبرگان، برخی تخریب ها عوام فریبی و بد اخلاقی های سیاسی در ایام انتخابات را از آسیب های ساختار فعلی انتخابات دانست و برای اینکه مشکلات و آسیبهای انتخابات برطرف شود دو طرح ارائه داد.
حجت الاسلام کلانتری

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر کلانتری در نطق خود در اجلاس خبرگان  بااشاره به آثار ارزشمند انتخابات و تحقق مردمسالاری در نظام اسلامی، برخی تخریب ها عوام فریبی و بد اخلاقی های سیاسی در ایام انتخابات را از آسیب های ساختار فعلی انتخابات دانست و برای اینکه مشکلات و آسیبهای انتخابات برطرف شود دو طرح ارائه داد:

طرح اول همان نظام پارلمانی است که براساس آن انتخابات ریاست جمهوری ، منتفی و رئیس جمهور توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می شود.

البته این روش آنگاه کارامد خواهد بود که شرایط نامزدی برای داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی بسیار سخت شود تا کسانی جز نخبگان و متخصصان و متعهدان به نظام جمهوری اسلامی به مجلس شورای اسلامی راه نیابند.

و اما طرح دوم آن است که انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شود . بر اساس این طرح مجمع تشخیص مصلحت که مشابه مجلس سنا در برخی کشورها است ، هر چهار سال ، اقدام به شناسایی و انتخاب نمایندگان مورد نیاز برای کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی می کند. این نمایندگان باید از تخصص و توانمندی بالایی برخوردار باشند . البته مجمع تشخیص مصلحت نظام آنگاه میتواند عهده دار این کار خطیر شود که از جهت جایگاه و به لحاظ کمی و کیفی تقویت شود و این امر مستلزم برخی تغییرات در اصل 112 قانون اساسی است . سپس همین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در وقت نیاز و به همان شیوه پارلمانی اقدام به انتخاب رئیس جمهور خواهند کرد.

بدیهی است این شیوه در تنافی با اصل دموکراسی نیست و با اجرایی شدن آن هیچ خدشه ای به جمهوریت و نظام مردم سالاری دینی وارد نخواهد شد. زیرا براساس این طرح ، هم رئیس جمهور و هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، منتخبان مجمع تشخیص مصلحت نظامند، یعنی مجمعی که اعضای آن ، منتخب رهبر جامع الشرایطی هستند که توسط مردم انتخاب می شود.

نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري درباره آسيب شناسي انتخابات سخن گفت.

وي ضمن تاكيد بر اهميت و عظمت انتخابات در نظام جمهوري اسلامي به عنوان يكي از مظاهر مردم سالاري ديني ابراز داشت: اين امر عظيم، به رغم آثار ميمون و ارزشمند آن، پيامدهاي سوء و ناخوشايندي نيز داشته است. اين پيامدها برخي كوتاه مدت و برخي بلند مدت است. آثار كوتاه مدت مانند تخريب ها،‌ عوام فريبي ها،‌ بداخلاقي هاي سياسي، ‌معطل ماندن و يا كند شدن بسياري از كارهاي خرد و كلان در ماه هاي منتهي به انتخابات، حرف بودجه هاي كلان براي اجرا و نظارت بر انتخابات.

وی ادامه داد: آثار بلند مدت آن مانند اختلافات و جناح بندهاي سياسي و انتخاب بسياري از وزيران استانداران و مديران اصلي كشور به مبناي مصالح جناحي و علائق سياسي و نه بر مبناي شايسته سالاري،‌ انتخاباتي شدن فضاي كشور و بروز شائبه سياي در اقدامات اجرايي از حدود يك سال مانده به انتخابات.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری اظهار داشت:اين واقعيت هاي تلخ و اين پيامدهاي سوء همه شواهد روشني هستند بر ضرورت بازنگري جدي در قوانين مربوط به انتخابات. امروز بسياري از دلسوزان نظام به اين نتيجه رسيده اند كه تا تحول عميق در شيوة برگزاري انتخابات به وجود نيايد،‌ مردم شيريني مردم سالاري ديني مبتني بر نظام مترقي ولايت فقيه را آن طور كه بايد نخواهند چشيد. از نظر من بايد در قوانين مربوط به انتخابات بازنگري جدي شود و براي اين منظور،‌ طرح هايي ارائه شود و مورد بررسي قرار گيرد./۱۳۲۳/ ۱۰۳/ص

ارسال نظرات