۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۵۲۷۲۲۸

مهم ترین درس سبک زندگی حسینی برای جامعه اسلامی

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به ابعادی از سبک زندگی حسینی به استناد وقایع شهادت حضرت علی اصغر(ع) در کربلا گفت: عشق و محبت متقابل همسران به یکدیگر مهم ترین درس سبک زندگی حسینی برای جامعه اسلامی است.
همایش شیر خوارگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زهیر ثباتی مقدم، امروز در همایش شیر خوارگان حسینی که در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به درس ها و جلوه های حماسی عاشورا و ظلم هایی که بر امام حسین(ع) گذشت، گفت: گریه بر جلوه سیاه و تاریک عاشورا و ظلم هایی که بر امام حسین(ع) شد هر چند زیاد باشد باز هم کم است به گونه ای که امام زمان(عج) در این زمینه می فرمایند«اگر روزی اشک چشمانم خشک شود بر امام حسین(ع) خون گریه خواهم کرد».

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه ائمه معصوم با وجود دارا بودن مقام امامت و عصمت باز انسان هستند و جلوه های زندگی انسانی را داشته و هر چه بر انسان حلال و مباح است، آنها نیز از آن بهره مند می شدند، افزود: دارا بودن مقام عصمت به معنای کنار گذاشتن زندگی انسانی برای ائمه معصوم نیست و خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر(ص) می فرماید«بگو من انسانی مانند شما هستم».

حجت الاسلام ثباتی مقدم با تأکید بر اینکه در سیره امام حسین(ع) نیز با وجود دارا بودن مقام عصمت ابعاد زندگی انسانی موج می زند، گفت: متأسفانه تاکنون از بیان این پیام های و بیان ابعاد زندگی انسانی امام حسین(ع) با حضرت رباب(س) خودداری شده است و تنها به خواندن روضه حضرت علی اصغر(ع) اکتفا شده در حالی که گریه و روضه ای برای انسان رشد دهنده است که در پرتو کسب معرفت نسبت به این پیام ها باشد.

وی با اشاره به درس های روضه حضرت علی اصغر(ع) برای جامعه اسلامی افزود: اولین درس روضه حضرت علی اصغر(ع) برای ما رابطه عمیق و محبت آمیز امام حسین(ع) با حضرت رباب(س) است و امام حسین(ع) در یک شعر خطاب به حضرت رباب(س) می فرمایند«سوگند به خدا، من آن خانه ای را دوست دارم که رباب و سکینه در آن باشند».

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: این شعر امام حسین(ع) در وصف حضرت رباب(س) و دخترشان حضرت سکینه نشانه محبت و عاطفه قوی امام حسین(ع) به همسر و فرزندشان است.

حجت الاسلام ثباتی مقدم تصریح کرد: امام حسین(ع) در ادامه شعر می فرمایند که من تمام وجود و هستی خود را فدای حضرت رباب(س) و حضرت سکینه(س) می کنم و کسی حق ندارد مرا به خاطر این موضوع سرزنش کند.

وی افزود: حضرت رباب(س) نیز در وصف امام حسین(ع) وقتی به شهادت می رسند یک شعر دارند و می فرمایند«که تو برای من مانند کوه یک تکیه گاه استوار بودی و یک ریسمان محکم که هرگاه گرفتاری ها بر من روی می آورد و چاره ای نداشتم به تو پناه می آوردم و من بعد از تو هرگز به زیر سایه نخواهم رفت».

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: این فراز از سبک زندگی حسینی نشان می دهد که زن و شوهر حتی با وجود دارا بودن مقام عصمت و امامت باید به یکدیگر عشق، محبت و علاقه داشته باشند و علاقه قلبی تنها کافی نست بلکه این علاقه باید به صورت زبانی ابراز شود.

حجت الاسلام ثباتی مقدم اظهار داشت: دومین پیام روضه حضرت علی اصغر(ع) برای ما درس استقامت در دفاع از حریم ولایت است.

وی افزود: امام حسین(ع) پس از شهادت حضرت علی اصغر(ع) به درب خیمه گاه  حضرت رباب(س) نرفتند و حضرت زینب(س) را صدا زدند که عده ای متأسفانه با برداشت غلط از این موضوع شأن و منزلت حضرت رباب(س) را به عنوان همسر امام تنزل داده و تصور می کنند که حضرت رباب(س) چون مادر است و بی تابی می کرد امام حسین(ع) ایشان را صدا نزد در حالی که علت این موضوع این است که حضرت رباب(س) چون نخستین قربانی خود را به امام حسین(ع) تقدیم کرده بودند نمی خواستند امام زمان خود را شرمنده کنند.

سخنران حضرت معصومه(س) گفت: حضرت زینب(س) هم زمانی که دو فرزند خود را به عنوان قربانی به امام حسین(ع) تقدیم کردند از خیمه خود بیرون نیامدند و این موضوع در سیره اهل بیت(ع) اصالت دارد زیرا حضرت زهرا(س) پس از این که میان در و دیوار اولین قربانی خود را به امام زمان خود یعنی امام علی(ع) تقدیم کردند برای این که امام زمان خود را شرمنده نکنند فضه را صدا زدند و فرمودند فضه به فریادم برس.

حجت الاسلام ثباتی مقدم سومین پیام روضه حضرت علی اصغر(ع) را برای مسلمانان مراقبت زن و شوهر در هر شرایطی از یکدیگر عنوان کرد و گفت: بر خلاف تصور غلط که همگان دارند بعد از شهادت حضرت علی اصغر(ع) زمانی که امام حسین(ع) می خواستند حضرت علی اصغر(ع) را در پشت خیمه ها دفن کنند حضرت رباب(س) در این هنگام به پشت خیمه آمدند و نه تنها برای حضرت علی اصغر(ع) سوگواری نکردند بلکه حال امام حسین(ع) را از ایشان پرسیدند و فرمودند که«آیا شما سالم هستید».

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه خداوند در تنها جایی که در کربلا دل امام حسین(ع) را تسلی داد هنگام شهادت حضرت علی اصغر(ع) بود، افزود: در این هنگام خداوند ندا داد که در آسمان کسی را برای مراقبت از حضرت علی اصغر(ع) گذاشته است.

حجت الاسلام ثباتی مقدم اظهار داشت: در کربلا خون دو نفر اگر بر زمین می ریخت زمین تمام کسانی که با امام حسین(ع) جنگیده بودند و اهل زمین را در آن روز عذاب می کرد که این دو خون، خون امام حسین(ع) و حضرت علی اصغر(ع) بود که قطره ای از آن از جانب آسمان به روی زمین بر نگشت.

وی یادآور شد: اگر به این درس های عاشورا و سبک زندگی حسینی توجه شود، عاشورا خواهد توانست در تمامی ابعاد به ویژه در ابعاد خانوادگی و زندگی زناشویی برای انسان درس آموز و انسان ساز باشد./968/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات