۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۵۲۷۵۹۷
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

تمهیدات برای تشکیل اسرائیل دوم/ التهاب بحرین در آستانه عاشورا

جریان‌ها و شخصیت‌های اسلامی در ادامه واکنش‌ها به همه پرسی کردستان عراق، استقلال کردستان را به تشکیل اسرائیل تشبیه کردند.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: بسته خبری جهان اسلام در هفته ای که گذشت مهم‌ترین تحولات کشورهای اسلامی و اظهارات شخصیت‌ها و نخبگان جهان اسلام را پوشش می‌دهد. ادامه جنایت‌ها در میانمار، برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل و اصرار کردستان عراق بر اجرای همه پرسی با واکنش‌های بسیاری در کشورهای اسلامی مواجه شد. آنچه در ادامه می‌آید سرفصل تحولات هفته گذشته است:

اسکان همیشگی آواراگان سوری در لبنان پروژه آمریکاست
شیخ حسام العیلانی امام جمعه مسجد الغفران صیدای لبنان نسبت به فتنه آفرینی در قبال محاکمه احمد الاسیر موسوم به شیخ فتنه در این کشور هشدار داد. این روحانی اهل تسنن ادامه داد که هیچ کس حق ندارد محاکمه این تروریست را به گونه ای نشان دهد که انگار اهل تسنن در حال محاکمه هستند.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان تاکید کرد: هر که می خواهد حجم احساس شکست آمریکا و اسرائیل از شکست پروژه های آنان را بفهمد و با حضور قوی محور مقاومت در منطقه به ویژه عراق و سوریه آشنا شود می‌تواند سخنرانی رییس جمهور آمریکا را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار دارد.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: ما در لبنان در برابر پروژه تکفیری خطرناک به نمایندگی داعش و جبهه النصره جنگیدیم، محور مقاومت تنها در برابر خدا تعظیم کرده و به اذن الهی به پیروزی‌های بیشتری دست می‌یابیم.

حجت الاسلام سید علی عبداللطیف فضل الله رییس مجمع الفکر العاملی لبنان بر لزوم پایبندی به زمان برگزاری انتخابات تاکید کرد و افزود: انتخابات باید در زمان در موعد مقرر برگزار شود چرا که به تعویق افتادن آن یک فاجعه ملی سیاسی و قانونی به شمار می آید.

شیخ ماهر حمود درباره فرارسیدن موسم عاشورا و عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان(ع) گفت: آغاز سال جدید هجری با بزرگترین مصیبت تاریخ اسلام پس از وفات پیامبر اکرم(ص) یعنی شهادت امام حسین(ع) همزمان است. وی افزود: بر خلاف اعتقاد بسیاری از مردم، هیچ اختلافی میان شیعیان و اهل تسنن در مساله شهادت حسین(ع) وجود ندارد و اختلاف میان این دو مذهب تنها در مسائل فقهی و عقیدتی است.

 آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان گفت: پروژه تجزیه سوریه به فضل ارتش و همپیمانان این کشور و همچنین نیروهای قهرمان مقاومت با ناکامی مواجه شده و سخنان دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در سازمان ملل نیز نتیجه ای نخواهد داشت.

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت درباره مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: این مجمع که قرار بود عامل همزیستی جهانی، حل اختلافات و توقف جنگ ها باشد به منبر اعلام جنگ و انتقام جویی و نزاع و اتهام زنی مبدل شده است. نمونه بارز این مساله نیز سخنرانی رییس جمهور آمریکاست که چندین دولت را به دلیل اختلاف سیاست هایشان با آمریکا تهدید و آنها را بدون اینکه تفاوت میان تروریسم و مقاومت را بشناسد به تروریسم متهم کرد.

شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان با پروژه آمریکا مبنی بر اسکان دائمی آوارگان سوری در لبنان و کشورهای همجوار مخالفت کرد و گفت: اسکان آوارگان سوری در کشورهای همجوار پروژه جدید آمریکا در منطقه به شمار می آید. شهروندان سوری باید پس از پیروزی ارتش سوریه بر تروریسم به سرزمین خود بازگردند.

تجمع علمای مسلمان به همه پرسی استقلال کردستان واکنش نشان داده و آمده است: تاسیس اقلیم کردستان در عراق مقدمه تجزیه منطقه به دولت های کشور طایفه ای و نژادی و قومیتی است تا حضور رژیم صهیونیستی توجیه شود. افراد شریف جهان عرب و اسلام باید در برابر تاسیس رژیم صهیونیستی جدید ایستادگی کنند.

شیخ زهیر الجعید هماهنگ کننده جبهه العمل اسلامی لبنان در پیامی به مناسبت سالروز فاجعه صبرا و شتیلا نوشت: خون شهدای فلسطینی و لبنانی و سوری که در این فاجعه جاری شد، دینی بر گردن ما تا روز قیامت است و هر اندازه که توطئه گران و رسانه های آنان بخواهند این اقدام جنایتکارانه را توجیه و عاملان آن را تبریه کنند، نمی توانند یاد و خاطره این فاجعه را از ذهن ما دور سازند.

اجازه تاسیس اسرائیل دوم را نمی‌دهیم
نوری مالکی معاون اول رییسجمهور عراق در پی اصرار رییس منطقه کردستان عراق بر همه‌پرسی برای جدایی کردستان از عراق اعلام کرد «اجازه تأسیس اسرائیل دوم را در شمال عراق نمی‏‌دهیم

حجت الاسلام شیخ همام حمودی رییس مجلس اعلای اسلامی تصریح کرد: همه پرسی مانند بمبی است که منجر به افزایش مشکلات داخل اقلیم کردستان و منطقه میشود. شهروندان کردستان باید با خطرهای حال و آینده چنین درخواستی آشنا شوند.

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف امام جمعه نجف تصریح کرد: تلاش رییس جمهور عراق برای مذاکره با سران اقلیم کردستان جهت مقابله برای برگزاری همهپرسی غلط است زیرا در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات شاهد همه پرسی خواهیم بود. وی اظهار داشت: رژیم اشغالگر صهیونیستی اولین حامی این طرح به شمار می آید و خواهان جدایی اقلیم کردستان از عراق شد.

حجت الاسلام مقتدا صدر در پیامی به رهبران و مسؤولان کردستان، برگزاری همه‌پرسی در کردستان را «خودکشی» خواند. وی در این پیام از مردم کردستان خواست با رفراندم جدایی تعاملی نداشته باشند در غیر این صورت اولین قربانی این رفراندم خودشان خواهد بود.

حجت الاسلام اکرم الکعبی دبیر کل نجبای عراق اعلام کرد: برادران شما در سازمان‌ها و گروه‌های مقاومت به‌عنوان بخشی از مجاهدان پیشرو تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به فداکاری مشغولند.

السیسی پیش روی عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها
عباس شومان معاون شیخ الازهر با اشاره به اهمیت مبارزه با تروریسم تاکید کرد که آتش این پدیده شوم دامن حامیان و سازندگانش را فرا خواهد گرفت.

شیخ جواد ریاض عالم الازهر مصر در گفت و گو با رسا با اشاره به اجتهاد گروهی در صدور فتوا در مورد موضوعات مختلف فقهی تاکید کرد که الازهر در برابر هرگونه فتوای مخالف آموزه‌های اسلام با جدیت ایستادگی می‌کند.

عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور مصر در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی اعلام کرد: اگر موضوع فلسطین حل شود ۵۰ کشور اسلامی و عربی با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار خواهند کرد.

علی جمعه مفتی سابق مصر با اشاره به اهمیت اسلام به مساله همزیستی مسالمت‌آمیز تاکید کرد که این امر مستلزم عقب نشینی از مواضع و اعتقادات دینی نیست.

عباس شومان معاون شیخ الازهر تاکید کرد: جنایت هایی که از سوی بوداییان علیه مسلمانان روهینگا انجام می‌شود در تاریخ سابقه ندارد حتی حیوانات وحشی جنگل نیز چنین رفتاری را انجام نمی‌دهند.

التهاب در بحرین در آستانه عاشورای حسینی
نیروهای امنیتی بحرین با قرار دادن موانع جدید در اطراف منزل آیت‌الله عیسی قاسم، محاصره منزل وی در منطقه الدراز را تشدید کردند
.

علی الاسود نماینده سابق پارلمان و عضو جمعیت الوفاق اسلامی بحرین درباره سخنان فیصل جبر الدوسری معاون وزیر خارجه این کشور مبنی بر اینکه «دولت هیچگاه جمعیت الوفاق را تعطیل نکرد بلکه از سوی  دستگاه قضایی تعطیل شد» واکنش نشان داد و گفت: میان قوای سه گانه بحرین هیچ تفاوتی وجود ندارد، ملت در بحرین منبع قدرت نیست و هیچ کس نمی تواند باور کند که جمعیت الوفاق به عنوان بزرگترین حزب سیاسی کشور بدون دستور مقامات این کشور تعطیل شده باشد.

شیخ مرتضی السندی سخنگوی جنبش الوفا الاسلامی بحرین در گفت و گو با رسا با بیان آنکه آل‌خلیفه لعن یزید را در منبرها ممنوع اعلام کرده، گفت: در روز عاشورا با رمز لبیک یا حسین حصر خانگی آیت الله عیسی قاسم را خواهیم شکست.

جریان الوفای اسلامی بحرین از همه مردم این کشور به ویژه خطیبان و مسؤولان هیأت های عزاداری خواست در برابر همه تجاوزهای نظام آل خلیفه علیه عاشورا و احیای اهداف نهضت حسینی ایستادگی کنند. الوفای اسلامی از صبر و استقامت زندانیان در زندان های آل خلیفه تقدیر کرد و افزود: زندانیان با الگو گرفتن از راه امام حسین(ع) به مقابله با نظام ستمکار پرداخته و برای مطالبه حقوق خود در برابر شلاق شکنجه و ظلم ایستاده اند.

میانمار: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل گفت: «آنگ سان سوچی» رهبر دوفاکتوی میانمار آخرین فرصت برای پایان دادن به خشونت‌های ارتش علیه مسلمانان روهینگیا را دارد. وی تاکید کردکه فاجعه مسلمانان میانمار مسلما وحشتناک است و رهبر دوفاکتوی میانمار آخرین فرصت را برای پایان دادن به این شرایط دارد. 

حسین بوتینجا فعال فرهنگی و مبلغ برجسته در کشور میانمار در گفت‌وگو با رسا گفت: اسرائیل با گستردگی این جرائم و غارت گری بصورت فجیع قوم روھنگیان در میانمار ظلم و قتل و کشتار خودش علیه فلسطینان را توجیه می کند.

پاکستان: ممنون حسین رییس جمهوری پاکستان با انتشار پیامی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، از مردم کشورش خواست تا در این ماه، همدیگر را برای گسترش فرهنگ برادری، تحمل، بردباری و صلح تشویق کنند. وی فداکاری، از خودگذشتگی و جانفشانی حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در کربلا را ستوده است.

فلسطین: شیخ محمد حسین مفتی بیت المقدس تاکید کرد: رژیم صهیونیستی هیچ حقی در مسجد الاقصی ندارند. وی در ادامه افزود: صهیونیست ها گمان می کنند با یورش های ظالمانه خود می توانند عزم راسخ شما را سست کنند، اما آنها شکست خورده و درمانده شده اند.

عربستان: سعد الحجری، مفتی عربستانی برای توجیه عدم اجازه رانندگی به زنان در این کشور ادعا کرد که زنان به دلیل داشتن عقلی کمتر نسبت به مردان، نباید رانندگی کنند.

یمن: محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد مذاکرات داخلی این کشور تقریبا متوقف شده و نقش منفی اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل منجر به اخلال در راه حل سیاسی شده است. وی افزود: نقش منفی اسماعیل ولد الشیخ، تعامل با وی را غیر ممکن ساخته است. مذاکرات به دلیل نقش منفی سازمان ملل تقریبا راکد شده است./۹۸۳/ب۹۵۲/ک 

ارسال نظرات