۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۵۲۷۷۶۷
کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

ضرورت ریشه یابی فتنه ها و پاسخ به فتنه گران

حجت الاسلام میرشفیعی با بیان این که فتنه هر سخنی، حرکتی، صحنه ای و مسائلی است که سبب فریب خوردن عده ای شود، بر ریشه یابی فتنه ها تأکید کرد.
حجت الاسلام میرشفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام میرشفیعی در سومین روز از مراسم دهه اول محرم که در دفتر آیت الله بروجردی برگزار شد با اشاره به آیه 60 سوره اسراء گفت: شبی پیامبراکرم(ص) در خواب می بیند افرادی همانند بوزینه از جنس آتش از منبرش بالا و پایین می روند و مردم را از مسیر حق منحرف می کنند که این آیه نازل می شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در این آیه خطاب به پیامبراکرم(ص) می گوید خدا به همه افعال و افکار مردم احاطه دارد، و ما رؤیایی را که به تو ارائه دادیم و درختی را که به لعن در قرآن یاد شده قرار ندادیم، جز برای آزمایش و امتحان مردم نیست و ما آنها را می ‌ترسانیم و لیکن آیات بر آنها جز طغیان بزرگ چیزی نیفزاید؛ بنابر روایات فراوانی این آیه مربوط به بنی امیه است.

وی با بیان این که هر حرکت انبیاء یک وسیله آزمایش برای مردم است، تصریح کرد: هر زمانی که انبیاء حرکتی انجام می دهند شیاطین تلاش می کنند تا مردم آنها را همراهی نکنند بنابراین هم حرکت انبیاء و هم حرکت دشمنان خدا و ریاست طلب ها برای مردم امتحان و آزمایش است.

کارشناس مذهبی با اشاره به معنای واژه فتنه، گفت: فتنه به معنای امتحان است یعنی هر سخنی، حرکتی، صحنه ای و مسائلی که موجب فریب خوردن عدی ای می شود؛ سنت خداوند است که هر حرکت انبیاء و طاغوت را وسیله آزمایش قرار دهد و در همه زمان ها نیز وجود داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین میرشفیعی اضافه کرد: طاغوت با زر و ریاست به میدان می آید و در مقابل انبیاء با دستورات و اعمال خیری که خداوند معین کرده است برای مردم وظیفه تعیین می کنند و درخواست آنها از مردم جهاد است که در جریان کربلا نیز چنین موردی مشاهده می شود و دو تفکر در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند و عده ای مفتون شده اند.

وی ریشه یابی فتنه ها را ضروری دانست و افزود: برخی به صورت ناجوانمردانه بیان می کنند عده ای از یاران امام حسین(ع) وی را به کوفه دعوت کرده اند و خودشان نیز وی را به شهادت رسانده اند که در پاسخ به آنها باید گفت به آیه 60 سوره اسراء مراجعه و مصادیق خارجی آن را مشاهده کنید.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پس از فتحه مکه از سوی پیامبر اکرم ابوسفیان مسلمان می شود و معاویه که در یمن زندگی می کرده است وی را سرزنش می کند اما خودش پس از مدتی که چاره ای به غیر از بازگشت به مکه ندارد نزد عباس عموی پیامبر می رود تا پیامبراکرم وی را بپذیرد.

وی ادامه داد: چنانچه امام علی(ع) بیان می کند ابوسفیان هرگز مسلمان نشده است، اما پیامبراکرم(ص) بنا به دستوران خداوند باید با آنها مدارا کند تا اسلام رونق گیرد و مسلمانان نیز توانایی کافی را به دست آورند زیرا اگر پیامبراکرم(ص) بخواهد منافقین را از صف مسلمانان جدا کند دیگر مسلمانی باقی نمی ماند؛ پیامبراکرم(ص) پس از ماجرای ترورش در هرشی، برای نماز جماعت در مسجد حاضر می شود و می بیند تمام افراد تروریست در نمازجماعت حاضر شده اند و می گوید تمامی شما را می شناسم و می توانم از میان جمعیت خارجتان کنم و گردنتان را بزنم اما می ترسم آیندگان بگویند تا زمانی که حکومت تشکیل نشده بود با همه مدارا می کرد اما پس از تشکیل حکومت گردن نزدیکانش را قطع کرد.

حجت الاسلام میرشفیعی با بیان این که خلیفه اول برای نخستین بار معاویه را حاکم شام کرده است، گفت: خلیفه اول پس از مدتی به دیدن معاویه می رود که مشاهده می کند او عمارت بسیار مجللی برای خود ساخته است که دلیلش را از معاویه سؤال می کند و وی می گوید ما در نزدیکی امپراطوری روم قرار داریم و در نهایت خلیفه اول می گوید نه تو را نهی می کنم و نه امر و آزاد هستی هر کاری انجام دهی.

وی ادامه داد: در زمینه قتل ها و غارت های معاویه در تاریخ آمده است که بیش از 75 هزار مسلمان را به دلیل دوستی با امام علی(ع) به شهادت رسانده و نخستین فردی است که جنگ های داخلی را شروع می کند و جنگ جمل نیز به دلیل بازی گوشی های او شکل می گیرد که باید گفت شما معاویه را با این همه جنایت و یزید را که ولی عهدیش با شهادت امام حسن(ع) و حکومتش با شهادت امام حسین(ع) آغاز می شود مجتهد می دانید و چنانچه همه افراد در تاریخ بیان کرده اند یزید اهل مدینه را به قتل می رساند و خانه خدا را به آتش می کشد، در مکه و مدینه برای او کتاب هایی به نام امیرالمؤمنین یزید بن معاویه می نویسید.

حجت الاسلام میرشفیعی اضافه کرد: اگر معاویه نبود کربلایی صورت نمی گرفت؛ نقشه شهادت امام حسین(ع) از آنجا شروع شد که خلیفه اول معاویه را حاکم دمشق کرد و به او گفت تو را امر و نهی نمی کنم و او حرمت تمام محرمات را می شکند؛ اگر کسی معاویه را بر سر کار نمی آورد این شجره ملعونه شاخ و برگی همانند یزید می داد؟./1324/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات