۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۵۲۷۹۰۵
حجت الاسلام رفیعی تبیین کرد؛

مؤلفه های نشاط و شادابی واقعی در اسلام

استاد حوزه علمیه با اشاره به مؤلفه های شادی در اسلام، گفت: در اسلام شادی به غیر از لهو، بیهودگی و تمسخر افراد است که در روایات به کرات به مؤلفه های اصلی شادی اشاره شده است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، در چهارمین شب از مجلس عزای سیدالشهدا در مسجد جامع نجف‌آباد، در ادامه بحث شب‌های قبل درباره شادابی و نشاط یاران امام حسین، درباره مؤلفه‌های شادی اسلامی گفت: شادابی در اسلام دارای اهمیت ویژه‌ای است ولی این شادی غیر از تمسخر، لهو و بیهودگی است که برخی افراد به عنوان شادی انجام می‌دهند.

وی در ادامه با بیان برخی مثال‌ها در قرآن کریم و سیره ائمه از نحوه شادی گفت: «وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ» اهمیت بحث شادی در اسلام تا آنجاست که خداوند در قرآن کریم یکی از صفات بهشتیان را ضاحکه مستبشره بیان کرده و یا در روایت است که «مَنْ قَلَّ سُرُورُهُ‏ كَانَ فِي الْمَوْتِ رَاحَتُه» و اخیراً کتابی توسط حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری با عنوان شادی در اسلام به چاپ رسیده که در آن نحوه شادابی اسلامی بیان شده است.

حجت‌الاسلام رفیعی درباره واکنش‌های منفی برخی از مراسمات عزاداری که ما را متهم می‌کنند به عزای بیش از حد بیان داشت: در برپایی مراسمات عزاداری باید این نکته را مدنظر داشت که این مراسمات نباید برای مردم ایجاد محدودیت کرد البته نه به این معنا که در طول سال مراسم روضه برگزار نشود، حرف این است که محدودیت برای مردم جامعه ایجاد نکنیم و بیخود گناه نتراشیم.

برپایی مراسمات عزاداری نامتعارف نباید باعث ایجاد محدودیت در جامعه شود

وی ادامه داد: این که برای حضرت فاطمه دو دهه مراسم عزاداری برگزار می‌شود، در حالی که ده روایت برای زمان شهادت حضرت زهرا وارد شده و از سوی دیگر گاهی متأسفانه با وجود تأکید اسلام به شادی و فرح، و وجود مناسبت‌های دینی در ماه‌های چون ذی‌الحجه و شعبان، فرح را قربانی حزن می‌کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان روایتی درباره مؤلفه‌های شادی بیان کرد: در روایت است که شادی و نشاط در ده چیز است، پیاده‌روی، سواری، فرورفتن در آب، نگاه به جنگل، خوردن و آشامیدن، ازدواج، مسواک زدن، نگاه به همسر زیبا، دورهم نشستن، که متأسفانه فضاهای مجازی همه اینها را در بین خانواده‌ها و افراد از بین برده است و هر کدام از این موارد به نحوی باعث شادابی انسان خواهند شد.

وی درباره شادی مزمت شده در اسلام نیز خاطرنشان کرد: در اسلام شادی، غیر از لهو و بیهودگی و تمسخر است که وجود فضاهای مجازی که غالباً مشاهده می‌شود کارهای برخی افراد را دست‌آویز شادی خود قرار می‌دهند و یا ورود به زندگی خصوصی افراد، که در سیره پیامبر اکرم از این گونه افراد وجود داشتند که حتی شخص پیامبر را مورد تمسخر و دست‌آویز خنده دیگران قرار می‌دادند که خلاف نص اسلام است؛ زیرا آبروی مؤمن حرمتش بالاتر از کعبه است.

حجت‌الاسلام رفیعی درباره اهمیت و ضرورت شادی در اسلام نیز افزود: در حدیث آمده که بالاترین عبادت بعد از نماز، ادخال سرور در قلب مؤمن است که در سیره ائمه معصومین به کرات شاهد این موارد هستیم که حضرات با آزاد کردن برده باعث شادی می‌شدند، دستگیری از فقرا، صله‌رحم، همه موارد شادی است و برای رسیدن به شادی واقعی کافی است عوامل شادی و حزن در جامعه پیدا کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: شادابی در قرآن برای ضرورت شادابی آمده «لا خَوْفٌ‏ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون»، روحیه یک مؤمن نباید محزون باشد البته حزن در این آیه غیر از سختی، غم و مشکلات زندگی است که هر یک از اینها یا باعث تنبه است یا ترفیع انسان ولی حزن نباید در دل مؤمن وجود داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان روایتی از امام صادق(ع) سه چیز را باعث شادابی بیان کرد و افزود: این سه عاملی که حضرت بیان کرده اگر در هر جامعه‌ای نهادینه شود، چقدر باعث سرزندگی و شادابی آن جامعه خواهد شد، مورد اول، الوفا است، وفاداری و وفای به عهد، مورد دوم، رعایت حقوق و سومین مورد ایستادگی و راست‌قامتی در برابر مصیبت‌ها است و این مثلث سه ضلعی در هر اجتماعی باعث سرزندگی و نشاط خواهد شد.

وی تصریح کرد: در جامعه کنونی شاهد هستیم که بسیاری از گرفتاری‌ها از عدم رعایت حقوق افراد بوده و بسیاری از طلاق‌ها و نزاع‌های خانوادگی بر اثر زیرپا گذاشتن حق دیگری است./1306/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات