۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۲۷۹۶۱
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

حرکت بر مدار عقل و خرد انسان را از گرفتاری نجات می‌‌دهد

استاد حوزه علمیه با بیان این که تمام گرفتاری های بشر از بی عقل و کم خردی است، حرکت بر مدار عقل و خرد را نجات بخش انسان توصیف کرد.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ظهر امروز در برنامه عزاداری چهارمین روز محرم در دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی که با حضور این مرجع تقلید برگزار شد، با تأکید بر این که انسان باید به خداوند اعتماد داشته باشد، گفت: ذکر و یاد خدا امری ضروری برای انسان ها به شمار می رود و کسی که از یاد خدا دوری کند دچار تنگنای معیشتی می شود.

وی افزود: کسی که ببیند سلطان ستمگری محرمات خدا را حلال می شمارد و پیمان های الهی را می شکند و سکوت کند در این مسائل شریک خواهد بود، قرآن می فرماید هر کسی که بیعت و پیمان الهی را بشکند به زیان خود اقدام کرده است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر کسانی که قرارداد می بندند و زیر آن می زنند به آیه 10 سوره فتح توجه داشته باشند این کار را نخواهند کرد، خداوند می فرماید کسی که پیمان شکنی کند علیه خود عمل کرده است، برخی خیال می کنند که پیمان شکنی زرنگی به شمار می رود در حالی که این گونه نیست.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به لشکر دشمن فرمود شما پیمان شکن هستید و تاریخ می نویسد که دود این پیمان شکنی به چشم خود آن ها رفت و بعد از امام حسین(ع) بلاهای بسیاری بر سر همان مردم آمد، حجاج بن یوسف پس از 4 سال گذشت از شهادت حضرت مسلط شد و تنها در یک روز 11 هزار نفر را گردن زد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که انسان نباید تماشاگر ظلم سلطان ستمگر باشد، ابراز داشت: اگر کسی این موارد را مشاهده کند و تماشاگر باشد و واکنشی نشان ندهد، خداوند هر جا که سلطان ظالم را می برد فرد ساکت و تماشاگر را نیز خواهد برد.

وی عنوان کرد: فرمایشات امام حسین(ع) در مسیر کربلا تا روز عاشورا باید تابلو شود و مورد توجه همه باشد، این فرمایشات ماندگار بوده و امروز هم کاربرد دارد و منحصر در عاشورای سال 61 نمی شود، امام حسین(ع) فرمود ذلت این است که انسان زنده بماند و خوار شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تمام گرفتاری های بشر که امروز در دنیا وجود دارد این است که افراد در کارها با مشعل خرد و عقل حرکت نمی کند، کارهایی که امروز انجام می شود بر اساس دل خواهی و لذت بردن است و عقلانیت در آن وجود ندارد، اگر عقلانیت در زندگی حاکم شود وضع به گونه ای دیگر خواهد شد، لحظه ای تفکر حر را از جهنم نجات داد و او را بهشتی کرد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات