۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۵۲۸۵۴۷
نماینده ولی فقیه در قزوین:

محتوای سوره حاقه انسان را متوجه قیامت و معاد می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: کسی که با معرفت سوره حاقه را قرائت کند یکی از برکاتش این است که مانع از این می‌شود که انسان ایمان خود را از دست بدهد به جهت اینکه در این سوره مسأله قیامت آن قدر جدی مطرح شده است که انسان را به یاد آخرت و حفظ ایمان می‌اندازد.
حجت الاسلام عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان قزوین ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجد النبی(ص) برگزار شد با اشاره به تفسیر سوره الحاقة گفت: سوره مبارکه حاقة مانند تمام سوره‌ها به جز سوره مبارکه توبه با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به بیان اطلاعاتی پیرامون سوره مبارکه الحاقة افزود: این سوره مکی بوده و از سوره‌هایی است که در مکه نازل شده است در ترتیب مصحف شریف سوره شصت و نهم بوده و در ترتیب نزول هفتاد و هشتمین سوره قرآن کریم است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه نزول این سوره را در حدود سال‌های سوم و چهارم بعثت بوده است اظهار کرد: سوره مبارکه الحاقة سومین سوره از جز بیست و نهم است نخست سوره ملک، دوم سوره قلم و سوم سوره الحاقة مفسران احصا کردند که آیات این سوره پنجاه و دو آیه و تعداد کلمات آن دویست و پنجاه و دو کلمه و تعداد حروف آن هزار و صد و شصت و شش حرف است.

وی در ادامه با اشاره به محتوای سوره مبارکه الحاقة ابراز کرد: این سوره سه نام از نام‌های قیامت را در خود دارد حاقة، قارعة، واقعة اینها نام‌های قیامت در قرآن هستند که هر سه در این سوره آمده است به همین جهت می‌توان حدس زد که یکی از مباحثی که در این سوره مبارکه دیده می‌شود تصویر قیامت، رستاخیز و ویژگی‌های قیامت است.

این استاد تفسیر در ادامه با اشاره به فضیلت سوره مبارکه الحاقة خاطرنشان کرد: درباره فضیلت این سوره و برکات آن روایاتی وجود دارد در مجمع البیان و نورالثقلین حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده است که فرمودند کسی که سوره الحاقة را بخواند خداوند حساب او را در قیامت آسان می‌کند.

امام جمعه قزوین درادامه با بیان اینکه آشنایی با محتوای این سوره قیامت و رستاخیز را در نظر انسان بااهمیت می‌سازد تاکید کرد: کسی که با این آیات نسبت به قیامت آشنایی پیدا کرد تحت تاثیر فرمایشات خداوند متعال و کلام الهی قرار گرفته و تغییر رفتار می‌دهد و قیامت برای او مهم شده و از غفلت بیرون می‌آید و متوجه اوضاع خود شده و فکری به حال خود می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه قرائت این سوره را نشانه ایمان انسان به خداوند و رسول دانست و تصریح کرد: اگر کسی این سوره را قرائت کند و از این آیات تاثیر بپذیرد و خود را نیازمند تذکرات نورانی خداوند متعال ببیند به طور مسلم دارای نشانه‌های ایمان بوده و هرگز ایمان از او سلب نمی‌شود تا خدا را ملاقات کند.

وی در پایان گفت: کسی که  با معرفت این سوره را قرائت کند یکی از برکاتش این است که مانع از این می‌شود که انسان ایمان خود را از دست بدهد به جهت اینکه در این سوره مسأله قیامت آن قدر جدی مطرح شده است که انسان را به یاد آخرت و حفظ ایمان می‌اندازد یعنی سوره خود کمک می‌کند که ایمان تا آخرین لحظات در انسان بماند./873/پ202/ب1

ارسال نظرات