۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۲۸۵۶۲
چند خبر اسلامی؛

برگزاری همایش «شیرخوارگان حسینی» در فرانکفورت آلمان

همایش شیرخوارگان حسینی پنج‌شنبه در مرکز فرهنگ اسلامی شهر فرانکفورت در آلمان برگزار می‌شود.
شیرخوارگان حسینی

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش شیرخوارگان حسینی پنج‌شنبه برای هفتمین سال پیاپی روز پنج‌شنبه (6 مهر) ساعت 15:30 به وقت محلی از سوی مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) با شركت بانوان و فرزندانشان با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و زیارت عاشورا برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام «سید حسین عظیمی‌فر» در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.

مجمع جهانی حضرت علی اصغر یک سازمان مردم نهاد و غیرانتفاعی مذهبی در ایران است که در سال ۱۳۸۳ برای برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم تأسیس شد.

با گسترش این مراسم در چند هزار شهر و روستای ایران و برخی کشورهای جهان و افزایش تعداد شرکت‌کنندگان به چند صد هزار تن، دفاتر این نهاد مردمی در نقاط مختلف کشور گسترش یافته‌ است.

اجرای تعزیه علی اصغر(ع) در لس آنجلس

مراسم تعزیه علی اصغر (ع) برای نخستین‌بار همزمان با عاشورای حسینی در مدرسه اسلامی «الهادی» در شهر لس آنجلس آمریکا برگزار می‌شود.

این مراسم با سازماندهی مسجد الزهرای لس آنجلس برای معرفی خردسال‌ترین شهید کربلا نهم مهرماه هم‌زمان با عاشورای حسینی از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به وقت محلی برگزار خواهد شد.

مسجد الزهرا به منظور حضور مسلمانان و غیرمسلمانان در این مراسم فراخوان داد و هدف از این برنامه معرفی حضرت علی اصغر(ع) به غیرمسلمانان اعلام شده است.

تعزیه، نمایشی است که در آن واقعه کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود.

این نمایش نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی ـ شیعی و بیشتر درباره کشته‌شدن حسین‌بن‌علی و مصائب اهل بیت است.

شیعه و سنی در همایش بزرگداشت امام حسین(ع) پاکستان

به همت مجلس وحدت مسلمین (شاخه مولتان) و به منظور بزرگداشت مقام سیدالشهدا(ع) همایش «محسن انسانیت» با حضور علما و دانشمندان شیعه و سنی پاكستان، برگزار شد.

در این همایش علما و مشایخ سنی و شیعه بر این موضوع تأكید كردند كه تمام مسلمانان وحدت خود را به ویژه در ماه محرم‌الحرام حفظ كنند و به دشمنان اجازه ندهند كه بین آنها تفرقه ایجاد کرده و بذر دشمنی و اختلاف در میان مسلمانان بیفکنند.

سخنرانان همچنین بیان كردند كه ماه محرم، ماه وحدت امت اسلامی در پرتو محبت به اهل بیت(ع) و خاندان رسالت است و از این وحدت باید پلی برای غلبه بر ظلم و استکبار بسازند.

شركت‌كنندگان همچنین تأكید كردند: باید برای احیای كلمه حق و ترویج دین مبین اسلام، پیمان ببندیم.

زاهده بخاری، نماینده خانه فرهنگ ایران در مولتان نیز در سخنرانی كوتاه خود در این همایش گفت: حضرت امام حسین(ع) و اصحاب باوفایش در كربلا، پرچم حق را برافراشته نگهداشتند. نجات تمام مسلمانان فقط با پیروی از راه حسین ابن علی(ع) محقق می‌شود؛ چون امام حسین(ع)، کشتی نجات و چراغ هدایت برای بشریت است.

در همایش مولتان علامه سید اقتدار حسین نقوی، از رهبران مجلس وحدت مسلمین، سید اسد عباس نقوی، از اعضای این مجلس، شفقت حسنین، عضو كمیته ایالتی برای امنیت، مخدوم عباس رضا مشهدی، آصف محمود اخوانی، امیر جماعت اسلامی مولتان، عمران مصطفی قادری، نهضت سنی، امجد چشتی، دبیركل جمعیت علمای پاکستان، قاری فیض بخش اخوی، از جماعت اهل سنت مهر، عمر فاروق پهلوی، عضو شورای امنیت، غضنفر ملک، محمد اصغر، سلیم عباس صدیقی، خواجه عاشق حسین سعیدی، نماینده منهاج القرآن پاكستان و جمعی دیگر از علما و مشایخ و نیز زاهده بخاری، به نمایندگی از خانه فرهنگ ایران در مولتان، حضور داشتند.

کربلا؛ درسی برای همه انسان‌های معقول

عمران رضا انصاری، وزیر فناوری اطلاعات و فناوری کشمیر در همایش یک روزه گرامیداشت شهدای کربلا در حسینیه ابوالفضل العباس(ع) در سرینگر به سخنرانی پرداخت.

انصاری گفت: رشادت‌های شهدای کربلا پیام صبر، عزت و اقتدار را برای همه جهانیان در خود دارد و رسیدن به رستگاری در این جهان و جهان آخرت با عمل به آموزه‌های عاشورا ممکن می‌شود.

وی افزود: تراژدی کربلا درسی برای همه انسان‌های معقول است که در آن حق و حقیقت در نهایت بر دروغ و ناحق غلبه می‌کند.

انصاری تصریح کرد: امام حسین(ع) با شهادت خود در کربلا این درس جاودانه را به ما داد که عزت، حق و عدالت بر همه‌چیز در زندگی ارجحیت دارد.

وزیر فناوری کشمیر همچنین از مردم خواست با پیروی از آن امام گرانقدر زندگی ارزشمندی را راهبری کنند.

مراسم گرامیداشت شهدای کربلا در سرینگر با قرائت قرآن آغاز شد و با مرثیه‌خوانی و سخنرانی ادامه یافت و در نهایت با به راه افتادن دسته عزاداران حسینی، یاد و خاطره رشادت‌های امام حسین(ع) و یارانش گرامی داشته شد.

بزرگداشت عاشورای حسینی در تورنتو

یکی از بزرگترین رویدادهای مذهبی شیعیان در آمریکای شمالی، دسته سینه‌زنی عاشقان حسینی در روز عاشورا در شهر تورنتو در کانادا است.

جنبشی که از دو سال پیش آغاز شده است، امسال هم با خروش هرچه بیشتر کاروان سینه‌زنی عزای حسینی در تورنتو و در روز عاشورای حسینی برگزار می‌شود.

تجمع سینه‌زنان ساعت ۱۱ صبح عاشورا(نهم مهرماه) در ساختمان تجمعات در پارک «کوئین» در جنوب تورنتو آغاز خواهد شد.

پس از مراسم سینه‌زنی، سوگواران در راهپیمایی حسینی به سمت خیابان دانشگاه تورنتو حرکت خواهند کرد.

سال گذشته نیز حدود ۳ هزار و پانصد نفر از مسلمانان تورنتو در روز عاشورا با تجمع در منطقه میلیکن پارک از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۵ عصر به وقت محلی اقدام به عزاداری برای سالار شهیدان کردند.

مجلس عاشورایی مبلغ پاکستانی در انگلیس

ابرار محمدی، جوان استرالیایی پاکستانی‌الاصل که در حال حاضر طلبه جامعة المصطفی(ص) العالمیه قم است برای تبلیغ و تیبین واقعه کربلا در شھرک میلتون کینز (Milton Keynes) انگلیس برای نوجوانان پاکستانی به زبان انگلیسی جلساتی را برگزار و داستان و احادیث واقعه کربلا را تبیین می‌کند.

این مبلغ جوان به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ و در ایام و مناسبت‌های مختلف در رسانه‌های جمعی نیز معارف اسلامی را تبیین و مکتب اهل بیت(ع) را معرفی می‌کند.

او که خود جوان است، به تبلیغ برای جوانان و نوجوانان علاقه زیادی دارد و با توجه به اینکه در خانواده‌ای مذهبی رشد یافته و از کودکی با احکام دینی آشنا شده، دوست دارد هم سن و سالانش نیز چنین ویژگی‌هایی داشته باشند.

مرثیه‌خوانی عاشورا در پیشاور برگزار شد

آیین مرثیه‌خوانی عاشورا در تالار امام خمینی(ره) خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور پاكستان برگزار شد.

این آیین با همکاری خانه فرهنگ ایران در پیشاور و شورای ملی نویسندگان پاکستان (شاخه ایالت خیبر پختونخوا) و با حضور شعرا، ادبا و شخصیت‌های علمی و ادبی برگزار شد.

پس از تلاوت قرآن و و نعت‌خوانی در مدح پیامبر اکرم(ص)، شاهد محمود، رییس شورای ملی نویسندگان پاکستان طی سخنانی، ایثار و فداکاری امام حسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت را گرامی داشت و گفت: امروز هر جای جهان، ظلم و جنایت حاکم باشد، مظلومان شعار یا حسین را فریاد می‌زنند. غم حسین چنان فراگیر است که مرثیه‌خوانی در ادبیات زبان‌های شرقی مخصوص امام حسین(ع) و فاجعه کربلا ثبت شده است.

وی ادامه داد: گرچه این طرز شعرخوانی برای اظهار غم مرگ خویشاوندان و متعلقین در کشورهای شرق آسیا  نیز به کار برده می‌شود، ولی همین که اسم مرثیه گفته شود، ذهن شنونده به کربلا و امام حسین(ع) سوق داده می‌شود.

پس از آن نیر سرحدی، سید شهزاد بادشاه، نور حکیم جیلانی، شوکت، عزیز اعجاز، عفت صدیقی، سعدیه حسین، مهوش سلیم، سلمی قاصر، خانم ثمینه قادر و خانم بشری فرخ، اشعار عاشورایی خود را قرائت کردند.

در بخشی از این آیین هم عباس فاموری، مسؤول خانه فرهنگ كشورمان اظهار كرد: حضرت امام خمینی(ره) فرمود كه زنده نگه داشتن عاشورا، یک مسئله بسیار مهم سیاسی و عبادی است. در جایی هم فرمود این خون سیدالشهداء (ع) است که خون‌های همه ملت‌های اسلامی را به جوش می‌آورد.

فاموری سخنان خود را با خواندن شعر معروف علامه اقبال با عنوان «در معنی حریت اسلامی و سرّ حادثه کربلا» پایان داد.

افتتاح بوستان قرآنی دبی در سال ۲۰۱۸

شهرداری دبی اعلام کرد: «بوستان قرآنی» این شهر با مساحتی بالغ بر ۶۴۰ هزار متر مربع، سال آینده میلادی(۲۰۱۸) به روی علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان گشوده خواهد شد.

عملیات طراحی و ساخت «بوستان قرآن» دبی با هدف تبیین برخی مضامین و مفاهیم قرآن کریم از جمله معجزات علمی و پزشکی مذکور در این کتاب الهی ادامه دارد.

این بوستانی قرآنی، در برگیرنده انواع گیاهان، گل‌ها و درختانی که در قرآن کریم از آن‌ها نام برده شده است، خواهد بود.

در این بوستان همچنین، اطلاعات علمی مذکور در قرآن در ارتباط با فواید این گیاهان، و جدیدترین اکتشاف‌ها و دستاوردهای علمی این حوزه ارائه می‌شود.

هدف از ساخت و طراحی بوستان قرآنی دبی، تبیین مفاهیم و ارزش‌های دین اسلام برای پیروان سایر ادیان و بررسی موضوعات مختلف ذکرشده در قرآن از جمله پزشکی نوین است.

بخش فضای سبز این بوستان به منظور کشت گیاهانی که در قرآن از آنها یاد شده اختصاص دارد که تعداد آن‌ها به بیش از ۵۱ نوع از جمله انجیر، موز، انار، زیتون، هندوانه، انگور، زیتون، سیر، پیاز، ذرت، عدس، گندم، زنجبیل، ریحان، خیار و ... می‌رسد و این فضا به ۱۲ بخش و ساختمان شیشه‌ای تقسیم خواهد شد.

این باغ همچنین شامل بخش‌هایی برای به ارائه اطلاعات مربوط به همه گیاهان و درختان کشت‌شده و خواص طبی و غذایی آنها به اضافه آیات مربوط به آن‌ها در قرآن است.

«غار معجزات» از دیگر بخش‌های بوستان دبی است که در برگیرنده هفت نمایشگاه مختلف برای به عرضه معجزات ذکر شده در قرآن است که در این بخش از جدیدترین تکنولوژی تعاملی استفاده خواهد شد.

تجهیز باغ به درختان خورشیدی برای تولید انرژی، اختصاص آلاچیق‌هایی برای استراحت بازدیدکنندگان با الهام‌گیری از هنر و معماری اسلامی که مطابق با روح این بوستان باشد، از دیگر بخش‌های بوستان قرآنی دبی است.

حبس و اخراج از امارات؛ مجازات فرد موهن به قرآن

دایره جنایی دادگاه شرعی «عجمان» امارات به ریاست قاضی «محمد عبدالله الکمالی»، «ک ، ل»، خدمت‌کار آسیایی‌تبار مقیم در این کشور را به دلیل پاره‌کردن نسخه‌ای از قرآن کریم به ۵ سال حبس و اخراج از این کشور پس از اتمام دوره حبس محكوم کرد.

این زن آسیایی‌تبار که به‌ عنوان خدمتکار در منزل یکی از شهروندان ساکن در منطقه «مصفوف» امارت «عجمان» کار می‌کرد، پس از درگیری لفظی با همسر صاحب‌خانه، اقدام به پاره‌کردن نسخه‌ای از قرآن کریم کرده بود.

صاحب‌خانه در صورت‌جلسه پلیس اظهار کرد: پس از مشکلی که میان این خدمتکار و خانواده من پیش آمد، او در مقابل چشمان من اقدام به پاره‌کردن نسخه‌ای از قرآن کریم کرد.

این خدمتکار آسیایی‌تبار ضمن قبول اتهام خود مبنی بر پاره کردن نسخه‌ای از قرآن کریم در تمامی مراحل تحقیق گفت: «من به‌عنوان خدمتکار در منزل شاکی کار می‌کردم، روز حادثه پس از درگیری لفظی با همسر صاحب‌خانه، قرآن را آوردم و قسم خوردم که من دزدی نکرده‌ام، اما همسر صاحب‌خانه قسم من را باور نکرد، پس از آن من نیز عصبانی شدم و قرآن را پاره کردم».

دادگاه در نهایت ضمن محکومیت متهم به ۵ سال حبس، اعلام کرد که وی پس از پایان دوران محکومیت باید خاک امارات را ترک کند.

موج انتقادات از خواننده‌ای که قرآن را با موسیقی تلفیق کرد

یک خواننده مشهور سعودی بعد از خواندن آیات قرآن به صورت آواز در برنامه‌ای به مناسبت روز ملی عربستان در شبکه‌های اجتماعی مورد اعتراض قرار گرفت.

مسؤولان سعودی در پاسخ به موج اعتراضات مردم اعلام کردند که این ویدئو در حقیقت ویرایش شده و تغییراتی در آن صورت گرفته است به گونه‌ای که به نظر می‌رسد «طلال سلامه»، خواننده عربستانی، در حال خواندن آیه‌ای از سوره فلق به صورت آواز است.

اما حقیقت این است که این آیه در بخشی از یک آهنگ طولانی‌ به نام «وطن» استفاده شده است.

سلامه در سال ۲۰۱۶ نیز این آهنگ را به پادشاه عربستان تقدیم کرده بود و امسال بار دیگر آن را به صورت زنده در برنامه‌ای که روز شنبه (اول مهر) به مناسبت روز ملی عربستان برگزار شد، اجرا کرد.

مصلح العضیانی، وکیل و مشاور حقوقی عربستانی در توئیتی این اقدام سلامه را اهانت به قرآن کریم خواند و افزود که این اقدام تا ۵ سال زندان و جریمه نقدی ۳ میلیون ریالی دارد.

بزرگداشت بیستمین سال تأسیس مسجد باشقیرستان

مراسم بزرگداشت بیستمین سال تأسیس مسجد و مؤسسه دینی اخلاص در شهر «اوفا»، پایتخت باشقیرستان برگزار شد. در این مراسم سه روزه جمعی از شخصیت‌های دینی، سیاسی و دانشگاهی روسیه به ویژه از باشقیرستان و تاتارستان حضور داشتند و ریاست بنیاد مطالعات اسلامی روسیه نیز جزء سخنرانان در این مراسم بود.

در این مراسم ضمن گرامیداشت 20 سالگی مسجد اخلاص، نشست‌هایی با موضوع افراط‌گرایی دینی و راههای مقابله با آن و همچنین معرفی و رونمایی ترجمه تاتاری نهج البلاغه برگزار شد. همچنین از فعالان فرهنگی و همکاران مسجد و مؤسسه اخلاص تقدیر به عمل آمد.

محمد علام مصطفی، امام جماعت مسجد اخلاص طی سخنانی در این مراسم ضمن نقل فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری به تبیین ضرورت حفظ وحدت اسلامی پرداخت و بر  نادرست‌بودن ایجاد تفرقه از سوی هر طیفی تأکید کرد.

حمید هادوی، رییس بنیاد مطالعات اسلامی روسیه نیز با اشاره به اهمیت قرآن به عنوان مهمترین منبع دینی در اسلام و جایگاه حضرت رسول(ص) در تبیین معارف اسلامی به معرفی شخصیت حضرت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) به عنوان بزرگ‌ترین صحابه و جایگاه معرفتی نهج البلاغه و ارزش آن در تاریخ متون اسلامی پرداخت. سبک صحیح زندگی اسلامی و تأکید بر نیکی به دیگران از محورهای مورد بحث در موضوع نهج البلاغه بود.

قابل ذکر است که بنیاد همکاری‌های علمی با مؤسسه دینی اخلاص دارد که فروش و عرضه آثار و همچنین نشر ترجمه تاتاری نهج البلاغه با همکاری مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) از جمله این همکاری‌ها است. همچنین ویژه‌نامه بیستمین سالگرد تأسیس مسجد اخلاص نیز با همکاری بنیاد مطالعات اسلامی روسیه منتشر شد.

مسجد و مؤسسه دینی اخلاص فعالیت‌های گسترده‌ای در باشقیرستان دارد که برگزاری مراسم و جشنواره‌ها، پخش برنامه‌های تلویزیونی، انتشار نشریه «اخلاص شریف» از سال 2014 و برگزاری کلاس‌های آموزشی از آن جمله است.

بخش بین‌المللی مسجد اخلاص نیز نقش فعالی در برقراری ارتباط فرهنگی با کشورهای اسلامی از جمله ایران دارد. کتابخانه مسجد اخلاص دارای 6 هزار کتاب با موضوع اسلامی به زبان‌های مختلف است و گروه سرودهای دینی «الهی‌لر» از سال 2009 در این مسجد تأسیس شده است.

وب‌سایت دینی مسجد نیز مخاطبان خوبی در روسیه به ویژه باشقیرستان دارد./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات