۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۲۹۱۶۹
در صبح عاشورا؛

لرستان به گِل عزا نشست

مراسم عزاداری روز عاشورا در استان لرستان همزمان با طلوع خورشید آغاز شد و عزاداران حسینی پس از به گِل افتادن که در شب تاسوعای حسینی آماده کرده بودند و نواختن ساز چمرونه مشغول عزاداری هستند.
عزاداری لرستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، گِل غم و ماتم عزاداران لرستانی حزن و اندوه عزاداری روز عاشورا را چندین برابر کرده و آسمان این استان رنگ خاکی به خود گرفته است، شهرها، خیابانها و محلات این استان که سیاه پوش عزای حسینی بود، در روز عاشورا به گِل عزا نشست.

مردم این دیار به رسمی دیرین که از گذشتگان خود به ارث بردند، آیین گِل مالی را در عزاداری روز عاشورا به پا کردند و دسته جات عزاداری پای خیمه های خود مشغول عزاداری هستند.

حزن و اندوهی سنگین به عمق قرن ها فاصله ای که از واقعه کربلا می گذرد شهرهای استان لرستان به ویژه شهر خرم آباد را فرا گرفته است.

آیین عزاداری حسینی در روز عاشورا تا اذان ظهر ادامه دارد و پس از بلند شدن صدای اذان از گلدسته های مساجد، عزاداران راهی مساجد، مصلی و مزار شهدا شده و نماز ظهر عاشورا را فرا می گیرند.

بعداز ظهر عاشورا سکوتی سنگین سراسر شهر و محله ها را فرا می گیرد و توزیع نذری های مادران در محله ها و در جمع هیأت های عزاداری از دیگر رسومی است که در روز عاشورا شاهد آن هستیم.

عزاداران حسینی پس از پایان یافتن مراسم عزاداری عاشورا تا سه شب در هیأت های مذهبی حضور یافته و عزاداری خود را ادامه می دهند، عزاداران حسینی در برگزاری آیین شام غریبان ی از معنوی ترین مراسمی است که در شب عاشورا به مدت سه شب با روشن کردن شمع و مرثیه خوانی توسط عزاداران و هیأت های مذهبی برگزار می شود./۹۴۵۹/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات