۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۵۲۹۵۰۵
آیت الله مظاهری:

استغنای فقه جعفری نتیجه اقدامات امام سجاد است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: استغنایی که از جهت روایی در تشیع وجود دارد و بقیه فرقه ها از آن بی بهره هستند، نتیجه تلاش های امام باقر و امام صادق است که این تلاش ها نیز مرهون اقدامات امام سجاد بوده است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه عزاداری صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: صحیفه سجادیه کتابی در حدّ نهج البلاغه است.

وی در ابتدا با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام سجاد(ع) افزود: بنا بر قولی امروز، روز شهادت امام سجاد(ع) است و لازم است شیعیان نسبت به این بزرگوار اظهار ارادتی داشته باشند چرا که ایشان حق بزرگی بر ذمه شیعیانشان دارند.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: هر چند در اسارت اهل بیت امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) قافله سالار بودند ولی حضرت زین العابدین(ع) بر همه انسان ها از جمله بر عمه سادات ولایت داشتند و اعمال حضرت زینب(س) در طول دوران اسارت تماماً تحت فرمان حضرت سجاد(ع) انجام می گرفت؛ فرامین امام سجاد(ع) و قافله سالاری حضرت زینب(س) سبب شد دوران اسارت کاملاً مطابق با نظر خداوند پیش برود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به منقولات تاریخی روایی اذعان کرد: بعد از واقعه عاشورا، اسلام عزیز در بحران بسیار عجیبی واقع شد و امام سجاد(ع) توانستند با تدبیر تشیع را از این بحران سربلند بیرون بیاورند؛ بحران ها به پایان رسید ولی آل مروان خفقان شدیدی در جامعه اسلامی ایجاد کرده بودند و ظلم ها هنوز جریان داشت؛ امام سجاد(ع) با برگزاری جلسات دینی سعی در حفظ دین داشتند و با برگزاری منبرهای اعتقادی، اخلاقی و احکام، پایه ریزی خوبی برای امامت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ایجاد کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که تلاش های امام سجاد(ع) تشیعی که فرهنگ نداشت را فرهنگ دار کرد، اظهار کرد: بزرگان بر صحیفه سجادیه که از لسان امام سجاد(ع) تراوش کرده و یک دنیا اخلاق در آن بیان شده است صدها شرح نوشته اند؛ زیرکی امام سجاد(ع) در این است که مباحث اخلاقی و اعتقادی را تحت عنوان دعا روی منابر بیان می فرمودند.

وی با بیان این که صحیفه سجادیه همچون نهج البلاغه بسیار پُر محتوا است سبب شهرت بخشیدن به تشیع شده است، تبیین کرد: بعد از کلام قرآن که کلام الله است، نهج البلاغه امیر مؤمنان(ع) و صحیفه سجادیه حضرت زین العابدین(ع) قرار دارد؛ مشخص است که کلمات این بزرگواران فوق کلمات عادی است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: هشام ابن حَکم به عنوان خلیفه مَروانیان قصد داشت حجر الاسود را ببوسد ولی به خاطر سیل جمعیت مردم نتوانست به خواسته اش برسد و در گوشه ای نشست، در همین حال امام سجاد(ع) آمدند و مردم به خاطر احترام گذاشتن به ایشان از جایشان بلند شدند و راه را باز کردند تا ایشان به سمت حجر الاسود بروند، هشام ابن حَکم با دیدن این صحنه ناراحت شد و با این که امام سجاد(ع) را می شناخت خودش را به تجاهل زد و از اطرافیانش پرسید، این شخص کیست، که شاعری از میان جمعیت با اشعاری خطاب به هشام گفت، اگر تو این شخص را نمی شناسی، بِدان عرب و عجم او را می شناسند، اگر تو را نمی شناسی بِدان که خانه خداوند او را می شناسند؛ از این اشعار مشخص می شود امام زین العابدین(ع) در میان مردم بسیار مشهور بوده اند؛ یکی از فرماندهان هشام ابن حَکم حجاج ابن یوسف سقفی است که به خونخواری و جنایتکاری معروف بوده است ولی امام سجاد(ع) در همین دورانی که ظلم حاکم بر جامعه بوده است، به تبیین معارف دینی پرداخته اند و در کار خود موفق بوده اند.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: فرهنگ تشیع به واسطه خون امام حسین(ع) زنده شد، بعد از آن فرهنگ امام حسین(ع) با اسارت اهل بیت ایشان ترویج یافت، سپس امام سجاد(ع) جامعه را برای پذیرش امام باقر(ع) و امام صادق(ع) آماده کردند و ایشان توانستند فقهی بی نظیر و پویا که با فقه جمودی اهل تسنن متفاوت است را برای جامعه تشیع ایجاد کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: استغنایی که از جهت روایی در تشیع وجود دارد و بقیه فرقه ها از آن بی بهره هستند، نتیجه تلاش های امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است، تلاشی که مرهون اقدامات امام سجاد(ع) بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام چهارم ضمن تبیین معارف دین به واسطه ادعیه، روضه خوانی هم می کردند، البته این روضه خوانی ها نیز زیرکانه انجام می گرفت، مثلاً زمانی که امام سجاد(ع) با صحنه ذبح حیوانی روبرو می شدند از فرد قصاب می پرسیدند، آیا به این حیوان آّب داده ای و زمانی که آن شخص پاسخ مثبت به سؤال امام می داد، امام با صدای بلند گریه می کردند و می فرمودند، پدرم را با لب تشنه به شهادت رساندند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات