۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۵۲۹۶۱۸
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

خلق «هنر حماسی» با شناخت حماسه حسینی میسر می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت شناخت حماسه حسینی(ع)، گفت: شخصی می تواند هنر حماسی خلق کند که حماسه حسینی را درک کرده باشد.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در مراسم سخنرانی خود که شامگاه سه شنبه در دانشگاه هنر برگزار شد، با بیان اینکه مومن هیچ‌گاه از حق روی نبر نمی گرداند و منافق هرچه برایش دلیل بیاوریم باور نمی کند، گفت: امام صادق(ع) می فرماید؛ «کف علی الناس»، مردم را کنار بگذارید، ولایت مانند کبوتر برای لانه خویش است و خود به خود به لانه اش برمی گردد.

وی با بیان اینکه آگاهی فقط کافی نیست، افزود: علت اهمیت نگاه و زاویه دید انسان این است که گرایش ها روی نگاه انسان اثر می گذارد، امیرمومنان(ع) به عقیل می فرماید؛ من به دنبال همسری هستم که شجاع باشد. اینجا یک سوال مطرح می شود، شجاعت ابولفضل عباس مطرح است یا عرفان او، منظور امیرمومنان(ع) از شجاعت این است که انسان از دیگران نترسیده و در نتیجه عارف به خداوند شود، ابوالفضل العباس به خاطر عرفانش مورد توجه است. اینکه حضرت فرمود به دنبال همسری شجاع هستیم به دلیل اهمیت عرفان است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، گفت: باید توجه شود تمام عارفان شجاع هستند، امام راحل(ره) می فرمودند؛ من موضوع ترس را متوجه نمی شوم، به  همین دلیل است که امام(ره) فرمود امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، امام راحل(ره) حقیقتا به این مساله باور داشتند، به طور مثال در زمان جنگ امام(ره) دستور به حمله به ناو امریکایی دادند ولی مسؤولان به سخن ایشان گوش ندادند و برخی از مسؤولان ایشان را راضی کردند که اینکار صلاح نیست و در پایان جلسه به مقام معظم رهبری اشاره داشتند که من هنوز معتقدم که باید آن ناو آمریکایی را نابود کرد.

وی با اشاره به زاویه دید در هنر حماسی، گفت: این هنر نیاز به دید مناسب دارد، علاقه و آگاهی های هر فرد مشخص کننده زاویه دید انسان ها است، فردی که از تحقیر دیگران نمی خواهد بترسد نباید تشویق بر رویش اثرگذار باشد. مومن از تشویق دیگران متنفر است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود اظهار داشت: گرایش ها بر روی آگاهی هایمان نشسته و نگاه انسان را تشکیل می دهد، اگر انسان شجاع نباشد نمی تواند ابوالفضل العباس را درک کند، باید ببینیم نگاهمان به کربلا چیست؟ نگاهمان به میانمار چیست.

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه با طرح این سوال که حماسه حسینی را چه کسی درک می کند، گفت: گریه برای امام حسین(ع) طلا است اما طلا عیار دارد، خون نیز در راه خدا ریخته شود دارای عیار است، مانند خون ابواللفضل العباس از دیگر موارد برتر است. گفتند هرکه اهل زیارت امام حسین(ع) نباشد و اگر بهشتی باشد اهل درجات پایین بهشت است.

وی افزود: علت گریه امام حسین(ع) برای فرزند خویش در کربلا چیست؟ حضرت می داند که ساعاتی بعد به آنان می رسد و همچنین می داند که یارانش درد نمی کشند، جنس آن گریه چیست؟ جنس این گریه ها ناشناخته است، این نوع از گریه است که آتش آن هیچ‌گاه خاموش نشده و حماسه ساز است.  

حجت الاسلام المسلمین پناهیان، اظهار داشت: نگاه انسان ها علامتی از گرایش هایش است، هرکه مقداری به مقام عارفان نزدیک شود می تواند هنر حماسی بسازد./811/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات