۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۲۹۹۰۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان:

دومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی در هفته وحدت برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: دومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی هفته وحدت در شهرستان زاهدان برگزار می‌شود.
حسین مسگرانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حسین مسگرانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در سالن اجتماعات اداره فرهنگ‌ و ارشاد برگزار شد گفت: دومین کنگره بین المللی شعر رسول اکرم(ص) به زبان‌های فارسی، بلوچی، ترکی، کردی، عربی، اردو، پشتو، ترکمن و گویش سیستانی در دو بخش کلاسیک و سپید برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گویش سیستانی به دلیل برگزاری کنگره در استان سیستان و بلوچستان مد نظر قرار گرفته است.

مسگرانی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) محور اصلی وحدت و کلامش کلام پروردگار است اذعان داشت: ترویج و توسعه وفاق و همدلی برای تقویت پیوند میان پیروان مذاهب اسلامی و‌ معرفی مشترکات در گستره ایران اسلامی و جهان اسلام و همچنین تولید و‌ معرفی آثار فاخر ادبی با محتوای وحدت اسلامی به زبان‌های مختلف از اهداف اصلی برگزاری این کنگره هستند.

وی با بیان اینکه شاعران کشورهای مختلف جهان اسلامی می توانند تا 15 آبان ماه سال جاری اشعار خود را به دبیرخانه کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی ارسال کنند خاطرنشان کرد: این اشعار باید در دو بخش کلاسیک و شعر نو و در محورهای از شبانی تا شبانه‌های عروج، شرح درد اشتیاق، مهربان باشیم، وحدت و برادری و منادی عدالت و آزادی " باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به نحوه ارسال آثار بیان کرد: شاعران می‌توانند آثار خود را به نشانی الکترونیکی "payambarmehrabani@mihanmail.ir" و یا نشانی پستی استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، بلوار خرمشهر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی ارسال کنند.

وی در ادامه شرایط و ‌مقررات این کنگره را یادآور شد و افزود: برای شرکت در هر بخش از کنگره ارسال حداقل 3 شعر و حداکثر 50 بیت الزامی است و شاعر مجاز است همزمان در دو یا چند موضوع شرکت نماید، حضور برگزیدگان در کنگره ضروری بوده و از آنان به صورت مجزا در هر زبان و بخش با اهدای هدیه نقدی، تندیس و لوح سپاس تجلیل به عمل می‌آید.

مسگرانی تأکید کرد: امسال این کنگره با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع تقریب مذاهب و سایر نهادها به صورت بین المللی برگزار می‌شود و تلاش داریم تا دبیرخانه دائمی کنگره را راه‌اندازی کنیم تا این رویداد فرهنگی سال به سال تقویت شود.

مدیر‌کل ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این رویداد مهم فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در زمینه تحکیم وحدت ایفا کند ابراز داشت: شورای سیاست گذاری این کنگره به زودی با حضور معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر مجمع تقریب مذاهب و دیگر دست اندرکاران در زاهدان برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون دو جلد نشریه، یک کتاب شعر به زبان فارسی و یک مجموعه نرم افزاری شامل اشعار منتخب نخستین کنگره شعر پیامبر مهربانی منتشر شده و ‌جلد دوم این کتاب مربوط به اشعار غیر فارسی به زودی به چاپ‌ می‌رسد.

مسگرانی با تأکید بر اینکه استان سیستان و‌ بلوچستان "پایتخت وحدت ایران" لقب گرفته خاطر نشان کرد: این استان پهناور در زمینه شعر و ادب پیشینه خوبی دارد و به دلیل ارتباط نزدیک میان برادران شیعه و ‌سنی آن، این ‌چنین لقب گرفته وبرگزاری این کنگره شعر در استان اهمیت بسیاری دارد و با استقبال خوبی از جانب هنرمندان مواجه شده است.

در پایان این جلسه با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه از پوستر فراخوان دومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی رونمایی شد./831/پ203/ب1

ارسال نظرات