۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۵۳۰۲۴۱

اعلام نظر پاپ فرانسیس در مورد استقلال طلبی مناطق مختلف

پاپ «فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان اعلام کرد: تنها آن دسته از استقلال طلبی ها پذیرفتنی است که با انجام آن موضوع استعمار زدایی مطرح باشد.
پاپ فرانسیس

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه اسپانیایی «لا وانگواردیا» اعلام کرد که پاپ «فرانسیس» در مراسم ارائه استوارنامه سفیر جدید اسپانیا در واتیکان بیان داشت: تنها آن دسته از استقلال طلبی ها پذیرفتنی است که با انجام آن موضوع استعمار زدایی مطرح باشد.

به نوشته این روزنامه، موضع پاپ فرانسیس در خصوص جدایی طلبی جدید نیست. وی همین دیدگاه را در مصاحبه ای با روزنامه لاوانگواردیا در سال 2014 در هنگام سفر به رژیم صهیونیستی نیز مطرح کرده بود.

کاردینال های دو شهر مادرید و بارسلونا با دولت مرکزی اسپانیا و دولت محلی ایالت کاتالونیا تشکیل جلسه دادند که گفته می شود هدف از این نشست تلاش برای متقاعد کردن طرفین برای گفت و گو و حل و فصل وضعیت فعلی بوده است.

ایالت خودمختار کاتالونیا با 7 میلیون و 523 هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا، خواستار استقلال است.

این بخش به لحاظ مالی، بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و حدود 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا از این ایالت بدست می آید.

جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند، استقلال این ایالت از دولت مرکزی به سود آنها خواهد بود چرا که 27درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد گردشگران در اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.

همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که این ایالت به خزانه مرکزی می‌پردازد.

همه پرسی کاتالونیا که روز یکشنبه برگزار شد از سوی دادگاه قانون اساسی اسپانیا معلق اعلام شده بود. ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.

در همه پرسی روز یکشنبه گذشته 90درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.

در جریان این همه پرسی‌ میان نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، درگیری هایی‌ صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات