۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۵۳۰۵۶۶

تظاهرات علیه نژادپرستی و اسلام‌هراسی در لندن

انجمن غیردولتی «ایستادگی در مقابل نژادپرستی»، تظاهرات مقابله اسلام‌هراسی و نژادپرستی را در لندن در واکنش به راست‌گرایان افراطی برگزار کرد.
تظاهرات علیه نژادپرستی

به گزارش خبرگزای رسا، انجمن غیردولتی «ایستادگی در مقابل نژادپرستی»، و در واکنش به راهپیمایی سکوت راست‌گرایان افراطی در لندن، تجمعی در اعتراض به اسلام‌هراسی و نژادپرستی برگزار کرد.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات‌ پلاکاردهایی حمل‌ می‌کردند که حاوی مطالبی در محکومیت تبعیض نژادی و اسلام‌هرسی بود.

این تظاهرات برای لحظاتی شاهد تنش میان مخالفان اسلام‌هراسی و نژادپرستی با راست‌گرایان افراطی و تندرو بود.

از سوی دیگر، راست‌گرایان افراطی انگلیس نیز روز گذشته با سازماندهی انجمن قوتبال جوانان انگلیس(FLA) در اعتراض به آنچه مقابله با «تندروی»! نامیدند، راهپیمایی سکوت در «لندن» برگزار کردند.

این راهپیمایی با مشارکت ۳۰ هزار نفر از مقابل پارگ بزرگ «هاید پارک» آغاز و تا پل «وست مینستر» که شاهد نخستین حادثه تروریستی در ۲۲ ماه مارس گذشته(دوم فروردین ماه سال جاری) بود، ادامه داشت.

انجمن فوتبال جوانان انگلیس

با وجود بیانیه این انجمن مبنی بر حضور شهروندان عادی در این تجمع، اما این راهپیمایی حمایت‌هایی را از سوی جریان‌های راست‌گرای انگلیس دریافت کرد.

یادآور می‌شود، انگلیس در سال جاری میلادی تاکنون شاهد ۵ حمله تروریستی بود که ۳۶ نفر از شهروندان این کشور قربانی این حوادث بوده‌اند که یکی از حملات نمازگزاران مسلمانان را در ماه رمضان هدف قرار داد.

مشارکت مسلمانان و مسیحیان اردنی در «گفت‌وگوی ادیان»

گروه بین‌الملل: دوره علمی گفت‌وگوی ادیان دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه «یرموک» واقع در شهر اربد (شمال اردن) با حضور دانشجویان مسلمان و مسیحی برگزار شد. این دوره علمی روز گذشته و با هدف بررسی راه‌های تعمیق فرهنگ گفت‌وگو میان پیروان ادیان مختلف و  با عنوان «شناخت، تفاهم و همزیستی» برگزار شد.

در این دوره علمی که با حمایت مرکز بین‌المللی گفت‌وگو میان ادیان و فرهنگ‌ها(کایسید) برگزار شد، «أسماء شبول» از اساتید دانشکده الهیات و علوم اسلامی یرموک با موضوع گفت‌وگو میان ادیان سخنرانی کرد.

تبیین تسامح اسلام در تعامل با دیگران، تعمیق فرهنگ گفت‌وگو میان ادیان مختلف، احترام به فرهنگ متنوع دینی در جوامع انسانی، تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز و بنای روحیه تیمی و همکاری میان شرکت‌کنندگان از اهداف این دوره عنوان شده بود.

در این دوره که با حضور ۲۵ دانشجوی مسلمان و مسیحی برگزار شد، أسماء شبول، مفهوم گفت‌وگو میان ادیان و قوانین و ارکان و ضوابط آن در اسلام را تبیین و مباحثی در زمینه نتایج مثبت اجرای گفت‌وگو میان ادیان ارائه داد.

در پایان این دوره علمی نیز، «اسامه علی فقیر ربابعه»، رییس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه یرموک اردن درباره اهمیت گفت‌وگو و دیدگاه مثبت اسلام در این خصوص و تسامح اسلام در تعامل با سایر ادیان براساس ضوابط مشخص سخنرانی کرد.

حمایت هنرمندان آفریقایی از مردم فلسطین در «کیپ تاون»

جشنواره هنرهای اسلامی آفریقای جنوبی با هدف افزایش علاقه جوانان به وقایع روز جهان اسلام و تاریخ اسلامی در کیپ تاون برگزار شد.

در این جشنواره رهبران مسلمان از کشورهای مختلف در مورد اختلافات و مشکلات مسلمانان در افغانستان، میانمار، فلسطین، یمن و سوریه صحبت کرده و از مسلمانان خواستند که برای حل مشکلات به یکدیگر کمک کنند.

عبدالرحمن اسکندر، امام مسجد القدس آفریقای جنوبی نیز با مقایسه سرکوب فلسطینیان توسط اسرائیل با دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی گفت: مردم فلسطین باید از سوی همه جهان حمایت شوند زیرا مسأله فلسطین مسأله انسانیت است و فقط یک مسئله اسلامی نیست.

جشنواره هنر اسلامی ۱۴ تا ۱۶ مهر ماه با حضور ۴۰۰ شرکت کننده جوان با تمرکز بر هنر، فرهنگ و میراث اسلامی در کیپ تاون برگزار شد.

حذف بنای اسلامی «تاج محل» از لیست گردشگری هند

دولت ایالت اوتار پرادش در شمال هند بنای تاریخی تاج محل را که دارای معماری ویژه اسلامی است و سالیانه شش میلیون گردشگر دارد، از لیست اماکن گردشگری حذف کرد.

این اثر که پس از سال ۱۹۸۳ به ثبت سازمان جهانی یونسکو درآمد و طبق یک نظرسنجی در سال  ۲۰۰۷ میلادی از عجایب هفتگانه جهان به شمار رفت، هفته گذشته از لیست اماکن گردشگری ایالت اوتار پرادش حذف شد. 

ریتا باهوگونا، رییس سازمان گردشگری ایالت اوتار پرادش در بیانیه‌ای، لیست ۳۲ صفحه‌ای از اماکن گردشگری این ایالت را متشکل از اماکن مقدس بودایی و هندو منتشر کرد که بنای تاج محل ادر این لیست حذف شده بود. 

سهیل هاشمی، نویسنده و کارشناس میراث فرهنگی با محکوم کردن حکومت بی‌جی‌پی (حزب ملی‌گرا و راستگرای حاکم بر ایالت اوتار پرادش) اظهار کرد:‌ حزب بی‌جی‌پی با این شعار به قدرت رسید که تنها هندوها را به رسمیت می‌شناسد و تاج محل که یک میراث فرهنگ اسلامی است با ایده فرهنگی آن‌ها سازگار نیست. 

معرفی تاج محل 

تاج محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر آگره و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود. 

این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی‌تبارش، بنام ارجمند بانو بیگم مشهور به ممتاز محل که در سال ۱۶۳۲م در سفری جنگی به‌ هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. خود شاه‌جهان نیز بعدتر در همان‌جا به خاک سپرده شد. 

این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده‌است و در ساخت آن ۲۰٬۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند. 

تماشایی‌ترین ویژگی این مقبره، گنبد مرمری و زیبای آن است که حدود ۳۵ متر ارتفاع دارد و اغلب گنبد پیازی نامیده می‌شود.  

اما یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار جالب بنا این است که در ساعات مختلفی از روز، رنگ‌های متفاوتی به خود می‌گیرد.

نصب پوسترهای ضداسلامی در دانشگاه مموریال کانادا

افراد ناشناس، پوسترهای ضد اسلامی را در بخش‌های مختلف دانشگاه مموریال در شهر سنت جانز کانادا نصب کردند.

مگان ولان، سخنگوی نیروی حراست دانشگاه گفت:‌ نیروهای حراست در حال برداشتن پوسترها و انجام تحقیقات برای شناسایی عاملان نصب آن‌ها هستند. 
 
«گری کچانوسکی»، رییس دانشگاه مموریال نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ این پوسترها با ارزش‌های این دانشگاه منطبق نیستند و مسوولین دانشگاه به شدت چنین پیام‌هایی را محکوم می‌کنند. 
وی افزود: مسوولین دانشگاه متعهد هستند محیط امن و احترام‌آمیزی برای کلیه دانشجویان ایجاد کنند. 
 
دانشگاه مموریال با ۱۸۰۰۰ دانشجو، بزرگ‌ترین دانشگاه در غرب کانادا به شمار می‌رود.

اجرای نمایشنامه «مسلم بن عقیل» در فیلیپین

نمایشنامه «مسلم بن عقیل» به زبان انگلیسی با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین طی مراسمی در این مرکز برای حاضران اجرا شد.

این نمایشنامه توسط دانشجویان جامعة المصطفی(ص) العالمیه شعبه فیلیپین اجرا شد و متن آن برگرفته از سفر حضرت مسلم ابن عقیل به کوفه و حضور او در خانه يكی از سران كوفه است.

نمایشنامه مذکور به این مسأله اشاره دارد که قبل از حضور مسلم و پس از ارسال نامه‌های متعدد، سران کوفه جمع می‌شوند و بیعت خود را با حضور مسلم بن‌عقیل اعلام و همان‌جا تأکید می‌کنند که منتظر امام حسین هستند و پس از ورود مسلم ابن عقیل به کوفه مجددا در خانه او جمع می‌شوند و با ایشان بیعت می‌کنند؛ اما در نهایت بیعت خود را می‌شكنند.
 
در پایان نمایشنامه دانشجویان با حمل پرچم‌های مشکی و قرمز سمبل شهادت مسلم بن عقیل را به نمایش گذاشتند. 

آتش‌سوزی مشکوک نزدیک مسجدی در ویکتوریا

پلیس ایالت ویکتوریا در استرالیا از وقوع یک آتش‌سوزی مشکوک در نزدیکی مسجدی در جنوب شهر ملبورن، مرکز این ایالت، خبر داد.

فرد ناشناسی روز گذشته ساعت ده و نیم شب به وقت محلی با پرتاب مواد آتش‌زا در نزدیکی دیوار مسجد باعث آتش‌سوزی بخشی از فضای سبز آن شده است. 

پلیس این آتش‌سوزی را مشکوک اعلام کرد.  در این حادثه به ساختمان مسجد آسیبی نرسید.

مساجد در استرالیا عمدتا با کمک‌های مالی افراد محلی و در مواردی کمک‌های دولت‌های اسلامی ساخته می‌شوند. 

در ملبورن بیش از بیست و پنج مسجد وجود دارد. جمعیت مسلمانان استرالیا حدود ۵۰۰ هزار نفر است که بخشی از آنان را ایرانیان تشکیل می‌دهند. 

افزایش حملات علیه مساجد انگلیس

نیروهای پلیس انگلیس ۱۱۰ مورد از جرائم ناشی از نفرت علیه اماکن عبادی اسلامی را در فاصله بهار تا تابستان سال ۲۰۱۷ به ثبت رسانده‌اند. این رقم در مدت مشابه سال قبل ۴۷ مورد بوده است.

توهین‌های نژادپرستانه، خرابکاری و تخریب درب مساجد و تهدید به بمبگذاری بیشترین حملاتی است که علیه اماکن عبادی مسلمانان صورت گرفته است.

شکستن پنجره‌های مساجد، آسیب به اتومبیل‌های اطراف مساجد، شعار نویسی روی دیوارها، حمله فیزیکی به نمازگزاران به هنگام خروج از مساجد، دو مورد ایجاد آتش عمدی و قرار دادن گوشت خوک در ورودی مساجد نیز از جمله این حملات است.

داین ابوت، وزیر کشور دولت سایه انگلیس این آمارها را «عمیقاً نگران‌کننده» خواند.

وی گفت: حمله به هر گروه یا اقلیت دینی غیرقابل قبول است. همه انسان‌های نجیب این حملات ضداسلامی را محکوم می‌کنند.

آمار شیعه‌ستیزی در سپتامبر ۲۰۱۷

ماه محرم امسال در اواخر ماه سپتامبر میلادی آغاز شد و لذا در این ایام عزاداری، شیعیان در نقاط مختلف جهان بیشتر در معرض آزار و تهدید قرار گرفتند.
 
در کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و بحرین موج تازه‌ای از بازداشت‌ها و ممنوعیت‌های سفر اتفاق افتاد.

در عراق و افغانستان مسیرهای رفت و آمد شیعیان و نیز اماکن مذهبی هدف حملات تروریستی قرار گرفت.
 
در مالزی، نیروهای دولتی ۲۰۰ دانشجوی شیعه عراقی ساکن در کوالالامپور را که برای بزرگداشت محرم مجلس به پا کرده بودند، دستگیر کرد.
 
به لحاظ تاریخی شیعیان در مالزی از سوی دولت تحت فشار قرار دارند به طوری‌که تمامی مراسم شیعیان، انتشارات و دیگر امکانات آموزشی شیعیان در این کشور ممنوع است.
 
در هندوستان، منابع دولتی وعده داده شده به دست شیعیان نرسیده و این مسئله موجب عصبانیت آنان شده و شیعیان این کشور معتقد هستند دولت در خدمات‌‌رسانی آنها را فریب داده است.

آیین عزاداری محرم در هندوستان یک فعالیت چندفرهنگی و چندمذهبی محسوب می‌شود.

در کشور مصر، وزارت امور مذهبی همچون سال‌های اخیر در روز عاشورا درهای مقام راس الحسین(ع) را بسته نگاهداشت تا شیعیان نتوانند به عزاداری بپردازند.

افتتاح مسجدی در کانبرا پس از 17 سال

مسجد منطقه «گانگالین» در شهر کانبرا (پایتخت استرالیا) پس از 17 سال تاخیر به دلیل مخالفت برخی اهالی، افتتاح شد. طرح ساخت این مسجد در سال 2001 به شورای شهر ارایه و در سال 2012 مجوز ساخت آن صادر شد اما عده‌ای از شهرواندان غیرمسلمان تحت تاثیر «اسلام‌هراسی» علیه آن شکایت کردند که نهایتا در سال 2015 دادگاه به نفع ساخت مسجد رای صادر کرد.   
 
معین‌ا‌لحق، رییس جامعه مسلمانان کانبرا در این باره گفت: گرچه ساخت مسجد مخالفانی داشت اما اکثر غیرمسلمانان و دولت از این طرح حمایت کردند. 

وی افزود: حمایت‌های کلیسای نزدیک ساختمان مسجد نیز تاثیر قابل توجهی در شکست دادن مخالفان داشت. 

رییس جامعه مسلمانان کانبرا اظهار کرد: مسجد مذکور بر اساس کمک‌های مالی مسلمانان ساخته شده و تنها مکانی عبادی بهره‌برداری  نیست بلکه به عنوان یک محل اجتماعی به روی پیروان تمام ادیان باز است. 

تجمع شیعیان بلژیک در میدان «جان باتیست»

حجت‌الاسلام سیدضیاء‌الدین صالحی خوانساری، دبیر اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک اظهار کرد: این تجمع در میدان «جان باتیست» در هسته مرکزی شهر بروکسل به دعوت مراکز اسلامی و اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک برگزار شد.
 
وی افزود: شیعیان حضور خوبی در تجمع  بروکسل داشتند و این تجمع با توجه به حضور گسترده وهابیان در بروکسل و فرافکنی‌های آنان علیه شیعیان، کار با ارزشی بود.
 
حجت‌الاسلام صالحی خوانساری تصریح کرد: تجمع بروکسل با مجوز پلیس و شهرداری بروکسل برگزار شد و فرصتی برای معرفی امام حسین(ع) به علاقمندان و شهروندان بلژیکی بود.
 
وی گفت: بسیاری از رهگذران با مشاهده تجمع از چرایی آن می‌پرسیدند و ما امام حسین(ع) را به آنان معرفی کرده و توضیح می‌دادیم که آن حضرت به خاطر مبارزه با ظلم به شهادت رسید و خود و خانواده‌اش را در راه خدا فدا کرد.
 
دبیر اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک در پایان یادآور شد: سه سال است که چنین تجمعی برگزار می‌شود؛ اما چون باید مجوز پلیس را داشته باشد، روز برگزاری تغییر می‌کند و امسال مجوز پلیس برای صادر شده بود.

موزه «انتاریو» میزبان میراث مسلمانان کانادا

موزه و نگارخانه «پیل» در استان انتاریو کانادا میزبان نمایشگاهی است که بر نقش و مشارکت مسلمانان در جامعه کانادایی در ۱۵۰ سال گذشته تمرکز دارد.

این نمایشگاه هنری همزمان با ماه میراث اسلامی در کانادا برپا شده و در آن نقش و مشارکت مسلمانان در کانادا معرفی می‌شود.

معرفی هنرهای بصری و خوشنویسی اسلامی همچنین ارائه اطلاعاتی در مورد تاریخ و میراث مسلمانان کانادا از جمله برنامه هایی است که در حاشیه این نمایشگاه است.

این نمایشگاه تا ۱۱ دی ماه میزبان علاقمندان به آشنایی با مسلمانان و میراث اسلامی است.

ماه اکتبر در سال ۲۰۰۷ در کانادا به عنوان ماه میراث اسلامی انتخاب شد و نهادهای آموزشی و فرهنگی با برگزاری برنامه‌های مختلف در این ماه در راستای شناخت بیشتر تاریخ و میراث اسلامی فعالیت می‌کنند./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات