۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۵۳۰۶۸۰
آیت الله صدیقی:

وعده‌های دروغین مقامات سبب تخریب بنیان‌های فرهنگی جامعه می‌شود

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر مسؤولان اخلاق اسلامی را تمرین کرده بودند قطعاً در جریان برجام این‌طور کوتاه نمی‌آمدند.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد کنی لویزان برگزار شد، گفت: قرآن کریم برای خودسازی انسان برنامه‌ای را در سوره مبارکه آل عمران قرار داده که انسان غافل از هیچ عرصه و جبهه‌ای نباشد.

وی افزود: نشستن در سنگر صبر، از مسائل بنیادی و اساسی برای حفاظت خود است. در نگهداری وجود هر فردی از آسیب‌ها، آفت‌ها، بلاها، مرض‌ها، فتنه‌ها، رذیلت‌ها و معصیت‌ها، عامل صبر قدم اولی است که بر همه چیز اولویت دارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انسان برای اصلاح دیگران حق ندارد خود را فاسد کند، عنوان کرد: هیچ گاه انسان حق ندارد برای کمک به فقرا، دزدی کند یا رشوه بگیرد و با پول حرام به فقرا کمک کند.

وی در ادامه ابراز داشت: هیچ‌گاه هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند. معاویه برای رسیدن به قدرت از هر راهی استفاده کرد، اما امام علی(ع) یک لحظه هم به خود اجازه کار غیر دینی نداد زیرا معتقد بود انسان نمی‌تواند به وسیله فساد به مقصد صالح برسد.

وعده‌های دروغین مقامات سبب تخریب بنیانهای فرهنگی جامعه می‌شود

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: شخصی که می‌خواهد رییس جمهور یا وزیر شود جایز به دروغ گفتن و وعده‌های درغین نیست، زیرا این امر سبب تخریب بنیان‌های فرهنگی یک جامعه می‌شود، این افراد به خود صدمه نمی‌زنند بلکه به تاریخ و فرهنگ عمومی جامعه ضربه زده و ایجاد خطر می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید شیطان، تیر ایمان و قلب انسان را نشانه گرفته که اگر از سنگر مراقبه بیرون بیاید به وسیله این تیر هلاکش ‌کند و انسان را از چشم خدا بیاندازد بنابراین دقت کنیم که مسیر حق پر از خار و موم است.

آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه گناهان از مین خطرناک‌تر هستند، گفت: گناهان ممکن است برای چشم، زبان، هنگام کسب درآمد و خرج هزینه‌ها، مجالس گناه و غیبت، مسخره کردن، تحقیر و زخم زبان به وجود بیایند و تمام اینها مانند مین‌هایی است که انسان باید مراقب باشد به سلامت از آن عبور کند.

وی با بیان اینکه در میدان خطرات غریزه جنسی از صبر به عفت و غیرت یاد می‌شود، گفت: انسان وقتی در این گودال گرفتار شود، دیگر نمی‌تواند خود را بیرون بکشد. صبر در برابر غریزه جنسی، عفت است؛ صبر در برابر غضب، حلم است؛ اگر انسان در هنگام غضب به یاد خدا لب فرو بست، کظم غیظ کرده است؛ صبر بر نترسیدن از رویارویی با دشمن، شجاعت است که نتیجه آن رزمندگان و شهدایی مانند حججی است که در چنگال گرگ هم نمی‌ترسد و از دین و خدای خود بازنمی‌گردد. شجاعت از شعبه‌های صبر و خودسازی است. همه گناهان به نوعی به مسئله صبر مربوط می‌شوند‌.

مسؤولین با مناعت طبع و عزت نفس، استقلال و عزت کشور را حفظ می‌کنند

امام جمعه موقت تهران در ادامه ابراز داشت: انسان بهتر است که بر نداری صبر کند تا اینکه با قرض گرفتن و زیر بار منت کسی رفتن، صاحب چیزی شود. اگر مسؤولین ما اخلاق اسلامی را تمرین کرده بودند قطعاً در جریان برجام این‌طور کوتاه نمی‌آمدند. عدم مناعت طبع و عزت نفس سبب می‌شود انسان نزد دشمن قسم خورده، خود را کوچک کند و به ذلت بیاندازد که اینها ضد اخلاق است.

وی افزود: مناعت طبع به قدری مهم است که پیامبر اکرم(ص) به اصحاب خود فرمودند اگر به من قول بدهید که دست و زبان نیاز نزد کسی باز نکنید، ضمانت می‌کنم شما را به بهشت ببرم. رمز اینکه انسان آلوده به مال حرام نشود، قناعت و مناعت طبع است، قناعت و عزت نفس سرمایه‌ای است که تمام نمی‌شود.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه شخص قانع به کم و اندک رضایت می‌دهد ولی موقعیت خود را لکه‌دار نمی‌کند، گفت: این صفت پسندیده و عالی را باید از زندگی شخصی شروع کنیم. در عوض فرمان و دستور دادن به دیگران در انجام امور، خودمان دست به کار شویم و فرمان الهی را انجام دهیم که این کار سبب آرامش، استغنا و استقلال انسان است و هم رضای خداوند را  به دنبال دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‌فرماید برخی مومنین به قدری بزرگوارند و مناعت طبع دارند که اجازه نمی‌دهند کسی متوجه نیازها و نداری‌های آنها شود؛ به این ترتیب کسی که از عزت نفس برخوردار است شاید چیزی نداشته باشد ولی به قدری شخصیتش او را مرغوب کرده که همه فکر می‌کنند او بسیار دارا است و عزتش سبب شده تا دیگران او را ثروتمند ببینند./966/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات