۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۲
کد خبر: ۵۳۱۰۵۰

آمادگی قاریان عراقی برای شرکت در مسابقات نخبگان قرآنی

رقابت‌های انتخابی قاریان و حافظان استان بصره به منظور شرکت در دهمین دوره مسابقه ملی نخبگان قرآن عراق در بغداد برگزار شد.
قاریان عراقی

 

به گزارش خبرگزاری رسا، رقابت‌های انتخابی قاریان و حافظان استان بصره به منظور شرکت در دهمین دوره مسابقه ملی نخبگان قرآن عراق به همت مرکز ملی علوم قرآن وابسته به اداره اوقاف شیعیان این کشور در بغداد برگزار شد.

این مسابقات در دو بخش حفظ و قرائت قرآن و با هدف انتخاب نمایندگان استان بصره به منظور حضور در دهمین دوره مسابقه ملی نخبگان عراق برگزار شد.

«عامر ذنون حمد» از اساتید قرآنی عراق ریاست کمیته داوران را برعهده داشت و «سيد حكيم الشرع»، داور رشته وقف و ابتدا، «شيخ عدنان صالحي»، داور رشته حسن حفظ، «صباح علوان»، داور صوت و لحن و «اياد كعبي»، داور رشته تجويد این مسابقات بود.

در پایان این مسابقات، «سید حیدر عدنان الموسوی» از انجمن قرآنی «الامام المنتظر» بصره و «سیدعلی عقیل البطاط» از دارالقرآن شهر «القرنه» این استان به‌عنوان نفرات برتر بخش تلاوت و حفظ کل قرآن معرفی شدند.

این افراد در مرحله نهایی دهمین دوره مسابقات ملی قرآن عراق که طی ماه‌های آینده در بغداد برگزار می‌شود، به‌عنوان نمایندگان استان بصره حضور خواهند داشت.

یادآور می‌شود، نفرات برتر مسابقات ملی نخبگان عراق به‌ عنوان نمایندگان این کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن به کشورهای مختلف جهان اعزام می‌شوند.

تعطیلی مرکز انتشارات کتب اسلامی در چین

یک کتابفروشی و انتشاراتی اسلامی در شهر پکن چین تعطیل و صاحب آن که کتب اسلامی در این مکان می‌فروخت، به اتهام فعالیت تروریستی دستگیر شد. 

این دستگیری در آستانه برگزاری کنگره حزب حاکم کمونیست چین در ماه جاری اتفاق افتاد. اقدامات اخیر دولت چین در جمع‌آوری نسخه‌های قرآن و اقلام اسلامی اقلیت مسلمان اویغور در سین‌کیانگ و منع هتل‌های سراسر کشور از پذیرش این اقلیت نیز در همین راستا انجام شده است.

یکی از کارکنان این کتابفروشی و انتشاراتی صحت این خبر را تأیید کرد و گفت: کتابفروشی بسته شده و من دیگر در آنجا کار نمی‌کنم.

کتابفروشی و انتشاراتی کینگژن در زمینه انتشار کتاب‌های اسلامی فعالیت می‌کرد و از طریق سایت IslamBook.net کتاب‌ها را به فروش می‌رساند.

این سایت به زبان چینی طیف وسیعی از موضوعات، از فلسفه اسلامی تا آشنایی با زندگی اقلیت مسلمان هویی در چین را عرضه می‌کرد.

این فروشگاه آنلاین همچنین اقلام مذهبی اسلامی مانند حجاب‌های ساخت مالزی و دیگر البسه اسلامی، آثار هنری اسلامی، صنایع دستی و غذای حلال را نیز عرضه می‌کرد.

مقامات چینی با ارتباط‌دادن دین اسلام به «تروریسم» سال‌ها است که فشارهای زیادی بر اقلیت مسلمان این کشور به ویژه مسلمانان اویغور در ایالت خودمختار سین‌کیانگ وارد می‌کنند.

ممنوعیت انجام اعمال عبادی اسلامی، داشتن ظاهر اسلامی، انتخاب اسامی اسلامی و محدود‌کردن ارائه خدمات به مسلمانان و استخدام آن‌ها از جمله تبعیض‌هایی است که علیه این اقلیت دینی اعمال می‌شود.

نمایش لباس‌های ایرانی-اسلامی در قدیمی‌ترین دانشگاه آسیا

نمایشگاه لباس‌های ایرانی اسلامی روز گذشته با حضور محمد جعفری‌ملک، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و معاون برنامه‌ها و‌ همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه سان توماس به طور رسمی در این دانشگاه افتتاح شد.

این نمایشگاه به منظور آشنایی جوامع اسلامی و غیر اسلامی با پوشش مردم ایران به ویژه زنان و معرفی نوع پوشش و جایگاه آنان در نظام اسلامی برگزار شده است.

نمایشگاه مانیل با استقبال گسترده دانشجویان دانشگاه سان توماس و مسئولان این دانشگاه مواجه شده و قدردانی معاون برنامه‌ها و همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه سان توماس از رایزنی فرهنگی را در پی داشته است.

دانشگاه سان توماس یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آسیاست که در شهر مانیل فعالیت می‌کند و رئیس این دانشگاه مستقیماً از سوی واتیکان تعیین می‌شود.

ژاپن با رونق بازار حلال رکورد می‌زند

آژانس‌های مسافرتی و تولیدکنندگان ژاپن برای شکستن رکورد سال گذشته در جذب گردشگر مسلمان تلاش دارند شرایط لازم برای رفاه این گردشگران را با تقویت بازار حلال ایجاد کنند.

در حالی که سفر بازدیدکنندگان خارجی از جمله مسلمانان به ژاپن در حال افزایش روزافزون است، آژانس‌های مسافرتی و تولیدکنندگان این کشور تلاش دارند با همکاری با یکدیگر نیازهای مذهبی گردشگران خود را تأمین کنند.

این کشور آسیایی سال گذشته 24 میلیون گردشگر مسلمان جذب کرده است و اکنون با رونق بازار حلال قصد دارد این رکورد را شکسته و آماری جدید ثبت کند.

تامریک ناسومیونت، سخنگوی یکی از شرکت‌های تولیدی در این باره گفت: مشتریان مسلمان فروشگاه‌های شهر کوبه، افزایش چشمگیری داشته است تا جاییکه برخی از فروشگاه‌ها تصمیم گرفتند از انجمن اسلامی ژاپن گواهینامه حلال درخواست کنند.

وی افزود:‌ هم اکنون بسیاری از فروشگاه‌های کوبه (ششمین شهر بزرگ ژاپن) مواد غذایی حلال در منوی خود دارند.

نوبورو اوکویاما، صاحب یک هتل کوهستانی نیز گفت: از سه سال گذشته تعداد مسلمانان گردشگر در این هتل افزایش یافته است.

وی بشقاب‌ها و ظروف پخت و پز خود را برای مطابقت با قوانین مسلمانان تغییر داده و گوشت حلال در غذاها به کار می‌برد و حتی اخیرا یکی از لابی‌های هتل را به نمازخانه تبدیل کرده است.

شرکت بین‌المللی میاکو با قدمتی 40 ساله یکی از چند آژانس مسافرتی در ژاپن است که خدمات گردشگری حلال ارائه می‌دهد و اعلام کرده نخستین آژانس مسافرتی در ژاپن است که خدمات گردشگری حلال ارائه داده است.

انجمن اسلامی ژاپن در توکیو اصولا مجوز حلال را تنها برای تولیداتی از شرکت‌های ژاپنی صادر می‌کند که قرار است بر اساس تقاضاهای موجود به دیگر کشورهای اسلامی فروخته شوند.

تجربه حجاب در دانشگاه ایلینوی آمریکا

هفته آگاهی بخشی اسلام در دانشگاه ایلینوی با موضوع «چه چیزی یک نفر را مسلمان می‌کند: شناخت اصول اسلام» با برنامه‌های متنوعی همراه بود و  روز دوشنبه (16 مهر) ویژه برنامه‌ای با نام روز تجربه حجاب برگزار شد.

اعضای انجمن دانشجویان مسلمان در این برنامه دانشجویان غیرمسلمان را تشویق کردند که محجبه‌بودن را تمرین کنند.

انوشه مالک، مسؤول برنامه‌های بین ادیان انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه ایلینوی گفت: ما در مورد مفهوم حجاب برای دانشجویان صحبت کردیم و آن‌ها با حضور در برنامه و تجربه حجاب می‌توانند با اصول مسلمان‌بودن آشنا شوند.

روز گذشته نیز برنامه «با یک مسلمان صحبت کنید» برگزار شد که در آن موضوعاتی از قبیل نماز، روزه، انفاق، حجاب و اسلام مورد بحث قرار گرفت.

طرح ترغیب کودکان به خواندن نماز صبح در ترکیه

گروهی از کودکان ترکیه به خاطر اقامه نماز صبح به صورت جماعت در مسجد، در 40 روز متوالی، دوچرخه و هدایای دیگری دریافت کردند.

کودکان هدایای خود را در مسجد سلطان سلیم در بخش مذهبی استانبول دریافت کردند.

بسیاری از مادران، به صورت مرتب هر روز سحر کودکان خود را تا مسجد همراهی می‌کردند تا آنان را تشویق به خواندن نماز صبح کنند.

در روز تقدیر از کودکان، محوطه مسجد پر از دوچرخه بود و فضای شادی و جشن مسجد را پر کرده بود.

این طرح ابتکاری با هدف ترغیب کودکان به خواندن نماز صبح و تبدیل آن به یک عادت انجام شد که در آموزه‌های اسلامی بر فضیلت و اهمیت آن بسیار تأکید شده است.

خیز قزاقستان برای تبدیل‌شدن به کانون اقتصاد اسلامی

قزاقستان به عنوان بزرگترین کشور آسیای میانه در حال تثبیت نقش خود به عنوان مرکز اقتصاد و بانکداری اسلامی در این بخش از آسیاست.

از تازه‌ترین دستاوردهای قزاقستان در حوزه اقتصاد و بانکداری اسلامی، آغاز پروژه‌های مالی بانک توسعه اسلامی در این کشور است که خبر آن در جریان اجلاس ماه گذشته فناوری و علوم سازمان همکاری اسلامی در شهر آستانه اعلام شد.

این یکی از بزرگترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری بانک توسعه اسلامی است که در بخش پروژه‌های زیرساخت، کشاورزی و غذا در قزاقستان انجام خواهد گرفت.

همچنین این کشور سال آینده اوراق قرضه اسلامی به ارزش 300 میلیون دلار از طریق بانک توسعه قزاقستان صادر خواهد کرد.

300 میلیون دلار بیشترین میزان اوراق قرضه اسلامی در تاریخ قزاقستان خواهد بود و این کشور از سال 2012 شروع به صدور چنین اوراقی کرده است.

بزرگترین کشور آسیای میانه اکنون دومین بانک کاملاً اسلامی خود را راه‌اندازی کرده است.

دولت قزاقستان سند چشم‌انداز توسعه اقتصاد اسلامی تا سال 2020 را تنظیم کرده است که نقشه راه این کشور برای شکوفایی بیشتر اقتصاد اسلامی و ایجاد بهترین شرایط ممکن در این عرصه را نشان می‌دهد.

قزاقستان 18 میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

یک کلانتری در بیرمنگام انگلیس به مسجد تبدیل می‌شود

یک کلانتری در بیرمنگام انگلستان، قرار است به زودی به یک مرکز اسلامی و مسجدی برای مسلمانان تبدیل شود.

بنیاد مسلمانان گریت بار در بیرمنگام 820 هزار یورو برای خرید و تبدیل این ایستگاه پلیس و کلانتری به مسجد از میان مردم و اعضای جامعه اسلامی جمع آوری کرده بود.

گفتنی است این دفتر کلانتری در یک حراج در 6 سپتامبر به مزایده گذاشته شده بود و جامعه اسلامی موفق شد در مدت زمان کوتاهی پس از پایان مزایده تا 6 اکتبر، مبلغ لازم برای خرید این کلانتری را فراهم آورد.

دفتر این نهاد اسلامی در بیانیه ای از مردم محلی و اعضای جامعه اسلامی به سبب سخاوتمندی و اهدای کمک های مالی برای خرید این ساختمان سپاسگزاری کرده و افزود: جامعه اسلامی به این نتیجه رسیده بود که مردم این منطقه از بیرمنگام نیاز به یک مرکز اسلامی دارند و ما بسیار خرسندیم که توانسته‌ایم این ساختمان را برای برطرف کردن نیازهای معنوی مسلمانان منطقه خریداری کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: افراد خیرّ بسیاری با ما تماس گرفته و کمک‌هایشان را ارائه می‌کردند. در پایان ما موفق شدیم در مدت زمان تعیین شده هزینه خرید این مکان را بپردازیم و تلاش‌هایمان نتیجه داد.

این بنیاد اسلامی همچنین اعلام کرد که در فاز بعدی باید مجوز ساخت مسجد از شورای شهر بیرمنگام برای تبدیل ساختمان به یک مسجد گرفته شود./۹۹۴/ب۹۰۲/ف

ارسال نظرات