۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۵۳۱۱۰۲
سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین در گفت‌وگو با رسا:

برای رفع موانع اقتصادی با اسرائیل مذاکره نخواهیم کرد

سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین با اشاره به استمرار مسیر جهاد و مقاومت تاکید کرد که برای رفع موانع اقتصادی هیچگاه با اسرائیل مذاکره نخواهیم کرد.
شیخ محمد صالح الموعد سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان

شیخ محمد صالح الموعد سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین در لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به امضای توافق صلح میان جنبش فتح و حماس گفت: در ابتدا باید این نکته را تذکر دهم که شورای علمای فلسطین همواره از دیرباز تا کنون بر وحدت میان گروه‌های مختلف فلسطینی تاکید داشته و دارد و این هدف ما است اما باید برای دستیابی به وحدت، علاوه بر وجود استراتژی کامل و جامع، حفظ خطوط قرمز و مبانی غیرقابل مذاکره نیز مورد توجه قرار بگیرد. ما به شکل قاطع هر اقدامی که به عقب نشینی از مواضع قطعی جغرافیایی و دموکراسی ملت فلسطین منجر شود را رد می‌کنیم. بنابراین هر توافقی باید در چهارچوب حفظ مبانی ملت فلسطین باشد و این استراتژی و اعتقاد همه مردم فلسطین در فرایند مصالحه و سازش است.

شیخ صالح الموعد افزود: دستیابی به صلح و آشتی میان گروه‌های فلسطینی بسیار مساله مهم و حائز اهمیتی است. توافقی که امروز حاصل شد را به عنوان یک گام مثبت ارزیابی می‌کنیم. مردم غزه سال‌ها است که در محاصره هستند. حاکمیت غزه موضوع محاصره، افزایش فشارها و تشدید بحران در نوار غزه را درک کرد و از همین رو وارد مذاکره شد اما آنچه که ما از توافق انتظار داریم آن است که تبدیل به یک مصالحه جامع، شامل و کاملی شود که ضمن اعتلای شعار مقاومت، به آزادی کامل فلسطین و تامین حقوق مردم فلسطین با تمامی گرایش‌ها و رویکردها منتشر شود.

توافق حماس و فتح را به صورت مشروط حمایت می‌کنیم
وی با اشاره به نافرجام بودن مذاکرات صلح و تشکیل دو دولت در فلسطین خاطر نشان کرد: همه ما می‌دانیم که تا قبل از این توافق، مذاکرات به نتایج مطلوبی دست نیافت بلکه همواره یک نقشه‌ راهی ترسیم شد اما هیچ دولت ملّی تشکیل نشد و در این میان رژیم صهیونیستی هیمنه و سیطره خود را افزایش داد و حتی شهرک‌سازی‌ها را نیز گسترش داد که این امر به توسعه دامنه اشغال اراضی فلسطینی انجامید. اما موضوع به اینجا ختم نشد بلکه توافقات قبلی سبب شد تا اسرائیل علاوه بر کشتن مردمان مظلوم و بیگناه فلسطین، به سوی مقدسات اسلامی دست درازی کرده و بارها به مسجدالاقصی، قبله اول مسلمانان تعرّض کند. در کرانه باختری شهرها و مناطق تجزیه شده و تدابیر امنیتی شدیدی اعمال شده است. ماموران در آنجا به بهانه حمایت از شهروندان حضور فعالی دارند

عالم اهل سنت فلسطین با بیان رویکرد شورای علمای فلسطین به این توافق ادامه داد: همانطور که عرض شد ما با مساله توافق و آشتی همراهی می‌کنیم لکن به این شرط که سلاح‌ مقاومت بر زمین گذاشته نشود و سخن از دست کشیدن از شعار جهاد و آزادی فلسطین به میان نیاید. امروز همگان می‌دانند که کشورهای عربی با وقاحت و بی‌شرمی تمام به دنبال عادی سازی روابط با رژیم جعلی اسرائیل هستند. آنها به صراحت دم از برقراری روابط با اسرائیل و به دست فراموشی سپردن مساله فلسطین می‌زنند. رویکرد مصر نیز همراهی با سایر کشورها برای سازش میان فلسطین و اسرائیل یا کمرنگ ساختن موضوع فلسطین در چشم ملت‌های منطقه است.

سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین با توصیه به حماس در لزوم صیانت از اصول و مبانی جهاد و مقاومت اظهار داشت: از جنبش حماس می‌خواهیم که تنها با شرط تضمین و حفظ اصول جهادی و مقاومت اقدام به مصالحه کند اما اگر مذاکره تنها با هدف تامین منافع اقتصادی باشد باید اعلام کنم که حماس اشتباه بسیار بدی را انجام داده است. ما تا زمانی که توان و رمق داشته باشیم در برابر ظلم ایستادگی می‌کنیم خصوصا آنکه جنگ با دشمن صهیونیستی تنها یک جنگ ملّی و عربی محض نیست بلکه جنگ اعتقادی و دینی است، جنگی برای تعیین آینده و سرنوشت یک ملت است. این نبرد برای کسب لقمه‌ای نان، رفع موانع اقتصادی، آسایش بیشتر در زندگی زمینی یا ترس از قطع حقوق مادی و معنوی نیست.

شیخ الموعد در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز امیداواری از آنکه این توافق برای ملت فلسطین نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: ملت فلسطین در تمام این سال‌ها اثبات کرده که از هر راهکاری برای مصالحه و توافق حمایت می‌کند مشروط بر آنکه اصول ارزشی و اعتقادی مردم فلسطین مانند آزادی قدس شریف حفظ شود. باید این مصالحه به سمتی پیش رود که حتی یک وجب از خاک فلسطین در اختیار اسرائیل قرار نگیرد. به صراحت اعلام می‌کنم که وجب وجب فلسطین برای ماست؛ از خاک، سنگ، چوب، زمین، هوا، مساجد، مقدسات دینی و هرچه که در این سرزمین باشد متعلق به مردم فلسطین است نه هیچ گروه، کشور یا حکومتی دیگر.

تنها مردم فلسطین حق تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت کشورشان را دارند
وی با بیان لزوم ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی گفت: هرچند به ظاهر رژیم صهیونیستی از نیروهای جهادی فلسطین قوی‌تر است لکن حق همیشه پیروز است. باید در دل مردم خود بذر محبت به فلسطین را بکاریم. فلسطین سرزمین پدران و نیاکان ماست و اسرائیل در فلسطین جایی ندارد. اسرائیل کشوری جنایت‌کار، غاصب، اشغالگر و ظالم است و ما هیچگاه رژیم جعلی اسرائیل را به رسمیت نشناخته و نخواهیم شناخت. مردم مظوم فلسطین در سراسر جهان پراکنده هستند. آنها به دنبال بازگشت به سرزمین پدریشان هستند لذا هر تلاشی از سوی کشورهای عربی برای ایجاد وحدت در میان گروه‌های مختلف فلسطینی که با هدف آزادی کامل فلسطین باشد را می‌پذیریم اما اگر مصالحه تشدید بحران را در پی داشته باشد با قاطعیت در برابر آن خواهیم ایستاد.

سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین تاکید کرد: این حق مردم فلسطین است که برای آینده کشور خود تصمیم‌گیری کنند و مسؤولان تنها امانت‌دار هستند از این رو اگر رهبران فلسطینی از اهداف، آرمان‌ها و مبانی ملت فلسطین عقب نشینی کنند بدین معنا نیست که آنها می‌توانند چشم انداز مردم فلسطین را تغییر دهند. قدس شریف و مسجدالاقصی متعلق به تمامی مسلمانان است بنابراین امت اسلامی در سرنوشت فلسطین سهیم هستند، آنها همگی حق اظهار نظر در مورد آینده فلسطین را دارند و لذا حتی اگر مسؤولان فلسطینی هم بخواهند از آرمان‌ها دست بکشند، امت اسلامی چنین اجازه‌ای به آنها نخواهد داد.

عالم اهل سنت فلسطین در بخش پایانی سخنان خود با اشاره نقض عهدهای مکرّر رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی قابل اعتماد نیست. آنها همواره نقض عهد کردند. اشتباه است اگر گمان کنیم که با مذاکره و گفت‌وگو با اسرائیل مشکلات حل خواهند شد. ملت فلسطین با سلاح جهاد و مقاومت است که می‌تواند به دشمن صهیونیستی غلبه کرده و اراضی اشغال شده فلسطین را آزاد کند. تا کنون نیز هر پیروزی در منطقه به دست آمده نتیجه مجاهدت‌های رزمندگان محور مقاومت بوده است. به گردان‌ عزالدین قسام اعلام می‌کنیم که همواره در آمادگی کامل باشند و هر اندیشه‌ای که خواستار برزمین گذاشتن سلاح است را با قاطعیت محکوم کند./981/ب913/ر

 

ارسال نظرات