۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۵۳۱۱۰۳
رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم:

نگذاریم دیگران ما را به دنیا معرفی کنند

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تأکید براینکه حوزه های علمیه باید به صورت جدی تصمیم بگیرند که آیا می خواهند خودشان معرف خودشان باشند یا خیر، یافتن مسائل و زبان مشترک را از گام های تحقق تعاملات بین المللی حوزه با جهان معرفی کرد.
نشست خبری حجت السلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم در نخستین اجلاس مدیران مجمع حکمت اسلامی در هتل ولایت مشهد  گفت: ما در زمینه معرفی ظرفیت های دینی و فرهنگی خود دچار کم کاری هستیم به گونه ای که امروز در دنیا ایران به روایت ایران یا تشیع به روایت تشیع وجود ندارد و هرچه هست تحت تاثیر امپراطوری رسانه ای غرب قرار دارد.

وی در ادامه به راهکارهای جبران این خلأ اشاره و تصریح کرد: به عنوان مثال برای معرفی حکمت اسلامی در حوزه بین الملل، باید آن را به عنوان متاعی فراتر از بخشی از تاریخ اندیشه اسلامی و به عنوان یک تراث علمی با در نظر گرفتن تولیدات و اندیشه ورزی های معاصر عرضه کنیم.

گام های تعامل با دنیا در حوزه حکمت

حجت الاسلام والمسلمین واعظی، یافتن مسائل و دغدغه های مشترک را از گام های تعامل با دنیا از دریچه حکمت اسلامی عنوان و اظهار کرد: به عنوان نمونه و با وجود نیاز شدید انسان امروز به معنویت، هنوز تقریر ما(اسلام) از معنویت به جهان عرضه نشده این در حالی است که 30 درصد تولیدات هالیوود مربوط به ژانرهای ماورائی است و معنویت سکولار را ترویج می کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم، علت رواج بودیسم در جوامع غربی را تأکید بر عنصر معنویت دانست و افزود: مذاکرات علمی با جهان مسیحیت و یهود، عدالت، محیط زیست، علوم شناختی و فلسفه ذهن(کنترل و جهت دهی توانش های ذهنی) از دیگر مسائل مشترک جهانی است.

وی با تأکید بر لزوم رصد و پاسخگویی شبهات فلسفی توسط حوزه های علمیه گفت: یافتن زبان مشترک دومین گام در تعامل با دنیاست است؛ ما محتوای مشترک داریم اما در حوزه زبان مشترک دچار ضعف هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: مباحث الفاظ، دلالت، نقش خود متکلم در مراد جدی و رقم زدن مراد جدی در علم اصول، هم در هرمنیوتیک ومعناشناسی و هم در نشانه شناسی حرف برای گفتن دارد که باید آن ها را از لابه لای مباحث اصولی و حکمی خوددرآورده و پس از تقریر، با مباحث موجود مقایسه و برتری آن ها را نشان دهیم.  

استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت دیده و خوانده شدن این مباحث در دنیا گفت: در این زمینه باید از ظرفیت های موجود دنیا استفاده کنیم زیرا اگر کار خوبی تقریر و ترجمه و چاپ شود برای دیده شدن باید توزیع در سطح مناسب هم داشته باشد.

وی انجام کار مشترک با مجامع دانشگاهی غربی را از جمله این راهکارها عنوان و تصریح کرد: اگر کاری با همکاری محققان یک مجمع غربی انجام شود، جزو کارهای ان مجمع تلقی شده و پس از چاپ، از سیستم توزیع خاص خود بهره مند می شود.

پیشنهادهای اجرایی

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تشکیل هیات علمی مشترک با مجامع جهانی را از دیگر راهکارها معرفی کرد و گفت: برای تحقق تعاملات بین المللی دو پیشنهاد اجرایی وجود دارد؛ نخست، ایجاد دبیرخانه دائمی در حوزه های علمیه با مشارکت دستگاه ها و نهادها به منظور تجمیع قوا و تشکیل بانک اطلاعاتی از مراکز علاقمند به حکمت اسلامی و بعد تربیت نیروهای فاضل و مسلط به علوم و زبان لاتین جهت شرکت در نشست های علمی و کنفرانس ها.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم تأکید کرد: باید به صورت جدی تصمیم بگیریم که آیا حوزه های علمیه می خواهند خودشان معرف خودشان باشند و نگذارند دیگران آن ها را روایت کنند یا خیر. اگر پاسخ مثبت است این لوازم باید حتما وجود داشته باشد./930/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات