۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۵۳۱۲۸۵
معاون مجمع عالی حکمت اسلامی:

برای گفت و گو با دنیا باید آموزش هایمان ناظر به نیاز روز باشد

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: برای گفت و گو و تعامل با دنیا نیاز داریم که آموزش هایمان ناظر به زمان و نیاز روز بوده و اینگونه نباشد که بخش هایی از حکمت را مسکوت بگذاریم.
حمید پارسانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمیدپارسانیا، معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی امروز در دومین روز از اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در هتل ولایت با اشاره به اینکه توجه به کاستی های حکمت اسلامی نباید ما را از نقاط قوت آن بازدارد، گفت: اینکه به سمتی برویم که متن خوانی ضعیف شود، کار صحیحی نیست؛ مهم این است که فقط به متن خوانی بسنده نکنیم.

وی افزود: تدوین تاریخی متون فلسفی ما ناظر به زمان بوده و فصل بندی ها معمولا متاثر از متکلمین صورت گرفته است که این خود دلیل بر زنده بودن یک حوزه معرفتی است؛ امروز هم برای گفت و گو و تعامل با دنیا نیاز داریم که آموزش هایمان ناظر به زمان و نیاز روز بوده و اینگونه نباشد که بخش هایی از حکمت را مسکوت بگذاریم.

ضرورت رصد متون موجود و آسیب شناسی و بازسازی آن ها

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا تصریح کرد: نکته دیگر در حوزه آموزش فلسفه این است که متون آموزشی موجود به ویژه در دبیرستان ها از سوی مجمع عالی حکمت رصد شده و ببینیم کدام بخش های ان با حکمت اسلامی ناسازگاراست تا بتوانیم برای بازسازی آن تلاش کنیم هر چند این مسیر مشکلاتی دارد و با مقاومت های جدی مواجه است.

معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی با تأکید بر ضرورت تدوین رساله های سطح چهار ناظر به مسائل زمان گفت: اساتید هنگام تدریس متون توجه داشته باشند که اگر قسمتی از درس، پاسخگوی نیاز روز بود حتما به دانش پژوهان یاداوری کنند.

وی، جا به جایی اهمیت حوزه های معرفتی را از دیگر مسائل در حوزه آموزش حکمت اسلامی معرفی و اظهار کرد: در زمینه آموزش، تغییر مفاهیم و لغات نیز اهمیت دارد و اختلافات موجود در این زمینه به ویژه در مفهوم علم و فلسفه، گفت وگو ی سنت تاریخی مان با رشته های موجود را گرفتار اختلال کرده است.

در کنار فلسفه اسلامی ازنقاط قوت فلسفه مدرن غافل نباشیم

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا خاطرنشان کرد: باید به نقاط قوت و ضعف فلسفه خود و فلسفه مدرن توجه داشته باشیم؛ به عنوان مثال، حفظ حریم حقیقت و مقابله با برساخته بودن معرفت و علم از نقاط قوت فلسفه اسلامی و توجه به ابعاد فرهنگی تاریخی اجتماعی، از نقاط قوت فلسفه مدرن است.

وی یاداور شد: رابطه علم با مسائل فرهنگی اجتماعی را یک استاد فرهنگ نمی تواند تبیین کند و مسائلی از این دست، هرگز مباحث علوم خاص نیست بلکه مباحث کاملا فلسفی است.

بنابراین گزارش، نخستین اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی روزهای 20 و 21 مهرماه با حضور ریاست و مدیران شعب مختلف این مجمع در هتل ولایت مشهد برگزار شد./930/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات