۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۵۳۱۵۱۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

پیام تسلیت مراجع عراق درپی درگذشت مام طالبانی/ امیدها و تردیدها در مصالحه فتح و حماس

آشتی فتح و حماس، پیام تسلیت علمای عراق به مناسبت درگذشت جلال طالبانی، بازداشت خطبای بحرین، تاکید بر اجتهاد گروهی در مصر مهمترین اخبار جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار منطقه را مرور خواهیم کرد:

عراق: پیام تسلیت مراجع تقلید عراق درپی درگذشت جلال طالبانی
حضرت آیات سیستانی، شیخ بشیر نجفی و سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف در پیامهای جداگانه درگذشت جلال طالبانی رییس جمهور سابق عراق را تسلیت گفتند.
آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف خاطرنشان کرد که خطیبان، شاعران و مداحان نباید به دنبال بازارگرمی و سودجویی باشند.
آیت الله بشیر النجفی یکی از مراجع تقلید نجف اشرف با بیان ضرورت توجه بیشتر به شعائر حسینی تصریح کرد که شعائر حسینی موجب حفظ دین میشود.
آیت الله مدرسی از علمای عراق خاطرنشان کرد که باوجود جنگ افروزی صدام علیه ایران و کویت، مردم این کشور در دوران کنونی با آغوش باز از زائران این دو کشور استقبال میکنند.
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف نسبت به ادامه اختلافات میان اربیل و بغداد هشدار داد و مسؤولان اقلیم کردستان به پایان لجاجت و عناد فراخواند.
حجت الاسلام قیس الخزعلی دبیر کل نیروهای «عصائب اهل الحق» عراق با تأکید بر این که شهر «کرکوک»، عراقی است، از آمادگی نیروهای تحت امر خود برای دفاع از این شهر خبر داد.
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق خاطرنشان کرد که کشورهای منطقه اگر میخواهند مردمانشان در رفاه و آسایش باشند، باید با تروریسم مبارزه کنند.
حجت الاسلام سید علاء الموسوی رییس اوقاف شیعه عراق که به لبنان سفر کرده است با آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان دیدار و گفت وگو کرد.
سجاد بزرکیان مسؤول موکب مقام امام صادق (ع) در شهر کربلا از حضور بیش از 60هزار موکب در مسیر نجف تا کربلا و همچنین صدها موکب در شهر کربلا طی ایام اربعین حسینی خبر داد.

لبنان: آمادگی کامل حزب‌الله برای رویارویی با اسرائیل و آمریکا
آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان از ثبات سیاسی به عنوان نیازی ضروری برای پیشرفت این کشور یاد کرد و این مساله را خواسته همه لبنانی ها برای برقراری امنیت و صلح دانست.
آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان تأکید کرد که نیروهای مقاومت بینی رژیم صهیونیستی را به خاک میمالند.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله تصریح کرد که مشکل آمریکا با ایران مساله هسته ای نیست، بلکه مشکل آمریکا با ایران خنثی کردن طرح آمریکایی سعودی در منطقه است.
حجت الاسلام احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت گفت: لبنان بدون مقاومت به مستعمره اسرائیل و ولایت تکفیری مبدل می شود.
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در واکنش به تهدیدهای آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت که هیچ هراسی از این تهدیدها نداریم.
حجت الاسلام علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان گفت: اقدامات عربستان علیه حزب الله همسو با توطئههای صهیونیستی و آمریکایی است.
حجت الاسلام سید علی عبداللطیف فضل الله رییس جمعیت الفکر العاملی لبنان هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی از هجمه علیه مقاومت را جدا کردن آن را خاستگاه مردمی توصیف کرد.
شیخ صهیب حبلی از روحانیان اهل تسنن لبنان تعرض آل خلیفه به مراسم های عاشورایی را محکوم و این مساله را نشان دهنده ورشکستگی نظام توصیف کرد.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت گفت: دشمن پس از شکست تروریست ها به درگیر کردن منطقه به نظام کُردی وابسته به رژیم صهیونیستی می پردازد.
شیخ بلال شعبان دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان اظهار داشت که آمریکا به عنوان حامل اصلی تروریسم حق سخن گفتن از مبارزه با این پدیده را ندارد.
شیخ زهیر الجعید هماهنگ کننده جبهه العمل اسلامی لبنان در پیامی، درج نام رمضان عبدالله شلح دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در لیست سیاه آمریکا را محکوم کرد.
شیخ ابراهیم بدوی از روحانیان لبنان در سخنان خود در نشست «فی ظلال کربلاء» گفت: امام حسین(ع) هیچ گزینه ای جز قیام علیه حکومت ظالم یزید بن معاویه نداشت. عدم قیام این امام به تحریف کامل دین حنیف اسلام می انجامید.
احسان عطایا ابوحسان دبیرکل جنبش امت اسلامی لبنان درج نام دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در لیست سیاه از سوی آمریکا را محکوم کرد.
علمای شیعه و سنی لبنان تأکید کردند که آمریکا به عنوان حامی اصلی تروریسم حق تروریست خواندن مجاهدان مقاومت را ندارد.
جبهه العمل اسلامی لبنان از عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و خائن دانستن نیروهای مقاومت به شدت انتقاد کرد.
تجمع علمای مسلمان لبنان از تهدیدها و توطئه‌های آمریکا و عربستان به عنوان مدال شرفی بر سینه مقاومت یاد کرد.

فلسطین: آشتی گروه‌های مقاومت فلسطینی
آشتی میان گروه فتح و حماس با میانجیگری مصر سبب شد تا بسیاری از کشورها و شخصیت‌های اسلامی ضمن ابراز امیدواری به بازگشت وحدت در میان فلسطینی‌ها، بر ضرورت پافشاری بر مواضع جهادی و عدم تخطی از خطوط قرمز تاکید کردند.
حجت الاسلام یوسف عباس مدیر اجرایی و هماهنگ کننده جنبش جهانی بازگشت به فلسطین برآزاد سازی قدس شریف و قرار گرفتن آن به عنوان اولویت نخست امت اسلامی تاکید کرد.
شیخ جمال محمد دبیرکل هیأت اسلامی فلسطین اظهار داشت که ممکن است توافق میان فتح و حماس یک سناریوی از پیش تعریف شده از سوی مصر برای خاموش ساختن شعله جهاد و مقاومت باشد.
شیخ محمد صالح الموعد سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین با اشاره به استمرار مسیر جهاد و مقاومت گفت: برای رفع موانع اقتصادی هیچگاه با اسرائیل مذاکره نخواهیم کرد.
شیخ یوسف ادعیس وزیر اوقاف فلسطین از شهروندان مسلمان این کشور خواست برای مقابله با تحرکات اخیر صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی، حضور پررنگ و گسترده‌ای در این مسجد داشته باشند.
ماهر خضیر عضو ارشد هیأت علمای قدس با اشاره به افزایش اندیشه‌های افراطی، جوامع اسلامی را نیازمند مفتیان اعتدالی در مسیر مبارزه با انحراف اندیشه‌ای دانست.
یحیی السنوار رهبر جنبش حماس در نوار غزه گفت که وحدت بین فلسطینی‌ها تضمین کننده مقابله با تلاش‌ها برای از بین بردن مسأله فلسطین است.
خلیل حیه نایب رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در نوار غزه گفت: جنبش حماس برای پیشبرد پرونده آشتی ملی مصمم است.
علمای اسلامی کشورهای آسیایی در کنفرانس دو روزه ای در مالزی با موضوع آزادسازی فلسطین اشغالی، با صدور بیانیه ای عدم اتحاد و خیانت برخی رهبران کشورهای اسلامی را عامل تداوم اشغال فلسطین و قدس شریف دانستند.
«اورین حزان» نماینده کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از حزب لیکود که ریاست آن را «بنیامین نتانیاهو» بر عهده دارد، با انتشار عکسی در فیسبوک خود، مقامات اسرائیلی را به ترور «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین فراخواند.
دیده‌بان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه، ضمن ابراز نگرانی شدید از دستور قضایی دادگاه عالی رژیم اسرائیل مبنی بر ممنوعیت ورود کودکان برای بازی در حیاط مسجدالاقصی، اعلام کرد: این دستور نقض آشکار قوانین و آیین‌نامه‌های بین‌المللی است.
صالح العاروری به‌عنوان نایب‌رییس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد. این امر در حالی صورت گرفت که بسیاری امید داشتند بتوانند حماس را در نشست‌های آشتی ملی از مقاومت خارج کنند.
از سوی دیگر نظامیان رژیم صهیونیستی هفته گذشته مانع از پخش اذان در منطقه ای واقع در جنوب شهر الخلیل شدند.

بحرین: تظاهرات گسترده علیه آل‌خلیفه
آیت الله غریفی از علمای بحرین با تأکید بر اهمیت نقد شعائر حسینی بر اساس دلایل علمی، گفتوگوی علمای ادیان مختلف درباره عاشورا را خواستار شد.
سعید الشهابی دبیرکل جنبش آزادگان بحرین از سازمان های معترض به درج نام عربستان در لیست سیاه به عنوان سازمان های رشوه گیر یاد کرد.
جریان الوفای اسلامی بحرین با هشدار نسبت به نفوذ حامیان آل‌خلیفه در میان گروه‌های انقلابی تأکید کرد که ناکامی پادشاه خائن و نظام جنایتکار این کشور به اثبات رسیده است.
شهروندان بحرینی با برگزاری تظاهراتی با عنوان «آزاده باقی خواهیم ماند»، خشم خود را از جنایت های آل خلیفه اعلام کردند.
در مقابل اما مقامات امنیتی آل خلیفه هرگونه مراسم و شعائر مذهبی را بدون کسب مجوز از دولت ممنوع اعلام کرد.

مصر: اهمیت اجتهاد گروهی در استنباط احکام شرعی
محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر در مقاله‌ای با انتقاد از سیاست‌های اخوان المسلمین، این جمعیت را به عنوان پدر معنوی گروهک‌های تروریستی و حامی اندیشه‌ای آنها معرفی کرد.
شوقی علام مفتی مصر تاکید کرد که حامیان و پناه دهندگان به تروریست‌های تکفیری مورد لعن و نفرین الهی قرار گرفته و در جرم و جنایات آنها شریک هستند.
علی جمعه مفتی سابق مصر و عضو هیأت کبار علمای الازهر با تاکید بر اجتهاد گروهی خاطر نشان کرد که این امر به افزایش دقت در احکام فقهی منجر خواهد شد.
عباس شومان معاون شیخ الازهر با محکومیت تجاوزگری شهرک نشینان صهیونیستی به مسجد الاقصی تاکید کرد که دست متجاوزان به مقدسات دینی را قطع خواهیم کرد.
مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر مصر از افتتاح دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی در مناطق مختلف کشور و حضور روحانیان مورد تایید الازهر خبر داد.
مرکز جهانی فتوای الازهر در استفتائی تاکید کرد که اخذ جریمه دیرکرد از سوی بانک‌ها و افراد به بهانه تاخیر در پرداخت قرض‌ها حرام و عین ربا است.

عربستان: حمایت امام جمعه مکه از ترامپ
شیخ السدیدس امام جماعت مکه مکرّمه در حالی رییس جمهور آمریکا را منجی انسانیت معرّفی می‌کند که ترامپ بارها در اهانت به مسلمانان، اسلام را منشأ تروریسم توصیف کرده است.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان به گستردگی تفکرات افراطی نشات گرفته از فرقه وهابیت در جامعه این کشور اذعان کرد.
دولت عربستان به اقدام سازمان ملل در درج نام ائتلاف سعودی در لیست سیاه به دلیل «کشتار کودکان یمنی» واکنش نشان داد و با ادعای حمایت از حقوق کودکان جهان از خود دفاع کرد.

آذربایجان: دولت جمهوری آذربایجان تصویب قانونی را در دستورکار خود قرار داد که اجازه می‌دهد والدینی که فرزندانشان را به مراسم عزاداری حسینی می‌برند، از حق سرپرستی کودکان خود محروم شوند.

آلمان: نخستین کارگاه مطالعات شیعه‌پژوهی با عنوان «هزار سال مدرسه شیعی»، به همت رایزنی فرهنگی ایران در آلمان برگزار شد./981/ب951/ر

ارسال نظرات