۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۳۱۵۹۶

اختناق در عربستان؛ ناپدید شدن شاهزادگان سعودی در حاکمیت بن‌سلمان

معارضان آل‌سعود در شبکه‌های ارتباط اجتماعی با ابراز نگرانی از تشدید فضای سرکوبگری در عربستان از نامعلوم بودن سرنوشت شاهزادگان معارض پادشاهی محمد بن سلمان خبر داده‌اند.
بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، از لحظه‌ای که محمد بن سلمان در اقدامی که معارضان ‌آل سعود و تحلیلگران و ناظران امور عربستان، آن را کودتا خوانده بودند، با تحریک پدرش، او را به برکناری محمد بن نایف ولیعهد آل سعود مجبور کرد و خود جای وی را گرفت، انتقادها و اعتراضات شاهزادگان مخالف وی هم تشدید شد، اما بن‌سلمان در مقابل سیاست سرکوب و برخورد آهنین را با عموزادگان مخالف خود و دیگر طیف‌های معارض و منتقد در پیش گرفت.

از زمان برکناری محمد بن نایف از ولیعهدی، خبرهای ضد و نقیضی درباره سرنوشت وی منتشر شده است،‌ معارضان از بازداشت خانگی وی خبر داده بودند، مقامات رسمی سعودی از هرگونه اظهارنظر درباره این شایعات و گمانه‌زنی‌ها خودداری کرده‌اند.

 اواخر خرداد 96 بود که پادشاه سعودی در فرمانی که همه منتظر آن بودند، محمد پسر ارشدش را به‌عنوان ولیعهد و جانشین خود منصوب کرد. ملک سلمان، بن‌نایف را از تمام مسؤولیت‌هایش از جمله ریاست شورای وزیران و وزارت کشور هم برکنار کرد. اقدام پادشاه عربستان برای اولین بار در تاریخ این کشور صورت می‌گیرد که حکومت از پدر به پسر منتقل شود،‌ چرا که از ابتدای شکل‌گیری رژیم آل سعود، تاج‌وتخت پادشاهی از برادر به برادر منتقل می‌شده است.

از آن زمان که حدود چهار ماه می‌گذرد به‌سبب حاکم بودن سیاست خودسانسوری شدید بر خاندان آل سعود، به‌دستور محمد بن سلمان، رسانه‌های سعودی از انتشار و نقل هرگونه خبر درباره وضعیت بن‌نایف منع شده‌ بودند و حتی در فضای مجازی هم این مسأله به‌طور کامل کنترل شده است و به همین سبب اطلاعات درست و مشخصی درباره سرنوشت بن‌نایف وجود ندارد.

هرچند صفحه شخصی محمد بن نایف از آن موقع غیرفعال است، با این حال صفحه‌ای در فضای مجازی به‌صورت کاملاً محدود و کنترل‌شده و به نظر می‌رسد صرفاً در راستای القای نبود اختلاف میان وی و حاکمان جدید فعالیت و در این زمینه هر از چند گاهی عکس‌هایی را از وی منتشر می‌کند. در عکسی که اخیراً از ولیعهد برکنارشده منتشر شده، وی را در حالی که استکان چایی در دست دارد در بالکن کاخی در ساحل دریا به تصویر کشیده بود.

فعالان سعودی گفته‌اند که این  عکس از بن‌نایف در کاخش در جده گرفته شده است که از زمان برکناری در بیست و یکم ژوئن در آنجا به سر می‌برد.

ابهامات درباره سرنوشت بن‌نایف به حدی رسیده بود که سازمان دیده‌بان حقوق بشر طی نامه‌ای به عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی از سرنوشت وی ابراز نگرانی کرده بود.

با این حال شبکه روسیاالیوم سیزدهم اکتبر جاری به‌نقل از فعالان سعودی از ورود محمد بن نایف ولیعهد معزول به ریاض خبر داده و اعلام کرده بود برای اولین بار است که محمد بن نایف در انظارعمومی ظاهر می‌شود.

به گزارش این شبکه، عکسی که از بن‌نایف هنگام ورود از جده به ریاض منتشر شده، وی را در حالی نشان می‌دهد که دست کودکی را گرفته است.

یک فعال سعودی در این باره نوشته است وی در تبعید بود که پس از امضای تعهد‌نامه‌ای بازگشته و همچنان تحت نظارت نیروهای امنیتی سعودی قرار خواهد داشت.

فعال دیگری نوشته بود بازگشت بن‌نایف به ریاض به‌دستور ملک سلمان صورت گرفته  است.

به نظر می‌رسد پخش تصویری مبنی بر ورود بن‌نایف به ریاض با هدف القای ادعای نبود اختلاف در آل سعود و در واکنش به واکنش‌های معارضان سعودی به بازداشت گسترده منتقدان و معارضان و به‌نوعی به‌صورت مدیریت‌شده از سوی تیم‌ رسانه‌ای و حلقه نزدیکان بن‌سلمان صورت گرفته باشد. اگرچه انتشار این تصویر هم سبب کاهش نگرانی‌ها درباره وضعیت بن‌نایف نخواهد شد.

عبدالعزیز بن فهد فرزند ملک فهد شاه اسبق سعودی است،‌ وی پیشتر در جریان برگزاری مناسک حج، در توئیتی جنجالی گفته بود خدا را شکر که حج گزارده و با عمویش ملک سلمان هم دیدار کرده، ان شاء الله به سفر می‌روم، اگر به سفر نرفتم، بدانید که من کشته شده‌ام.

سعود بن سیف النصر یکی دیگر از اعضای خاندان حاکم بر عربستان است که مواضع جنجالی و انتقادی تندی در شبکه‌های ارتباط اجتماعی علیه آل سعود اتخاذ می‌کرد، وی نوه ملک سعود بن عبدالعزیز یکی از پادشاهان سابق آل سعود است، وی پیشتر خواستار اجماع آل سعود برای پادشاهی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز برای جلوگیری از سقوط آل سعود شده بود.

ترکی بن بندر هم دیگر شاهزاده‌ای است که گفته می‌شود به‌دستور محمد بن سلمان بازداشت و زندانی شده است، این شاهزاده معارض هم پیشتر از خطرناک بودن وضعیت فعلی عربستان و خطر تسریع یافتن فروپاشی رژیم آل سعود خبر داده بود.

برخی فعالان معارض سعودی در شبکه توئیتر از ترور ترکی بن بندر خبر داده‌ بودند، به‌طوری که یک فعال در این باره گفته بود که شاهزاده سعودی در داخل زندان و با سم ترور شده است. فعال دیگری نوشته بود خبری از یک منبع سرّی به دست آورده است مبنی بر اینکه بن‌بندر با سم در زندان کشته شده است. یک فعال سعودی فاش کرده بود  ترکی بن بندر برای مخفی نگه‌داشته شدن جنایات کشتار و تجاوز جنسی که توسط ملک سلمان صورت گرفته است، ترور شده است.

حتی شبکه بی‌بی‌سی عربی اخیراً در گزارشی تحت عنوان شاهزادگان ربوده‌شده آل سعود به پرونده بن‌بندر اشاره کرده بود.

ترکی بن بندر پیش از بازداشت و ناپدید شدن،‌ به برخی از جنایاتی که رژیم آل سعود علیه معارضان مرتکب شده و نیز دست‌اندازی آنها بر ثروت عمومی اشاره کرده بود.

شاهزادگانی که به‌اجبار ناپدید شده‌اند و هیچ کس از سرنوشت آنها اطلاعی ندارد، هیچ کدام از آنها به دستگاه قضایی معرفی نشده‌اند و آنها از گرفتن وکیل هم محروم هستند.

برخی از آنها همچون محمد بن نایف زمانی در رأس قدرت و نفر دوم عربستان پس از پادشاه بودند، بن‌نایف تا پیش از برکناری، ولیعهد سعودی بود.

تنها در عرض یک شب، این شاهزادگان از دیده‌ها ناپدید شده و در حال حاضر هیچ اثری از آنها وجود ندارد.

معارضان آل سعود در شبکه‌های ارتباط اجتماعی با ابراز نگرانی از تشدید فضای سرکوبگری در عربستان و به‌ویژه بازداشت شاهزادگان معارض پادشاهی محمد بن سلمان گفته‌اند؛ اگر برخورد محمد بن سلمان با نزدیکان و بستگان خود به این شکل است، تصور کن که برخورد ابن‌سعود با عامه مردم عربستان و زندانیان سیاسی غیروابسته به آل سعود چگونه خواهد بود؟

فعالان در شبکه‌های ارتباط اجتماعی گفته‌اند افراد دستگیرشده، همه از مقامات و اعضای خاندان حاکم بوده و انتقاد از آنها همچون بن‌نایف در زمانی که ولیعهد بود، به‌مثابه خط قرمز قلمداد می‌شد،‌ هنگامی که این شاهزادگان مطالبی را گفتند که باب طبع بزرگ خاندان (پادشاه) نبود، همگی به شاهزادگان رانده‌شده به‌سمت زندان‌ها تبدیل شدند./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات