۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۳۱۷۱۷
گفت وگوی رسا با طلبه جوان هنرمند؛

کار در زمینه کودک را بیشتر می پسندم/ طلاب عرصه فیلم و هنر را جدی بگیرند

طلاب به دلیل تسلط بر منابع دینی و بیشتر بودن اطلاعات شان در حوزه محتوایی بهتر می توانند در عرصه تبلیغ نوین ورود پیدا کنند.
حجت الاسلام مقدسیان محمدصادق مقدسیان

حجت الاسلام محمدصادق مقدسیان دانش آموخته سطح2 حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل رشته ادبیات نمایشی دانشکده صدا وسیما است. وی از سال 1385 تا کنون 9 نمایشنامه را کارگردانی کرده و در 22 نمایشنامه نیز به ایفای نقش پرداخته است.

حجت الاسلام مقدسیان در سال 95 با نمایش«خانم» به صورت گروهی به سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر نیز راه پیدا کرد.
او در برنامه آفتابگردان که از شبکه پویا پخش می شود به عنوان روحانی مسجد، به اجرای برنامه می پردازد.

مصاحبه زیر حاصل گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری رسا با این طلبه جوان و هنرمند است.

رسا ـ چهره شما با برنامه آفتابگردان بیشتر شناخته شده است ، راجع به این برنامه توضیح دهید.

برنامه آفتابگردان برای شبکه پویا ویژه خردسالان در 90 قسمت ضبط و سه مرتبه بازپخش شد. این برنامه هر روز یک ربع قبل از اذان پخش می شد. ویژه برنامه ای نیز به نام ترنم باران از شبکه های دو ، امید و نور به صورت روزانه در ماه مبارک رمضان پخش می شد.

رسا ـ آیا برنامه خاصی ویژه ایام تبلیغی مانند دهه اول محرم داشتید؟

بله، معمولا ایام تبلیغی مانند محرم کارهای نمایشی داریم. چند سالی با حرم حضرت معصومه(س) کار می کردیم که بین سخنرانی و منبر ما یک کار پنج تا ده دقیقه ای نمایشی داشتیم که مرتبط با همان شب بود. مثلا در شب مختص به نام حضرت عباس یا قاسم یا علی اصغر علیهم السلام، نمایشی را در مورد آن حضرات آماده می کردیم و در برخی مواقع نمایش سایه را نیز اجرا می کردیم.

رسا ـ امسال دهه اول محرم برنامه داشتید؟

دهه اول محرم امسال در شهرکرد میهمان هیآت انصارالمهدی علیه السلام بودیم. در نمایشی که خودم کارگردانی آن را به عهده داشتم از خود بچه های هیأت به عنوان بازیگر استفاده کردم. بر اساس متنی که آماده شده بود همراه باصداگذاری، به اجرای نمایش می پرداختیم.

رسا ـ شما در فیلم کوتاه «تیهو» که مورد توجه حضرت آیت الله جوادی آملی هم واقع شد، بازیگر اصلی بودید، درباره آن هم توضیح می دهید؟

فیلم کوتاه «تیهو» به کارگردانی سیدصدرالدین فردوسی و تولید خانواده هنری عقیق بود. این کار مورد تقدیر و توجه آیت الله جوادی آملی هم قرار گرفت. داستان‌ آن در مورد امر به معروف و نهی از منکر در ماه مبارک رمضان است.

در این فیلم به یکی از شیوه های امر به معروف و نهی از منکر پرداخته شده است. داستان از این قرار است که یک فردی در بوستان نشسته و در مورد شخصی که درحال روزه خواری است یک سری افکار به ذهنش خطور می کند‌ و هرباری که می خواهد به او تذکر بدهد تصوراتی به ذهنش می آید که از امر به معروف و نهی از منکر منصرف می شود.

در آخر یک پیرمردی می آید و با حالت مهربانانه و خیلی صمیمی به آن شخص تذکر می دهد و متوجه اشتباه خود شده و از روزه خواری دست می کشد.

بسیاری از آدم ها در این موقعیت های مشابه این فیلم، مثل تیهو رفتار می کنند و نسبت به منکرات  بی توجهی می کنند.

اینها فکر می کنند که اگر تذکر دهند منجر به دعوا می شود در صورتی که با لحن خوش این اتفاق رقم نمی خورد.

 رسا ـ بیشتر روی چه چیزی در عرصه هنری تکیه دارید؟

بیشتر روی نمایش و اجرای تئاترکار می کنم ولی کارگردانی هم انجام می دهم.

رساـ به نظر شما حضور طلاب در این عرصه چگونه است؟ کار تئاتر و اجرا را چگونه می بینید؟

خیلی لازم است. چون الان شیوه های تبلیغی نوین بسیار موثر است. قطعا باید شیوه های سنتی مثل منبر که از اصالت خاصی هم برخوردار است باشد اما حضور طلاب در شیوه های تبلیغی نوین برای نسل جدید خیلی کارا است.

نمایش شیوه های مختلفی دارد. بخشی از آن بازیگری است. اصلا تئاتر بدون حضور بازیگر امکان ندارد. به خاطر همین بازیگر رکن اصلی در نمایش تئاتر است. برای نسل های جوان تبلیغ در قالب نوین خیلی تاثیر دارد به همین خاطر طلاب با حضور در عرصه نمایش و به کارگیری منابع دینی در حوزه رسانه می توانند بیشتر از سایر هنرمندان تاثیرگذار باشند.

طلبه ای که نسبت به شناخت فرم و محتوا شناخت کامل داشته باشد و از طرفی بخواهد یک محتوای خوبی را ارائه دهد قطعا می تواند در این حوزه موفق باشد.

رسا ـ چند نمونه از نمایش هایی که کار کردید را ذکر کنید.

سه سال به لطف خداوند به جشنواره بین المللی فجر راه پیدا کردیم، نمایش« امیرکبیر» به کارگردانی محمدرضا شاهمردی، نمایش «تعبیر خواب» به کارگردانی صمد آذرخش و نمایش« خانم» به کارگردانی مهدی رکنی که در خصوص حضرت معصومه(س) بود که این سه کار ، سه سال در قم اول شد و به عنوان تنها نماینده قم در جشنواره بین المللی فجر اجرا شد.

رسا ـ جهت تمایز حضور طلاب در عرصه نمایش و تئاتر و به طور کلی رسانه چیست؟
طلاب به دلیل تسلط بر منابع دینی و بیشتر بودن اطلاعات شان در حوزه محتوایی بهتر می توانند در عرصه تبلیغ نوین ورود پیدا کنند. البته با این حرف خدای نکرده نمی خواهم کارگردان های دیگر که در حوزه دینی کار می کنند را زیر سوال ببرم نه. یکی از شاخه های این نوع تبلیغ، حوزه نمایش است. البته افزون بر این مهارت ها شناخت فرم و محتوا را با هم داشته باشند.

رسا ـ بین تئاتر و سینما و تلویزیون کدام اثرگذار تر و برای ورود طلاب بهتر است؟

رسانه ملی و سینما تاثیرگذاری اش بیشتر است به دلیل اینکه برد تبلیغی بیشتری دارد، اما من هیچ وقت تئاتر را به خاطر این داستان کنار نمی گذارم به دلیل اینکه از اصالت برخوردار است و بازیگر کاملا روی صحنه زنده دارد یک نمایش را اجرا می کند و این زنده بودنش اثرگذار و مهم است و به خاطر همین زنده بودن است که در این دو هزار و اندی سال قدمت تئاتر حیات داشته است. داشتن این اصالت باعث تاثیرگذاری خودش هم می شود.

رسا ـ برنامه اصلی و تلاش تان برای آینده چیست؟

برای آینده،  هرکاری که در حوزه تبلیغ لازم باشد انجام می دهم. کار کودک را بیش از همه می پسندم زیرا تاثیرگذاری روی این قشر بیشتر است و این طیف سنی، یک نهالی هستند که همین الان می توانی خوب، شکل شان دهی.

ساختن یک نسل در سنین خردسالی امکان پذیر است بنابراین، کار کردن روی سن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

رسا ـ از وقتی که در اختیارمان گذاشتید سپاسگزاریم

من هم از شما ممنونم و موفقیت شما را از خداوند متعال خواهانم./۸۲۹/ت۳۰۰/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
زینب غفاری
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
عالی برنامه های ان
3
1
زینب غفاری
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
عالی برنامه های ان
2
0
شکیبا قطنی باف
Iran, Islamic Republic of
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
آقای مقدسیان برنامه های خوبی اجرا میکنند
2
0
ماهور
Iran, Islamic Republic of
۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
عالیه
1
0
m
Iran, Islamic Republic of
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
چهره آقای مقدسیان منو یاد داییم میندازه
0
0