۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۳۲۷۵۳
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بررسی کرد؛

بسترها و ظرفیت‌های معرفتی و تمدنی اربعین

استاد برجسته حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، گفت: جهانی کردن جریان امام حسین(ع) سبب تعجیل در ظهور خواهد شد؛ هر یک از شهدای کربلا ظرفیتی دارد که باید از آن ها بهره گیری شود و جریان امام حسین(ع) را جهانی کرد.
محمدرضا عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی صبح امروز در دومین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین در مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی(عج)، به بررسی موضوع «بسترها و ظرفیت های معرفتی و تمدنی اربعین» پرداخت.

استاد برجسته حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان اظهار داشت: اگر به این باور برسیم که جریان تاریخی اولیای الهی یک جریان واحد است، متوجه خواهیم شد که هر یک از انبیاء و اهل بیت(ع) در این جریان نقش مشخصی دارند؛ در واقع برنامه مشخصی برای تحقق ظهور امام زمان(عج) وجود دارد.

وی تأکید کرد: بشر برای تاریخ‌نگاری به دنبال گلوگاه‌هایی برای تفسیر تاریخ است و اگر عاشورا را به عنوان یک حادثه بزرگ و گلوگاهی برای تاریخ بشر بدانیم، حوادث مختلف به قبل و بعد از عاشورا تقسیم‌بندی شده و تفسیر حوادث با محوریت عاشورا دنبال می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ادامه داد: با یک نگاه جامع به جریان تاریخی اولیای الهی متوجه می شویم که هر یک از شهدای کربلا برای تحقق اهداف مشخصی در این واقعه حضور پیدا کرده اند.

وی با بیان این که از ظرفیت عاشورا به خوبی استفاده نشده است، تصریح کرد: جریان شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) می‌تواند دیپلماسی عمومی و وجدان افراد را مخاطب قرار دهد؛ برانگیختگی وجدان‌ها از جریان عاشورا فقط به شیعیان و مسلمانان محدود نمی‌شود و در اربعین هم شاهد حضور ادیان و مذاهب مختلف هستیم.

استاد برجسته حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان افزود: هر فردی که در جریان کربلا و عاشورا به شهادت رسید، یک ماموریت جهانی بر عهده داشت که باید در شرایط کنونی به این مأموریت‌ها توجه شود.

وی با اشاره به برگزاری بزرگ‌ترین راهپیمایی بعد از اربعین حسینی در نیجریه، بیان داشت: حضور یک غلام سیاه در کربلا از مهمترین علل اصلی آغاز بیداری اسلامی در میان مردم نیجریه و سیاه پوست است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) به عنوان نماد جوان‌گرایی قرار گرفته و ما باید به دنبال تبیین حقایق برای جوانان باشیم؛ اگر افراد میان سال و پیر هم با شخصیت‌های پیشکسوت کربلا گره زده شوند، به خوبی می‌توانند در جامعه اسلامی به ایفای نقش بپردازند.

وی با بیان این که عاشورا یک جریان بیدارگر تمدنی در راستای زمینه‌سازی ظهور است، گفت: باید توجه داشت که شعار اصلی امام زمان(عج) در زمان ظهور، «یالثارات‌الحسین(ع)» است که نشان می دهد در آن زمان، مردم سراسر جهان با امام حسین(ع) و جریان کربلا آشنا شده اند.

استاد برجسته حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ادامه داد: راهپیمایی اربعین بهترین فرصت برای آشنایی مردم جهان با این جریان عظیم است؛ دشمنان اسلام هم به خوبی نسبت به این موضوع آگاه هستند و به همین دلیل است که انعکاس رسانه‌ای این حرکت بزرگ را محدود می کنند.

وی با بیان این که عاشورا یک جریان استعدادساز و تمدن‌ساز است، بیان داشت: هیأت‌های مذهبی باید به تمدن‌سازی عاشورا توجه کنند و بشریت را مخاطب خود قرار دهند؛ افق نگاه خود را باید بیداری بشریت بدانیم و فعالیت های خود را در راستای این هدف برنامه‌ریزی کنیم؛ وجود چنین نگاهی نه تنها از اشک نمی‌کاهد بلکه سبب جاری شدن اشک تأثیرگذار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با تأکید بر این که جریان اربعین یک حرکت واحد است که می‌تواند مؤمنان سراسر جهان را به یکدیگر متصل و برای ظهور امام زمان(عج) زمینه‌سازی کند، گفت: عاشورا و اربعین باید در متن زندگی افراد مشاهده شود.

وی افزود: حرکت کاروانی امام حسین(ع) در کربلا و همچنین ادامه این حرکت بعد از عاشورا که با مدیریت حضرت زینب(س) همراه بود، نشان می‌دهد که حرکت‌های مرتبط با عاشورا هم باید کاروانی باشد؛ عملکرد گروهی، وفاداری و ماندگاری را می توان از مهمترین ویژگی‌های حرکت کاروانی عنوان کرد.

استاد برجسته حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ابراز داشت: نقش حماسه اربعین در جهانی‌سازی جریان امام حسین(ع) بی‌بدیل است؛ به همین دلیل هر فردی برای ایفای نقش خود در حماسه اربعین باید تلاش کند و اگر به این شکل عمل شود، نتیجه آن زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت(عج) خواهد بود.

وی در پایان با تأکید بر این که جهانی کردن جریان امام حسین(ع) سبب تعجیل در ظهور خواهد شد، گفت: اگر از فرصت هایی مثل اربعین بهره گیری کنیم و جریان امام حسین(ع) را فراگیر و جهانی کنیم، بدون شک در ظهور حضرت حجت(عج) تعجیل می شود و در این راستا هر کس که می تواند باید نقش خود را ایفا کند./840/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات