۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۵۳۲۹۶۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

اجازه خاص آیت الله سیستانی در مصرف وجوهات شرعی/ بررسی «نقش فتوا در ثبات جوامع» در مصر

اجازه آیت الله سیستانی در نحوه مصرف وجوهات شرعی مردم عراق، دستاوردهای موفقیت آمیز همایش دارالافتای مصر پیرامون فتوا، امیدها و تردیدها در مصالحه فتح و حماس مهمترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ‌ گروه بین‌الملل: برگزاری همایش سه روزه دارالافتای مصر، فتوای آیت الله سیستانی پیرامون مصرف وجوهات شرعی، حمله به نمادهای عاشورایی در بحرین، ابهام در آشتی گروه‌های مقاومت فلسطینی مهمترین خبرهای «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» بود. مهمترین سرخط‌ اخبار را مرور می‌کنیم:

عراق: اجازه آیت الله سیستانی در چگونگی مصرف وجوهات شرعی
به مناسبت ایام ماه محرم و در راستای فعالیت های حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع نجف اشرف، هیأت از دفتر معظم له در سوریه از دو شهر شیعه نشین «نبل» و «الزهرا» بازدید و از اوضاع شیعیان مطلع شدند.
آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف حوزه علمیه نجف را حافظ دین توصیف کرد.
دفتر حضرت آیت الله سیستانی در پیامی از زائران اربعین حسینی خواست که به تعالیم و سیره اهل بیت (ع) تمسک کنند.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق خاطرنشان کرد که مراسم اربعین حسینی فرصتی مناسب برای افزایش همبستگی ملی است.
حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی در گزارش دیدار خود با آیت‌الله سیستانی بیان کرده که «حضرت آیت‌الله نکته مهمی را یادآور شدند که فکر می‌کنم در تاریخ مرجعیت بی‌سابقه باشد و آن اینکه به مقلدان ساکن در عراق فرموده‌اند لزومی ندارد وجوهات شرعی را به نمایندگان ایشان بدهند یا برای ایشان بفرستند، بلکه می‌توانند در هر کاری که خود مصلحت می‌دانند، خرج کنند و از جمله به فقرا مساعدت کنند.
حجت الاسلام قبانچی امام جمعه نجف اشرف در خطبههای نماز جمعه این هفته از اقدام دولت در برقراری امنیت طی 24 ساعت در استان کرکوک تقدیر کرد و گفت: طرح تقسیم عراق که رژیم صهیونیستی در پشت پرده آن قرار دارد با شکست مواجه شده و به طور کلی پایان یافت.
حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری رییس مرکز اسلامی امام علی(ع) در لندن گفت: پس از صدور فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی دشمنان متوجه شدند که اساس قدرت پیروزی عراق در قدرت مرجعیت نهفته است و به این نتیجه رسیدند که باید هرچقدر می توانند مرجعیت را تضعیف کنند.
محمد رفیق اسلام سرکنسول بنگلادش در عراق با زیارت حرم حضرت علی (ع) این بارگاه ملکوتی را قبله ‌گاه دل‌های مومنان توصیف کرد.
عادل المانع کارشناس برجسته مسائل منطقه با اشاره به حضور سردار سلیمانی در کردستان عراق تاکید کرد که پیام سلیمانی به بارزانی آن است که وی از تصمیم خود منصرف شود.
سید هاشم الموسوی سخنگوی نُجَباء از رییس اقلیم کردستان خواست که بعد از عذرخواهی از ملت عراق به دلیل برافراشتن پرچم رژیم صهیونستی، نتایج انتخابات جعلی اخیر در اقلیم کردستان را باطل اعلام کرده و به میز مذاکره باز گردد.

لبنان: انتقاد از رویکرد ترامپ نسبت به ایران
آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان تأکید کرد که فلسطینیان باید متوجه باشند که هیچ راهی جز مقاومت برای بازپس گیری حقوق خود ندارند.
آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در پیامی از اقدام رییس مجلس کویت در اخراج نماینده رژیم صهیونیستی از اجلاس اتحادیه بین المجالس در سوریه تقدیر و تشکر کرد.
حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به عهدشکنی و استبداد رییس جمهور آمریکا، برکناری وی را به صلاح آمریکا و جهان دانست.
حجت الاسلام احمد قبلان عضو مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان تأکید کرد که دولت مستبد در روز قیامت با ذلت و خواری مواجه می شود.
حجت الاسلام شیخ حسن عبدالله مسؤول فرهنگی جنبش امل گفت: تلاش برای سرنگونی توطئههای تروریسم جهانی منظم در منطقه به ویژه عراق و سوریه و لبنان و از سوی دیگر افزایش شکاف دینی و نژادی و طایفه ای به سطح بالایی از درک و آگاهی نیاز دارد.
حجت الاسلام شیخ حسن بغدادی عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان با اشاره به تهدیدهای آمریکا علیه ایران خاطر نشان کرد که روحیه انقلابی در ایران در حال گسترش است.
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت بر لزوم وحدت و مبارزه مشترک علمای مسلمان و مسیحی علیه تروریسم تأکید کرد.
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان نقش ایران به دلیل حمایت از مساله فلسطین و شکست تکفیری ها پررنگ خواند.
حجت الاسلام شیخ علی الخطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان بر شکست توطئه جدایی اقلیم کردستان عراق همانند سایر توطئه های آمریکا تأکید کرد.
شیخ مصطفی ملص رییس حزب همبستگی ملی لبنان تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرد و افزود: بی توجهی جامعه جهانی به تجاوز صهیونیستی به خاک لبنان و استفاده از آسمان این کشور برای شلیک موشک به سوریه به شدت محکوم است.
شیخ عبداللطیف دریان مفتی لبنان با استقبال از مصالحه میان گروه های فلسطینی در مصر گفت: این مصالحه یک دستاورد به شمار می آید که باید از آن علیه دشمن صهیونیستی و تحکیم مساله فلسطین و مقاومت در برابر اشغالگران فلسطین عربی استفاده کرد.
شیخ ماهر عبدالرزاق از روحانیان اهل تسنن لبنان گفت: عراق همانطور که در برابر تروریسم به پیروزی رسید بر پروژه تجزیه نیز چیره خواهد شد.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت از مواضع رییس پارلمان کویت تقدیر کرد و گفت: مقاومت اسلامی توانایی تحقق اهداف بزرگ امت اسلامی را دارد.
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان نسبت به «سمیر المومنین» خواندن سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنان از سوی شیخ مالک زیدان نماینده مفتی لبنان واکنش نشان داد.
جنبش توحید اسلامی لبنان از حمایت برخی کشورهای عربی از سخنان خصمانه دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز تاسف کرد.
جمعیت قولنا و العمل لبنان با انتقاد از هجمه رییس جمهور آمریکا ایستادگی همه آزادگان جهان در کنار ایران را خواستار شد.
در همین راستا جبهه العمل اسلامی لبنان تأکید کرد که تکفیری ها سرانجام به زباله دان تاریخ می‌پیوندند.
شورای هماهنگی احزاب و شخصیت های لبنان با محکومیت تهدیدهای ایران از سوی دونالد ترامپ تصریح کرد که آمریکا حق لغو یا اصلاح برجام را ندارد.

مصر: برگزاری همایش نقش فتوا در ثبات جوامع
شیخ احمد کریمه استاد فقه مقارن الازهر مصر در گفتوگویی تلویزیونی با اشاره به وجود تکفیر در صدر اسلامی گفت: تکفیر از دوران علی(ع) آغاز شد. در آن زمان خوارج علیه علی(ع) قیام کرده و با شعار «ان الحکم الا لله» از پذیرش حاکمیت ایشان خودداری کردند. سلفی گرایان نیز از دوران ابن تیمیه تاکنون پرچمدار تکفیر هستند.
احمد راسم النفیس یکی از اندیشمندان شیعه مصر با اشاره به شکست عربستان در جبهه های مختلف گفت: سفر پادشاه عربستان به روسیه به معنای اذعان به شکست است.
عبدالهادی القصبی شیخ مشایخ صوفیه با اشاره به گسترش تروریسم در جهان تاکید کرد که وحدت رویه در عرصه فتوا نقش بسزایی را در کاهش فتواهای شاذ دارد.
 همایش «نقش فتوا در ثبات جوامع» در حالی به پایان رسید که موضوعاتی مانند نقش فتواهای شاذّ در پیدایش جریان‌های تکفیری، تاثیر وحدت در مبارزه با فتواهای گمراه کننده مورد بررسی قرار گرفت. این همایش به همت دارالافتای مصر و با حضور شخصیت‌های دینی از کشورهای مختلف در قاهره برگزار شد.

بحرین: حمله به نمادهای مذهبی از سوی آل‌خلیفه
حجت الاسلام شیخ عبدالله دقاق از روحانیان بحرین از وجود رهبری نظیر آیت الله شیخ عیسی قاسم به عنوان ویژگی برجسته انقلاب این کشور یاد کرد.
حجت الاسلام میثم سلمان از روحانیان بحرینی فعال در زمینه حقوق بشر تأکید کرد که کمتر از ۷ درصد مسؤولان دولت بحرین را شیعیان تشکیل میدهند.
حجت الاسلام سید مرتضی السندی از رهبران جریان الوفای اسلامی بحرین بر ادامه انقلاب و وفاداری به شهدا تا سرنگونی نظام آل خلیفه تأکید کرد و بررسی تاریخ جهادی علیه رژیم و استفاده از درس های آن را خواستار شد.
پایگاه خبری اللؤلؤه بحرین از نامعلوم بودن سرنوشت حجت الاسلام شیخ عیسی القفاص از روحانیان زندان این کشور از زمان انتقال به سلول انفرادی خبر داد.
رییس اوقاف جعفریه بحرین با قرار دادن شرایطی علیه شعائر حسینی مقدمات تعرض نیروهای آل خلیفه به هیأت های عزاداری را فراهم کرده است.
ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین با اشاره به سیاست های فاجعه آمیز اقتصادی آل خلیفه تصریح کرد که میزان تولید داخلی بحرین در سال جاری به 2 درصد رسیده است.
مقامات امنیتی بحرین تهدید کردند در صورت عدم جمع شدن هیأت های حسینی به تخریب آنها خواهند پرداخت.
جمعیت بحرینی مقاومت در برابر عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی در پیامی، مخالفت قاطع خود را با سخنان مقامات این کشور درباره رابطه با صهیونیست ها اعلام کرد.
جمعیت الوفاق اسلامی بحرین از حضور ۴ هزار زندانی سیاسی با شرایط بحرانی در این کشور خبر داد.

فلسطین: آشتی ملی راهکاری برای پایان اشغالگری اسرائیل
شیخ محمد الموعد سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان از ادامه پاکسازی نژادی و جنایت شنیع علیه مسلمانان روهینگایی در میانمار به شدت انتقاد کرد.
محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که آشتی ملی یک ضرورت برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی و تشکیل کشور مستقل فلسطین است
انجمن علمای فلسطین ابراز امیدواری کرد که توافق آشتی میان گروه های فلسطینی به تحقق امنیت در فلسطین و دوری از شکاف و تفرقه منجر شود.

آفریقا: هیأت سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی درگیری شبه‌نظامیان مسیحی با یک گروه مسلمان در این کشور که به قتل تعدادی از مسلمانان منجر شد، را محکوم کرد.

مسکو: «البیر کرگن اف» مفتی شهر «مسکو» از افراطی‌گرایی مهاجران کاری آسیای مرکزی از جمله تاجیک‌هایی که در روسیه زندگی می‌کنند، اظهار نگرانی کرد.

پاکستان: در پی عدم بازگشت شیعیان ربوده شده از سوی دولت پاکستان و بی اطلاعی از سرنوشت آنان علمای اهل تسنن پاکستان نیز به اجتماع اعتراضی شیعیان پیوستند./981/ب951/ر

ارسال نظرات