۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۳۲۹۹۳

مقصد بعدی داعش بعد از اخراج از سوریه

خبرگزاری فرانسه با اشاره به بیرون رانده شدن تروریست های داعش از شهر «رقه» آخرین پایگاهشان در سوریه، به دست نیروهای دموکراتیک کرد سوریه، این سوال را مطرح کرد که اکنون چه سرنوشتی در انتظار این تروریست هاست که مقر خود را از دست داده اند؟
گروه تروریستی داعش

به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری فرانسه روز گذشته در گزارشی در مورد مقصد تروریست های داعش بعد از سوریه نوشت: بعد از بیش از چهار سال درگیری های خشونت بار، گروه تروریستی داعش شهر رقه اصلی ترین و مهمترین پایگاهش در سوریه را از دست داد. اما سرنوشت صدها تن از تروریست های خارجی که ترجیح دادند تا آخرین نفس با نیروهای سوری بجنگند، همچنان مجهول و نامعلوم است.

گروه تندروی داعش در سال 2014، شهر رقه واقع در شمال سوریه را اشغال و به سرعت آن را به نمادی از وحشت و مرکزی برای نقشه کشیدن جهت انجام حملات خونین در سراسر دنیا، تبدیل کرد. از جمله مهمترین این حملات، حمله پاریس در سال 2015 و حمله اخیر به شهر بارسلونای اسپانیا در آگوست (مرداد/شهریور)2017 بود.

تروریست های داعش چه کسانی هستند؟

گروه تروریستی داعش در سال 2014با سیطره بر مناطق گسترده ای از سوریه و عراق، خلافت خود خوانده اعلام کرد، وعلاوه بر نیروهای خارجی، هزاران سوری و عراقی را در صفوف خود به خدمت گرفت.

مسؤولان آمریکایی، شمار عناصر خارجی که طی سال های گذشته به گروه داعش، پیوستند را 40 هزار تن برآورد کرده اند. این نیروها در «سرزمین خلافت» داعش استقرار یافتند که مساحت آن در اوج قدرت، با مساحت انگلیس برابر بود.

شهر رقه به «پایتخت» داعشی ها در سوریه تبدیل شد و بسیاری از تروریست ها آن را مقر خود قرار دادند.

درگیری های زیادی میان گروه تروریستی داعش با نیروهای دموکراتیک سوریه در رقه رخ داد واین نیروها در ششم ژوئن(خرداد/تیر) 2017 توانستند، وارد این شهر شوند.

طی چهار ماه، نیروهای دموکراتیک سوریه توانستند 90 درصد از شهر را به کنترل خود درآورند و عرصه را برای حدود هزار تروریست سوری و خارجی تنگ و آنها را مجبور عقب نشینی و پناه گرفتن در مناطق کوچکی از شهر کنند. تروریست ها طی دو مرحله از شهر رقه اخراج شدند: در مرحله نخست تعدادی از آنها بموجب یک توافق و در دومین و آخرین مرحله، روز سه شنبه گذشته، نیروهای دموکراتیک سوریه با حمله به این شهر، تروریست ها را بیرون راندند.

تروریست ها کجا رفته اند؟

تحلیلگران احتمال می دهند که فرماندهان رده اول گروه تروریستی داعش، پیش از ورود نیروهای دموکراتیک سوریه به شهر رقه، این شهر را ترک کرده اند. همچنین صدها تن از تروریست ها طی درگیری ها و حملات ائتلاف بین المللی ضد داعش کشته شدند.

زمانی که جنگ در آستانه پایان یافتن بود، شورای محلی رقه و بزرگان عشایر این استان، هفته گذشته گفت و گوهایی با عناصر و نیروهای محلی در شهر داشتند که طبق آن، بیش از 200 نیروی جنگجوی محلی با خانواده هایشان، خود را تسلیم نیروهای دموکراتیک سوریه کردند.

شورای محلی رقه و نیروهای دموکراتیک سوریه تاکید کردند که تروریست های خارجی اجازه خروج از شهر را ندارند.

پیش از پایان عملیات نظامی در شهر، ائتلاف بین المللی ضد داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه، تعداد تروریست های باقی مانده را که اغلب شان خارجی بودند، حدود 300 تن ارزیابی کردند.

تاکنون اطلاعاتی درباره سرنوشت این تروریست ها به دست نیامده است و مشخص نیست که آیا آنها طی 24 ساعت آخر نبرد، تسلیم یا کشته شده اند.

نهاد مخالفان سوری موسوم به دیده بان حقوق بشر در این باره اعلام کرد که حدود 130 تا 150 تروریست خارجی، پیش از پایان درگیری ها، خود را به طور مستقیم تسلیم کردند.

«رامی عبد الرحمن» مدیر این نهاد به خبرگزاری فرانسه گفت: سرنوشت این افراد مشخص نیست، دستگاه های اطلاعاتی آن ها را تحویل گرفته اند. فقط می دانیم که این دستگاه ها، تروریست های فرانسوی و بلژیکی را به کشورشان تحویل داده اند.

سایر گزارش ها حاکی از آن است که کاروانی از تروریست های خارجی موفق شده اند از رقه خارج شوند و به سمت مناطق تحت سیطره داعش در استان دیر الزور (در شرق سوریه) بروند؛ البته مسؤولان نیروهای دموکراتیک سوریه، این موضوع را تکذیب کردند.

«طلال سلو» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه در این باره گفت: تروریست هایی که شامل این توافق نشده و به سمت دیر الزور نرفتند، تسلیم و یا کشته شده اند.

وی افزود: در حال حاضر در حال پاکسازی مناطق رقه برای شناسایی گروه های هستیم که ممکن است تروریستی باشند و در مناطق مختلف، پنهان شده باشند.

«ریان دیلون» سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش نیز در این باره گفت: یکصد تروریست (به تابعیت آنها اشاره ای نکرد) طی 2 روز گذشته خود را تسلیم کرده اند. احتمال دارد که چهار تن از آنها خارجی باشند.

چه سرنوشتی در انتظار تروریست ها است؟

دیلون، دستگیری عناصر تروریستی به دست ائتلاف بین المللی ضد داعش را رد کرد و گفت: ما این کار را انجام نداده ایم. نیروهایی از ائتلاف درصدد تحقیق و بررسی سرنوشت آنها هستند و می کوشند اطلاعاتی از آنها به دست بیاورند اما آنها در اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه هستند.

بر اساس توافق رهبران شورای محلی رقه، نام واثر انگشت تروریست هایی که خود را به بزرگان عشایر تسلیم کرده اند، در یک فهرست ثبت شده است، به این معنا که عشایر، مسؤول حفظ جان آنها هستند.

نیروهای دموکراتیک سوریه به همراه کشورهایی که اتباع آنها به عنوان تروریست به سوریه آمده اند، در تلاش برای یافتن راه هایی برای تحویل این افراد به مقامات قضایی کشورشان و محاکمه آنها هستند.

نیروهای دموکراتیک سوریه در اول سپتامبر(شهریور/مهر) 2017 یک تروریست آمریکایی از گروه تروریستی داعش را به مسؤولان آمریکایی تحویل دادند. وی در حال حاضر در بازداشت در عراق به سر می برد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات