۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۳۳۰۲۸
معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی:

مسؤولان هوشیار باشند با بدعهدی آمریکا دوباره گرفتار دام اروپایی ها نشوند

حجت الاسلام نبویان گفت: امید است که مسؤولان با بدعهدی آمریکا دوباره در دام اروپایی ها که بدعهدی آن را تجربه کرده اند، گرفتار نشوند.
سخنرانی حجت الاسلام نبویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمود نبویان در جلسه ای که در مورد اظهارات خصمانه آمریکا علیه ایران در مسجد مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین نقاط ضعف برجام پرداخت و گفت: پس از مذاکرات طولانی با آمریکا و سایر کشورهای غربی در زمینه هسته ای و رسیدن به توافق برجام، دولت با اعتماد به آمریکا و بدون توجه به تذکرات دلسوزان نظام، اولا علی‌رغم اینکه آژانس بین المللی به عنوان ناظر بر اجرای تعهدات ایران در برجام (و در حقیقت، ضامن تعهدات ایران) پیش بینی شده است، نسبت به تعهدات آمریکا و غرب در رفع تحریم ها، هیچ ناظر و ضامنی پیش بینی نشده است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دومین ضعف برجام را اینگونه توصیف کرد: به جای اینکه در انجام تعهدات دو طرف توافق، شیوه گام به گام، اتخاذ شود، مذاکره کنندگان ایرانی با اعتماد کامل به آمریکا، پذیرفتند که ابتدا ایران تمام تعهدات خود را انجام دهد و با توجه به اصل عدم اعتماد به ایران، آژانس نیز انجام تعهدات از سوی ایران را تایید کند، و پس از آن است که نوبت به آمریکا و سایر کشورهای مستکبر غربی می رسد که به تعهدات اندکی که در برجام نسبت به رفع تحریم ها داده بودند، عمل کنند.

وی افزود: از این رو، دولت به سرعت شروع به انجام تعهدات ایران کرد و کمتر از چندماه فردو را به لحاظ غنی سازی و دانش غنی سازی تعطیل کرد، تمام ماشین های سانتریفیوژ نسل های بالاتر از نسل یک را جمع آوری و انبار کرد، سانتریفیوژهای نسل یک را از حدود 16هزار نصب شده در نطنز، به 5060 عدد، کاهش داد، غنی سازی 20% را تعطیل و مواد غنی شده را نابود کرد، درصد غنی سازی به 67/3 درصد کاهش یافت، قلب راکتور اراک را بتُن ریزی کرد، 11تن مواد غنی شده 5/3 تا 5% درصد را به 300 کیلو کاهش داد، تولید تمام نسل های سانتریفیوژ تا سال ها ممنوع شد، 6نوع نظارت منحصر به فرد را پذیرفت، بیش از 10 مورد محدودیت های دائمی را قبول کرد، نظارت آن لاین بر صنایع هسته ای و موارد بسیار دیگری از این دست را پذیرفت.

حجت الاسلام نبویان با بیان اینکه دولت همه این موارد را به این امید به سرعت پذیرفت و آنها را انجام داد، چون به آمریکا اعتماد کرده بود و امضای جان کری را تضمین می دانست، اظهار داشت: وی این امور را  انجام داد تا  گشایشی در رفع تحریم ها حاصل کند، اما برخلاف اعتماد وی  به آمریکا و سایر کشورهای زورگوی غربی مانند آلمان، فرانسه و انگلستان، بعد از توافق ژنو به ویژه بعد از توافق برجام و اجرای تعهدات ایران و در حقیقت، بعد از خالی شدن دست ایران از ابزار اقتدار هسته ای، نه تنها تحریم های وعده داده شده مانند روابط بانکی برداشته نشد، بلکه روز به روز به بهانه های گوناگون، از سوی دولت اوباما و ترامپ بر تحریم ها علیه ملت ایران افزوده شد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت:‌ پس از روشن شدن صدق وعده های قرآنی و سخن دلسوزان نظام نسبت به بدعهدی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، امروزه از سوی برخی از مسؤولان و سیاست‌مداران بزک کننده برجام و دعوت کننده مردم نسبت به اعتماد به آمریکا و سایر دشمنانشان و در حقیقت، از سوی عاملان تحمیل خسارت بزرگ برجام به ملت ایران، شنیده می شود که اگرچه آمریکا قابل اعتماد نیست، اما می توان به اروپا یعنی آلمان، انگلستان و فرانسه اعتماد کرد و با حمایت و اعتماد به آنها به برجام پایبند ماند.

وی تصریح کرد: این ادعا از اساس، باطل است زیرا اروپا اولا در بسیاری از موارد و به ویژه در مورد مسأله هسته ای ایران، متحد با آمریکاست و دوماً با فشار آمریکا، اروپا نمی تواند به صورت مستقل عمل کند، از این روست که می بینیم بعد از برجام، هیچ بانک مهم در سه کشور اروپایی یادشده با ایران ارتباط برقرار نکرده اند.

حجت الاسلام نبویان با اشاره به اینکه رییس جمهور قبلاً به همدستی اروپا با آمریکا در مسأله هسته ای و نیز ضعیف بودن آنها و عدم توان مقابله آنها در برابر آمریکا تصریح کرده است، عنوان کرد: چنانکه می دانیم برخی دولتمردان دوبار مسؤول پرونده هسته ای ایران بوده اند یک بار سالهای 1382-1384 و بار دوم از سال 1392 تا اکنون؛ به تصریح رییس جمهور، در سال های 1382-1384 با شروع مذاکره با اروپایی ها و انجام توافق های گوناگون با آنها و انجام تعهدات گسترده ایران، تقریبا هیچ چیز نصیب ملت ایران نگشته است جز پیشنهاداتی از سوی اروپا که توهین به ملت ایران بوده و شبیه به دستور استعماری کاپیتولاسیون بوده است.

معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: به اعتقاد رییس جمهور اروپا به ویژه سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه در برخورد با مسأله هسته ای ایران با آمریکا هدف نهایی واحدی دارند، اگرچه ممکن است در نحوه عمل با هم اختلاف داشته باشند؛ وی در یکی از کتاب های خودش در مورد اشتراک در هدف نهایی آورده است «اما اینکه آیا نظرات اروپایی ها با آمریکا دقیقا یکی بود یا نه، باید گفت که هرچند در هدف نهایی دارای اشتراک نظر بودند، اما همواره در استراتژی و نحوه عمل اختلافاتی با یکدیگر داشتند».

وی با بیان اینکه آقای رییس جمهور در بخشی از کتاب خودش نوشته است که «اروپا ضعیف است و در برابر فشار آمریکا نمی تواندمقاومت کرده و  کاری انجام دهد»، گفت: وی در این مورد آورده است «البته مخالفت آمریکا در زمینه اعلام فرمول تضمین عینی، اروپا و آژانس را دچار مشکل کرد و متاسفانه هیچ یک از آنها توان کافی برای ایستادگی در برابر فشار امریکا را نداشتند».

حجت الاسلام نبویان اظهار داشت:‌ رییس جمهور در مورد ضعف های اروپا موارد زیادی را بیان می کند، از جمله تزلزل در تصمیم گیری، وابستگی به آمریکا، تأثیر پذیری سه کشور اروپایی از امریکا بود؛ وی در این مورد تصریح می کند «نظرات امریکایی ها، فشار و حتی تًشر و اخم آنها در سه کشور (یعنی آلمان، فرانسه و انگلستان) کارگر می افتاد».

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مذاکره با آمریکا بسیار بهتر از مذاکره با اروپاست چون مطمئن تر و با دردسر کمتر بوده و نیز سریعتر ما را به هدف می رساند و لکن، مسؤولان نظام اجازه آن را نمی دهند؛ به اعتقاد رییس جمهور، علت حل نشدن مشکلات در مذاکرات هسته ای آن است که نظام، به آنها اجازه مذاکره با آمریکا را نداده است؛ وی توافق با آمریکا را مانند آن می داند که سوار بنز شویم، اما توافق با اروپا مانند آن است که سوار پیکان شویم؛ همچنین می گوید «روشن است که بنز، بهتر، مطمئن تر بوده و سریعتر ما را به هدف می رساند».

وی اضافه کرد: در اکتبر ۲۰۰۳، ایران با دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلستان وارد توافقنامه‌ای شد، با این انتظار صریح که فصل جدیدی را مبتنی بر شفافیت کامل، همکاری و دسترسی به فناوری‌های هسته‌ای و دیگر فناوری‌های پیشرفته باز کند، ایران با برخی اقدامات مهم در زمینه شفافیت و اعتمادسازی توافق کرد و به فوریت و به طور کامل، آنها را اجرا کرد.

حجت الاسلام نبویان برخی از اقدامات انجام شده از سوی ایران در توافقنامه اکتبر 2003 را اینگونه بیان کرد: امضا و آغاز اجرای فوری و کامل پروتکل الحاقی، گشودن درهایش به سوی یکی از مداخله‌آمیزترین و گسترده‌ترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فراهم آوردن مجموعه‌ای از جزئیات فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش، شروع  و تداوم تعلیق داوطلبانه حق قانونی خود برای غنی‌سازی اورانیوم، به عنوان اقدام اعتمادساز، ظرف ۲۰ ماه گذشته، گسترش دامنه تعلیق در فوریه و نوامبر ۲۰۰۴، در پی توافقات با سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا در بروکسل و پاریس، برای تحت پوشش قراردادن فعالیت‌هایی که کاملا فراتر از تعریف اولیه آژانس از «غنی‌سازی» و حتی «فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی» بود.

تحلیلگر مسائل سیاسی ابراز داشت: متاسفانه در مقابل اگر نگوئیم هیچ، ایران مابه‌ازای بسیار اندکی دریافت کرد و بارها اقدامات اعتمادساز خود را افزایش داد و تنها در عوض آن، با قول‌های انجام نشده و درخواست‌های بیشتر روبه‌رو شد.

وی با بیان اینکه اروپا در قبال وفای به عهد ایران در نهایت یک پیشنهاد توهین آمیز به ایران داد، اظهار داشت: اروپا در تاریخ ۱۴/۵/۱۳۸۴(۵ اوت۲۰۰۵) طرح پیشنهادی خود را به ایران ارائه کرده است؛ در طرح خود نکات مختلفی برای محدود کردن ایران ارائه می کند که به تبع آن، متخصصین ایرانی از کار خود اخراج می شده اند، از این رو، با تحقیر ملت ایران، مدعی می شود که برای این متخصصان، در مکان دیگر، شغلی در نظر خواهد گرفت.

حجت الاسلام نبویان با اشاره به اینکه پیشنهادات اروپا توهین به ملت ایران و شبیه به کاپیتولاسیون است، بیان کرد: رییس جمهور در کتاب خود پاسخ ایران را در تاریخ ۱۵/۵/۱۳۸۴(۶ اوت۲۰۰۵) به توهین سه‌کشور اروپایی بدین صورت نقل می کند:

«پیشنهاد ارائه شده از سوی سه کشور اروپایی/اتحادیه اروپا در تاریخ ۵ اوت ۲۰۰۵، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل متحد، NPT، بیانیه تهران و توافق پاریس است؛

-این پیشنهاد به نحو حق‌به‌جانبی، حقوق و مجوزهایی را برای سه کشور اروپایی فرض می‌کند که به وضوح فراتر از حقوق بین‌الملل است و حتی با آن در تعارض قرار می‌گیرد و تکالیفی برای ایران فرض می‌کند که هیچ جایگاهی در حقوق و رویه‌ها ندارند؛

-این پیشنهاد در بردارنده مجموعه‌ای از تقاضاهای یک‌جانبه و خودخواهانه فراقانونی از ایران است که گستره آن از انکار حق حاکمیت تا واگذار کردن حقوق غیرقابل انکار خودش را دربر می‌گیرد؛

-این طرح در صددد مرعوب ساختن ایران برای پذیرش بازرسی‌های مداخله‌جویانه و غیر حقوقی است که فراتر از توافقنامه پادمان یا پروتکل الحاقی می‌باشد و تنها در گذشته توسط شورای امنیت علیه عراق تحمیل شده بود؛

-این طرح از ایران می‌خواهد بخش وسیعی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را کنار بگذارد؛

-این طرح همچنین در صدد ایجاد مجموعه‌ای از معیارهای خودساخته، تبعیض‌آمیز و بی‌اساس برای برنامه هسته‌ای ایران است؛

-چنین معیارهایی عملا اکثر زیرساخت‌های برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را برخواهد چید؛

-معیارهایی که اگر در سطح جهانی إعمال شوند،‌ صنعت هسته‌ای را تنها به انحصار کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خواهند آورد؛

-این طرح با وجود حجم بزرگ آن مطلقا در بردارنده هیچ‌گونه تضمین یا تعهدات محکمی نیست و حتی شامل پیشنهادهای قابل ملاحظه یا جدی همکاری با ایران نیز نمی‌باشد؛

-این طرح چیزی نیست جز نسخه‌ای مطول، اما بسیار کم‌محتوی و بازنگری شده به نحوی خودخواهانه از پیشنهادی که توسط سه کشور اروپایی قبل از توافق پاریس در اکتبر ۲۰۰۴ در وین ارائه شد و ایران آن را رد کرد؛

-در زمینه امنیت، این طرح از تکرار اصول منشور ملل متحد و تعهدات عام قبلا پذیرفته شده فراتر نرفته است؛

-این طرح حتی سعی دارد تا تعهد سه کشور اروپایی به این قواعد آمره حقوق بین‌الملل را برای آنها اختیاری، محدود و مشروط نماید؛

-در زمینه همکار اقتصادی، این پیشنهاد تنها در برگیرنده گزارشی مشروط از ترتیبات و تعهداتی است که قبلا نیز وجود داشته است؛

-پیشنهاد مذکور نه تنها ناقض توافق پاریس است، بلکه این توافقنامه را به سخره نیز می‌گیرد؛ ...

-این پیشنهاد، «تضمین‌های عینی» را معادل پایان بخشیدن به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که به زحمت حاصل شده، می‌داند؛

-در عین حال، در این پیشنهاد عنصر «تضمین‌های محکم و تعهدات قطعی» با تفسیر دوباره، با تعهدات مبهم، مشروط و ناقض تکالیف موجود معادل شده است.

-در مجموع، پیشنهاد مذکور در زمینه تقاضاها از ایران بسیار طولانی، اما در مورد پیشنهادهای ارائه شده به ایران به طور مضحکی کوتاه و نارسا می‌باشد. فقدان هرگونه تلاش برای ایجاد ظاهری متوازن، این پیشنهاد را به دستور استعماری کاپیتولاسیون شبیه می‌سازد. پیشنهاد یادشده توهینی به تمام ملت ایران است که سه کشور اروپایی باید به خاطر آن، از ملت ایران پوزش طلبند».

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به تشریح موضع اروپا در شرایط فعلی پرداخت و ادامه داد: بعد از موضع اخیر ترامپ علیه برنامه هسته ای و موشکی ایران، سه کشور اروپایی نیز سخن او را تایید کرده اند، برای نمونه، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه خود آورده است «از نظر ما برجام توافق خوبی است که برنامه غنی سازی ایران را محدود کرده است، ما هم سوالاتی جدی در مورد رفتارهای ایران از جمله برنامه موشکی این کشور داریم».

وی افزود: همچنین ترزامی نخست وزیر انگلستان و آنگلامرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرده اند «لازم است جامعه جهانی برای مقابله با فعالیت های منطقه ای بی ثبات کننده ایران و بررسی روش های رفع نگرانی ها در باره برنامه موشکی ایران همراه شود».

حجت الاسلام نبویان یادآور شد: در نظر رییس جمهور، تجربه همکاری با اروپا در سال های 1382-1384 روشن ساخته است که اروپا اولا ضعیف است و با تشر آمریکا عقب نشینی خواهد کرد، دوما قابل اعتماد نیست، سوما در اهداف، با آمریکا متحد است و چهارما پیشنهادات تحقیر آمیز نسبت به ملت ایران ارائه کرده است، از این رو، نمی توان با اروپا همکاری قابل اعتماد داشت.

معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه  تجربه سال های 1392- 1396 در مذاکرات ژنو، لوزان و به ویژه برجام روشن کرده است که آمریکا نیز به هیچ وجه قابل اعتماد نیست، تصریح کرد: تنها مسیر درست، اعتماد به ملت ایران و توان و تخصص نخبگان و جوانان با ایمان ایرانی است. آقای رییس جمهور، نه بنز آمریکایی مفید بوده و منافع ملت ایران را تامین می کند و نه پیکان اروپایی.

وی در پایان تأکید کرد: امید است که مسؤولان سیاست خارجی با بدعهدی آمریکا دوباره در دام اروپایی که بدعهدی آن را تجربه کرده اند، گرفتار نشوند و باردیگر منافع ملت بزرگ ایران را از دست ندهند./841/۲۰۰/ح

ارسال نظرات