۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۵۳۳۶۰۲
حجت الاسلام مرتضوی هشترودی تبیین کرد؛

ریشه یابی بروز بلاهای همگانی

پژوهشگر حوزوی گفت:‌ اگر قانون‌گذاری اصلاح شود، مجری قانون بهتر عمل می کند و قطعا در این صورت آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.
حجت الاسلام مرتضوی هشترودی

حجت الاسلام سید محمود مرتضوی هشترودی در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه ریشه اصلی بلاهای همگانی در جامعه اش بی تقوایی و تبعیت از شیطان است، گفت: با مطالعات روانشناختی در زمینه بلاهای همگانی و معضلات اجتماعی درمی یابیم که علت همه این ناهنجاری ها و کجروی‌های موجود در جامعه بی تقوایی است.

مراتب بی تقوایی

محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: بی تقوایی مراتب مختلفی دارد که عبارتند از فردی، گروهی، اجتماعی و حاکمیتی؛ بالاترین نوع بی تقوایی، بی تقوایی حاکیمتی است، چراکه این نوع از بی تقوای علاوه بر زیان هایی که دارد سبب دوگانگی شخصیتی در افراد جامعه می شود، زیرا مردم مشاهده می کنند که میان سخن و عمل مسؤولان تفاوت وجود دارد، برای همین رو به بی تقوایی می آورند.

وی با بیان اینکه برخی مسؤولان با رفتار خود شیاطین انسی را به وجود می آورند، اظهار داشت: گاهی یک مسؤول مبلغ هنگفتی را اختلاس می کند، همین سبب می شد که بسیاری از افراد روی به سرقت و کلاهبرداری بیاورند و کار خود را با اینکه «فلان مسؤول هم اختلاس کرده است» توجیه کنند.

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی با اشاره به جریان خودکشی دو دختر جوان در اصفهان ابراز داشت: برخی منابع این کار را گردن برخی برنامه های شبکه های اجتماعی می اندازند، در حالی که مقصر اصلی سوء مدیریت مسؤولان حاکمیت است، چون نتوانستند در طی چندین سال پس از انقلاب اسلامی، فرهنگ جامعه را به سمتی سوق بدهند که جوانان مسلمان تربیت شوند.

نباید همه تقصیرها را  گردن خانواده ها انداخت

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: هم اکنون چیزی حدود 35 سال از انقلاب اسلامی گذشته است و 24 ساعت رادیو و تلویزیون در اختیار حکومت اسلامی است، اما آنگونه که شایسته است نتوانسته کار فرهنگی کند؛ بنابراین نباید همه تقصیرها را  گردن خانواده ها انداخت، بخاطر اینکه روحانیت نیز در این جریان مقصر شناخته می شود، چراکه نتوانسته مردم را به خوبی با اسلام اصیل آشنا کند.

وی با اشاره به اینکه روحانیت نباید ضعف های حاکمیت را توجیه کند، عنوان کرد: روحانیت باید همواره سعی کند تا حاکمیت را با مبانی اسلام اصیل آشنا کرده و نگذارد از چارچوب اسلام خارج شود؛ اگر اسلام واقعی را به حاکمیت و مردم معرفی کنیم، توانسته ایم کاری کنیم تا جامعه به سمت پیشرفت حرکت کند.

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی یادآور شد: اینکه می گوییم روحانیت نسبت به کارهای دولت انتقاد سازنده داشته باشد بدان معنا نیست که روحانیت را از دولت خارج کنیم، بلکه این مقوله یعنی مجموعه ای از درون با نگاهی از بیرون، حاکمیت را نسبت به امور تشویق، تنبیه و ترغیب کند.

راه‌های درمان بلاهای همگانی

پژوهشگر حوزوی راه درمان بلاهای همگانی در جامعه را اینگونه توصیف کرد: برای درمان آسیب های اجتماعی ابتدا باید همه افراد جامعه به‌ویژه مسؤولان به سوی اسلام حرکت کنند، با محافل مذهبی و مساجد انس بگیرند، سخنان مراجع و علمای دین که دلسوزانه برای مردم زحمت می کشند را خوب گوش داده و عمل کنند، به دیدار علما بروند و نصیحت هایشان را عملی کنند.

وی افزود: از دیگر راه های درمان آسیب های اجتماعی و بلاهای همگانی این است که قوانین اسلام را از پایین ترین مرتبه تا بالاترین مرتبه عملیاتی کنیم؛ بر این اساس مجلس قانون‌گذارباید متشرع، دین شناس و مجتهد باشد.

نقش قانون گذاری در درمان بلاهای همگانی

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی با اشاره به اینکه هر شخصی که از راه رسید، صلاحیت حضور در مجلس شورای اسلامی را ندارد، ابراز داشت: امروزه بر پایه مردم سالاری یک سری سوء استفاده‌هایی  شده و هر کسی می تواند منصب قانون گذاری را به دست بگیرد و نماینده مردم در امر قانون گذاری باشد؛ به یقین این مسأله اشتباه است، زیرا قانون‌گذار باید متشرع، دین شناس و مجتهد باشد.

محقق و پژوهشگر حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: اگر قانون‌گذاری اصلاح شود، مجری قانون بهتر عمل می کند و قطعاً  در این صورت آسیب های اجتماعی کاهش می یابد؛ اگر باز هم ناهنجاری هایی باشد آنگاه می توان آن را با تقوای فردی درست کرد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات