۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۵۳۳۸۰۹
آیت الله مکارم شیرازی تشریح کرد؛

ویژگی های اخلاقی پیامبر اکرم/ مؤمن باید ۱۰ ویژگی اخلاقی داشته باشد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به تشریح ویژگی های پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: این ویژگی ها باید در مؤمنان وجود داشته باشد؛ امر به معروف و نهی از منکر اگر مؤدبانه و با روی خوش باشد، ترسی ندارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی امشب در جلسه هفتگی درس اخلاق در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) به تشریح ویژگی های اخلاقی مؤمنان پرداخت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: برای پی بردن به اهمیت اخلاق در منابع اسلامی، باید به سراغ فلسفه و هدف بعثت انبیای الهی برویم؛ براساس احادیث اسلامی پیامبر اکرم(ص) برای تکمیل نیکی های اخلاقی که دیگر پیامبران آنان را نشر داده اند، آمده است.

وی نخستین ویژگی مؤمنان در مکارم اخلاق را یقین عنوان کرد و گفت: یقین باید در وجود مؤمنان ظاهر شود؛ ویژگی دوم قناعت است که ریشه بسیاری از مشکلات جامعه، از عدم قناعت سرچشمه می گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبر و استقامت را از مهمترین مؤلفه های اخلاقی مؤمنان در زندگی عنوان کرد و یادآور شد: انسان بدون صبر و استقامت، نتیجه مطلوب را در زندگی نخواهد گرفت.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: شکرگزاری ویژگی چهارمی است که سبب افزایش نعمت می شود و باید توجه شود که حتما نعمت های الهی در جای خود مصرف شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: بردباری پنجمین ویژگی مؤمنان است؛ همیشه افرادی در جامعه هستند که تندخو و عصبانی هستند و زود از کوره در می روند؛ انسان مؤمن باید حلم و بردباری داشته باشد.

وی ششمین ویژگی مؤمنان را اخلاق و برخورد نیکو با افراد دانست و تصریح کرد: محبت هیچ گاه تمام نمی شود و سبب جذب افراد به سمت فرد می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر داشتن سخاوت، گفت: عالم هستی، عالم سخاوت است، مثل خورشید که هر روز با سخاوت و بزرگی به ما نور می دهد؛ اگر آفتاب نباشد هیچ چیز روی زمین باقی نمی ماند چون نه بارانی می بارد و نه چیزی رشد می کند.

وی بیان داشت: مؤمنان آبرودار از آبروی خود برای دیگران استفاده کنند و اختلافات را حل کنند؛ اگر توانا هستید به ناتوان ها کمک کنید و راه درست را به دیگران نشان دهید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم غیرت را هشتمین ویژگی مؤمنان عنوان کرد و ابراز داشت: مؤمنان نباید اجازه دهند نوامیس مسلمانان به شکل مبتذل در جامعه حاضر و طعمه چشم های آلوده شوند؛ متأسفانه به خاطر افزایش گناه و عوامل فساد، غیرت ها ضعیف شده است.

وی نهمین ویژگی مؤمنان را شجاعت دانست و گفت: یکی از مکارم اخلاق در پیامبر اکرم(ع) شجاعت بود؛ ایشان همیشه در جنگ ها در خط اول بودند؛ اگر تمام عالم در یک طرف جمع شود، اهل بیت(ع) پشت به دشمن نمی کنند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که اگر امر به معروف و نهی از منکر مؤدبانه و به زبان خوب بیان شود، ترس ندارد، تصریح کرد: اگر شخصی راه اشتباه می رود به او گوشزد کنید و ترسی نداشته باشید؛ نباید ترس سبب شود که همه چیز را کنار بگذاریم و با شجاعت وظیفه خود را انجام دهیم تا خدا هم ما را کمک کند.

وی با اشاره به دهمین ویژگی مؤمنان مبنی بر شخصیت و مروت، گفت: مؤمنی که مروت دارد، تن به ذلت نمی دهد و در مجالس کثیف ظاهر نمی شود؛ فرد با شخصیت مردانگی دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: حوزه های علمیه با تمام مسائلی که دارند باید در مسائل اخلاقی وارد شوند و درس اخلاق داشته باشند، چون اگر اخلاق نباشد، علم و دیگر موارد اثری ندارد.

وی در پایان سخنان خود با بیان این که به فرموده پیامبر اکرم(ص) خداوند مکارم اخلاق، صفات خوب و برجسته را بین خود و بندگان قرار داده است، اظهار داشت: اخلاق برجسته و خوب راه ارتباط با خداوند است./840/۲۰۱/ح

ارسال نظرات