۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۵۳۳۸۳۰
حجت الاسلام قطبی:

خلاقیت در زمینه فعالیت‌های قرآنی بسیار کم بوده است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره وجود ظرفیت‌های بسیار در زمینه فعالیت‌های قرآنی، گفت: با وجود این تاکنون خلاقیت در زمینه فعالیت‌های قرآنی بسیار کم بوده است.
حجت الاسلام قطبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، امشب در آیین اختتامیه جشنواره ایده‌های قرآنی، با اشاره به وجود ایده‌های قرآنی مختلف از گذشته که برخی از آنها تا به امروز استفاده و کاربرد دارند، در این خصوص به رحل‌های قرآن اشاره کرد و گفت: این ایده‌ها لازم دارند تا به روز رسانی و نوآوری شوند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در ادامه خاطرنشان کرد: در عرصه ترویج فرهنگ دینی به ویژه قرآن که سرمنشأ خیر زندگی است، خلاقیت لازم را کمتر داشته‌ایم، اگر روش‌ها را با 50 سال قبل مقایسه کنید، می‌بینیم بعد از قرن‌ها و با وجود پیشرفت فناوری حتی یک قدم هم به جلو حرکت نکرده‌ایم.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ابزارهای نوین در زمینه فعالیت‌های قرآنی و رشد نوآوری‌های قرآنی، اظهار کرد: در عرصه ادبیات و شعر کمبودها و کم کاری‌های بسیاری در سال‌های اخیر وجود دارد، در گذشته اشعار و ادبیات در زمینه قرآنی بسیار بود اما امروزه تعداد فعالیت‌ها در این زمینه بسیار کم است، در حوزه کودکان و قرآن اشعار بسیار کمی وجود داشت و در جشنواره تعدادی به آن افزوده ولی هنوز دچار کمبود در این زمینه هستیم.

فرهنگ و هنر باید در خدمت ترویج قرآن باشد

حجت الاسلام قطبی با اشاره به وجود داستان‌ها و لطیفه‌ها و فکاهیات بسیار در حوزه سیاست و اجتماعی، وجود این آثار را نشان دهنده وجود ظرفیت‌های بسیار در جامعه برای ارائه متون مختلف در راستای فرهنگ قرآنی دانست و تصریح کرد: مهمترین کاری که در جشنواره می‌توانیم انجام دهیم این است که به این نتیجه برسیم که هیچ کاری در حوزه های مختلف در زمینه قرآنی انجام نداده‌ایم، یکی از کارهای مهمی که لازم است به آن توجه شود ترویج و نشر فعالیت‌های مختلف قرآنی در جامعه با شیوه های فرهنگی و هنری مختلف است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به ضرورت توجه به روح و روان انسان با انس گرفتن با معنویات به ویژه قرآن کریم، عنوان کرد: برای جابجایی بشر انواع خودروها به وجود آمده و امروزه حرکت به سمت حمل و نقل هوایی است، به طور معمول بیشتر پیشرفت‌های ما مربوط به جسم است و هر آنچه مربوط به روح و روان است با سرعت کمتری به پیش می‌رود.

وی سنت جز خوانی را از اقدامات بسیار خوب صورت گرفته در حوزه قرآنی برشمرد و افزود: در حوزه فناوری‌های نوین نظیر تولید نرم افزارهای تلفن همراه ظرفیت بسیاری در میان نسل جوان و نوجوانان وجود دارد و امکان استفاده رایگان از فضای مجازی در حوزه قرآنی بسیار وجود دارد ولی متأسفانه اقدامات جدی در این زمینه صورت نگرفته است در حالی که مردم تشنه ابزار جدید هستند.

نظام اسلامی به سمت تمدن اسلامی در حرکت است

حجت الاسلام قطبی با اشاره به حرکت نظام اسلامی به سمت تمدن اسلامی، تصریح کرد: برای حفظ فرمول‌های درسی ریاضی و فیزیک و شیمی روش‌های متعددی ابداع شده است، اما برای حفظ قرآن چنین تنوع روش‌ها وجود ندارد، بسیاری از کارهای پیش پا افتاده و ساده در حوزه قرآنی مورد غفلت واقع شده است.

وی با اشاره به ارائه حدود 500 ایده قرآنی به جشنواره ایده‌های قرآنی،  گفت:از 72 شهر کشور ایده به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از این میان 72 درصد ایده پردازان از آقایان و 28 درصد از خانمها بوده‌اند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه 86 ایده به مرحله دوم داوری راه یافتند، اظهار کرد: تعداد 18 ایده به مرحله سوم راه پیدا کردند و در نهایت 10 ایده به مرحله نهایی ایده شو وارد شدند که 5 ایده پرداز قرآنی به عنوان نفرات برتر در نظر گرفته شدند./1304/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات