۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۳۴۰۹۹
رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی:

تفسیر به رأی اصول و مناسک دینی پنجره هایی به سمت دین زدایی است

حجت الاسلام گنابادی نژاد گفت: در حال حاضر نیز مانند صدر اسلام شاهد غرض ورزی هایی در حد تفسیر به رأی مناسک دینی در جامعه هستیم که درواقع پنجره های رقم خوردن دین زدایی و قرار گرفتن در حزب شیطان است.
گنابادی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، شب گذشته در مراسم سوگواری شب شهادت امام حسن مجتبی(ع) در حسینیه هنر با اشاره به این فرمایش امام حسن(ع) که فاصله حق و باطل چهار انگشت(از چشم تا گوش) است، گفت: امام می فرمایند حق چیزی است که می بینی اگر چه سخنان باطل زیادی را بشنوی.

وی افزود: یک انسان ارزش مدار وظیفه مند و حق گرا بر اساس این فرمایش امام، کسی است که بتواند این فاصله چهار انگشتی را درست مدیریت کند و پای حقی که می بیند بایستد نه باطلی که می شوند.

بزرگترین آسیب دوران امام حسن(ع)، تزلزل روند ولایتمداری بود

حجت الاسلام گنابادی نژاد اقتضائات سیاسی زمان امام حسن مجتبی(ع) را از پیچیده ترین و مهمترین دوره های تاریخی دانست و تصریح کرد: بزرگترین آسیب آن دوران، تزلزل روند ولایتمداری بود به گونه ای که روحیه عدم مبارزه در مقابل جبهه تهاجم علیه ولایت، منجر به نوعی سستی و رخوت در جامعه شده و ولایتمداری که ضامن سلامت سیاسی جامعه است، صلابت و نقش و تأثیر خود را از دست داده بود.

مثلث جریانات مخالف امام

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی اضافه کرد: امام مجتبی(ع) طی حکومت هفت ماهه خود با سه جریان مخالف شامل اصحاب فتنه، جریان انحرافی و گروه های نفاق مواجه  بودند که هر سه در نبرد سخت ونرم علیه جریان امامت هم عقیده بودند و هر سه از این دو جبهه مقابل امام استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه جایگاه امامت امام حسن مجتبی(ع) از سوی این مخالفین نه به رسمیت شناخته شد و نه مورد احترام بود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در تاریخ اسلام، دوره هایی بوده که مردم التزام به امامت اهل بیت(ع) نداشته اما احترام ایشان را نگه می داشتند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: در زمان کنونی نیز وهابیت و تکفیری ها جنسان متفاوت از اهل سنت است و نباید اهل سنت را وهابی و تکفیری بدانیم؛ دلبستگی اهل سنت به اهل بیت(ع) کمتر از ما نیست؛ فقط از لحاظ اعتقادی با ما تفاوت دارند.

وی با اشاره به ظهور و بروز تمایلات نفسانی سیاسی در جامعه در زمان امام حسن(ع)، گفت: مردم به دلایل واهی و غیرعقلانی، تقوای سیاسی را که بازدارنده از بسیاری تخلفات بود، مباح می دانستند و حتی مبانی و اصول مسلم دین را به نفع خود تفسیر می کردند.

تفسیر به رأی اصول و مناسک دینی پنجره هایی به سمت دین زدایی است

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به آیه شریفه «الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً» ، ادامه داد: مطابق این آیه شریفه، جامعه زمان امام حسن(ع) به تمام معنا دچار فساد، تباهی و گمراهی سیاسی شده بودند اما می پنداشتند راه درست را می روند.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر نیز این غرض ورزی ها در حد تفسیر به رأی مناسک دینی در جامعه وجود دارد، افزود: این ها پنجره های رقم خوردن دین زدایی و قرار گرفتن در حزب شیطان است.

سابقه انقلابی ضمانتی برای انقلابی مانده تا ابد نیست

حجت الاسلام گنابادی نژاد یادآور شد: عده ای پیش از انقلاب یا اوایل انقلاب، انقلابی بودند اما حالا به دلایل مختلف نیستند و با اینکه نمی توانند پای انقلاب هزینه کنند، تصور می کنند چون سابقه انقلابی دارند، همچنان انقلابی اند در حالی که سابقه انقلابی ضمانتی برای انقلابی مانده تا ابد نیست.

وی اضافه کرد: همچنین تعلق خاطر انقلابی های امروز به ارزش های انقلابی، ضمانتی برای منطبق بودن عملکردشان با ارزش های انقلاب نیست و باید بابت لحظه لحظه عملکردمان به ویژه در جایگاه ها و مسولیت های اجتماعی پاسخگو باشیم.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به آیه شریفه « وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ» گفت: برخی با اینکه اهل فساد هستند تصور می کنند اهل حق هستند و نمی پذیرند که دچار انحراف شده اند بلکه جبهه حق را سرزنش می کنند؛ برای همین امروز وضعیت به گونه ای شده که خانواده های شهدا باید به کسانی که از امنیت آفرینی خون شهدا استفاده می کنند، جواب پس بدهند که چرا فرزندشان برای اسلام قربانی شده است.

جدایی ملت از ولایت؛ هدف نهایی اصحاب فتنه

حجت الاسلام گنابادی نژاد در معرفی اصحاب فتنه خاطرنشان کرد: این گروه کسانی بودند که زمان امیرمؤمنان علی(ع) با مدیریت معاویه و عمروعاص و با هدف براندازی و به بن بست کشاندن حکومت امام و نهایتا جدایی ملت از ولایت، جنگ صفین را به راه انداختند و خروجی آن ها خوارج بود.

وی با بیان اینکه امروز هم در همه هجمه های دشمن، ولایت فقیه و نهادهای ولایی در رأس قرار دارند چرا که حقیقتا مدافع منافع ملت هستند، افزود:  صرف معطل کردن جریان جبهه حق و ایجاد مانع و بن بست هم برای دشمن، پیروزی به شمار می رود؛ بسیاری از پیروزی ها و کارشکنی ها در درازمدت برای دشمن قابل بهره برداری است و اینگونه نیست که همیشه در پی نتیجه باشند.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: در فضای مجازی و رسانه ای که حدود سه دهه است وارد جامعه ما شده، تمام دغدغه امام و رهبری، تضمین سلامت جامعه بود اما عده ای، بی بندو باری و تسلیم و لاابالی گری اجتماعی را در الگوی رفتاری و مدل مدیریتی شان در دستور کار قرار دادند.

اهداف بلندمدت دشمن

 حجت الاسلام گنابادی نژاد، کاهش آستانه تحمل مردم وقرار دادن آنان در مقابل نظام ، به چالش کشاندن و ناکارآمد نشان دادن جریان امامت و رهبری را از اهداف بلندمدت دشمن معرفی و تصریح کرد: در ان زمان نیز معادله شوم جنگ افروزی، سقوط نظام اسلامی، کسب قدرت تمامیت قدرت سیاسی و فضاسازی پرفشار جهت وادار کردن نظام به امتیاز دادن و عقب نشینی به نفع اصحاب فتنه، از طرح های عمروعاص بود.

وی یادآور شد: تلقی معاویه و عمرعاص این بود که امام حسن مجتبی(ع) به دلیل شرایط سخت آن ها، کاهلی جبهه ولایت، خستگی مردم از بی نتیجه بودن جنگ تحمیلی صفین و مشکلات اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده توسط گروه قدرت طلب فتنه گر حتما تسلیم می شود.

 رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه طراحی جذب با روش تطمیع یا تهدید از سوی جریان فتنه بر بسیاری اثرگذار بود، اضافه کرد: خواص دنیاطلب، رویه سکوت پیش گرفته و برخی با صراحت و برخی با کنایه به امام پیشنهاد عقب نشینی و واگذاری امتیاز سیاسی را می دادند.

کارشکنی های رسانه ای و روانی دشمن

وی گفت: عدم معرفت ایمانی و نداشتن روح ولایتمداری سبب سست شدن گروه قابل توجهی از مردم شد اما امام حسن(ع) تنها راه پایان دادن به فتنه را همان راه امیرمؤمنان علی(ع) می دانستند و فرمان جهاد دادند. با این وجود، در اثر جنگ روانی و تهدید سیاسی دشمن، تنها 12 هزار نفر همراه امام شدند در حالی که بیش از 100 هزار نفر در سپاه معاویه پیوستند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: ازسوی دیگر در اثر کارشکنی های رسانه ای دشمن و با وجود بصیرت و جانفشانی های فرماندهان وفادار امام حسن(ع) بعد از عبیدالله ابن عباس، همه پیروزی ها و پیشروی های سپاه امام پوشیده ماند.

وی با بیان اینکه امروز نیز شاهد هجوم رسانه ای علیه مسؤولان ولایی یا مدافعان حرم هستیم، ادامه داد: این ها نشانه های فرهنگ اموی است که اگر رواج یابد تاروپود جامعه را به هم می ریزد در حالی که کنار زدن فرهنگ اموی و باطل کردن نسخه اسلام اموی از دستاوردهای انقلاب بوده است.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه گروه های نفاق و انحرافی نیز اضلاع مثلث تحریم، تهدید و تضعیف جریان ولایت را در زمان امام حسن(ع) تکمیل کردند، افزود: هدف این هجمه ها تنها تضعیف امام حسن(ع) نبود بلکه سستی و ضعفی که در پیکره جامعه اسلامی ایجاد شد، زمینه ساز رقم خوردن عاشورا بود.

حجت الاسلام گنابادی نژاد در پایان تأکید کرد: همیشه فهم و بصیرت برای ولایی ماندن کافی نیست بلکه شجاعت در راه حق نیز لازم است./930/پ۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات