خداوند انسان را با استدلال دعوت به هدايت مي كند
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير سوره مرسلات، گفت: روي سخن خداوند در اين سوره مباركه با كساني است كه قيامت را تكذيب ميكنند.
وي افزود: مهمترين دليلي كه خداوند روي سخن اش به تكذيب كنندگان قيامت است و منظورش غيبت كنندگان و رباخواران نيست براي اين است ريشه همه گناهان و يا قريب به اتفاق گناهان تكذيب قيامت است و اگر انسان خواهان جلوگيري از فساد است بايد ريشه گناه را از بن بركند.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: هنگامي كه امام خميني(ره) قيام كرد فرمود، شاه بايد برود چرا كه ريشه فساد شاه است و بعد از رفتن شاه نوبت به آمريكا رسيد و فرمود آمريكا بايد از منطقه برود چرا كه آمريكا ريشه و اساس همه توطئه ها و جنايات در منطقه است.
وي افزود: اگر انسان به خود جرأت گناه مي دهد براي اين است كه قيامت را تكذيب ميكند، بنابر اين خداوند ابتدا قسم ميخورد قيامت حقيقت است و وجود دارد و انسان را به تاريخ دعوت ميكند تا سرنوشت و عاقبت تكذيب كنندگان را مشاهده كند و در ادامه آنها را به تفكر و چگونگي خلقت انسان دعوت ميكند و براي اثبات وجود قيامت آيات آفاقي و آيات انفسي را معرفي ميكند تا جلوه هاي قدرت خدا را در آيات آفاقي مشاهده كنند تا بلكه هدايت شوند.
به گفته وي، روش خداوند در قرآن اين است كه انسان داوطلبانه هدايت شود و با اراده و اختيار خود وارد مسير مستقيم و هدايت شود.
امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه،خداوند در پايان هر قسمتي به تكذيب كنندگان هشدار ميدهد، افزود: خداوند درسوره مرسلات حدود 10 بار آيه‹‹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› را تكرار كرده و گفته است واي بركساني كه روز قيامت را تكذيب كنند.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: در اين قسمت خداوند به آنها هشدار ميدهد و بعد انسان را از روز قيامت مي ترساند مانند پدر كه تا حد امكان، فرزند را با زبان خوش و جايزه ترغيب به درس خواند ميكند، اما زماني كه اثري نداشته باشد نوبت به ترساندن مي شود.
امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: مبناي خداوند براين است كه ابتدا از راه تشويق و ترغيب و استدلال انسان را دعوت به هدايت مي كند اما اگر اثري نداشت او را مي ترساند.
وي افزود: علت اينكه خداوند از واژه ‹‹واي›› براي مكذبين در روز قيامت استفاده مي كند براي اين است كه انسان نتواند مدعي شود خبر نداشته و آگاه نبوده است، از اين رو مكذبين زماني كه روز قيامت وارد صحنه قيامت مي شوند به آنها ندا مي رسد ‹‹انْطَلِقُوا إِلَىٰ مَا كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ›› بي درنگ و بدون توقف به طرف جهنم برويد كه در دنيا پيوسته جهنم را تكذيب مي كرديد.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: انسان برخي اوقات موضوعي را تكذيب مي كند و ادامه نمي دهد و آن رها مي كند، اما گاهي انسان پيوسته در حال تكذيب است، از اين رو خداوند در آيه 29 سوره مباركه مرسلات مي فرمايد ‹‹انْطَلِقُوا إِلَىٰ مَا كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ›› پيوسته به طرف جهنمي برويد كه پيوسته آن را تكذيب مي كرديد.
حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: در تفسير نمونه فرموده است ‹‹انْطَلِقُوا›› از كلمه انقلاب است و انطلاق به معني بدون توقف و رهايي از قيد بند آن هم بعد از اينكه تحت فشار قرار داشته است، به اين معني كه خداوند در قيامت مجرمين در يك مكان جمع و در فشار شديد نگه مي دارد و به يك باره فشار را بر داشته و رها ميكند و او را بي توقف به طرف جهنم مي برند.
وي ادامه داد: خداوند در آيه 30 سوره مباركه مرسلات مي فرمايد ‹‹انْطَلِقُوا إِلَىٰ ظِلٍّ ذِي ثَلَاثِ شُعَبٍ›› يكي از عذاب هاي وحشتناك و شديدي را كه نتيجه اعمال مكذبين است نشان مي دهد، چرا كه ذره اي عيب و نقص و ظلم در وجود خداوند نيست و در روايت مي فرمايد، يك سبحان الله در نامه عمل مومن از برج سليمان بهتر است.
امام جمعه موقت كاشان اظهار داشت: اين سبحان الله كه ما انسانها از كنار آن به راحتي عبور مي كنيم اگر با توجه قلب بيان شود كه خداوند از هر عيب و نقضي پاك و منزه است و اگر مرا هم به جهنم ببرد نتيجه اعمال من است به من ظلم نكرده و از عدالت خدا است./1307/پ۲۰۲/ب۱