۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۳۵۴۲۰
نمایشگاه مطبوعات؛

رسانه‌ها ضعف‌های ارشاد را بازگو کنند/ اظهارات وزیر ارشاد درباره وضعیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت توجه به فرهنگ در کشور گفت: تمام اعتبارات نباید برای نان روزانه مردم باشد و اگر ما بتوانیم مصرف‌های فرهنگ کشور را غنی کنیم قطعا آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعدازظهر امروز در نشست خبری که در سالن اجلاس بیست‌و‌سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد با اشاره به اینکه تئاتر یک هنری است که نیازمند به حمایت دولتی دارد، اظهار داشت: به طور طبیعی تئاتر نیازمند حمایت‌های بالاسری است، البته اینکه بخش خصوصی به کمک آماده و اقداماتی در حوزه سالن‌های کوچک انجام داده کافی نیست و نیاز به سالن‌های بزرگتر با کمک دولت یک ضرورت است.

وی ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه کمک کنند و ما از این رو می‌توانیم از صاحبان بودجه و تخصیص دهنده بودجه در این راستا تامین اعتبارات کنیم، بعد از انقلاب باید سالن‌های جدیدی احداث شود زیرا استفاده صرف از سالن‌های قدیمی جوابگو نیست و در ضمن بازسازی تنها این سالن‌ها نیازها را برطرف نمی‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اقداماتی که ما در نشست‌های مختلف داشته‌ایم و کمک اصحاب رسانه برای توجیه صاحبان بودجه برای تامین اعتبارات در این بخش بسیار مهم است، تمام اعتبارات نباید برای نان روزانه مردم باشد و اگر ما بتوانیم مصرف‌های فرهنگ کشور را غنی کنیم قطعا آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

اظهارات وزیر ارشاد درباره وضعیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب

صالحی درباره شورای تشکل‌های نشر یادآور شد: شورای سیاست‌گذاری برای نمایشگاه کتاب تهران باید شکل بگیرد، با مشخص شدن معاون امور فرهنگی و رییس نمایشگاه کتاب مشکلات مربوط به زوایای مختلف این نمایشگاه بررسی می‌شود، امروز معاون فرهنگی منتصب شدند و سریعا به این موضوعات پیرامون نمایشگاه پرداخته خواهد شد.

وی درباره جانمایی نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب افرود: ما منتظر پاسخ سریع شهرداری در مورد مشکلات نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب هستیم، البته شهردار جدید؛ تازه انتخاب شده و ما هم درک می‌کنیم که آنها تازه موضوعات مختلف را در حال رسیدگی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: جشنواره فیلم فجر یک جشنواره ملی است و در چهلمین سالگرد انقلاب سعی می‌کنیم یک فضای خوب در مورد جشنواره فیلم فجر هم در تهران و هم در سایر استان‌ها داشته باشیم و در واقع برپایی یک جشنواره ملی برای ما مدنظر است.

آیا وزارت ارشاد درباره معاونت‌ها خود شفاف برخورد می‌کند؟

صالحی درباره صداقت وزارت فرهنگ و ارشاد در مورد معاونت فرهنگی و انتصاب آقای جوادی نیز گفت: تا پایان اعلام حکم رسمی معاونت های ارشاد درخواست کردیم اظهارنظر پیش نیاید تا موضوعات حاشیه ای رخ ندهد، در مورد آقای جوادی بنده حکم را یک ساعت پیش به ایشان دادم و طبیعی است تا زمانی که حکم صادر نشده است رسانه ای کردن موضوعات درست نیست چون ممکن است تغییرات در لحظه آخر صورت گیرد.

فرهنگستان‌ها در حیطه کار وزارت ارشاد نیستند

وی درباره موضوع فرهنگستان ها ابراز کرد: فرهنگستان ها به صورت مستقل اداره می شود و وزارت ارشاد هم مداخله سازمانی و اداری در این فرهنگستان ها ندارد، امیدواریم موضوعات و مشکلات پیرامون فرهنگستان ها نیز حل شود.

رسانه‌ها می‌توانند مشکلات پیرامون فرهنگ را نشان دهند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حل مشکلات استان گیلان تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت و آمایش هر استان برنامه های چهار ساله ای طرح می شود تا ما بدانیم که هر استان در طول این چهار سال باید چه روندی داشته باشد، استان گیلان هم در تفاهم نامه فرهنگی مندرج شده است و با نمایندگان استان برای کارهای فرهنگی چهار ساله استان صحبت شده است.

صالحی در رابطه با موضوع بودجه و اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: اهالی فرهنگ و هنر هر استان با نگاه به فعالیت‌های فرهنگی قطعا به منابع مالی و کارهای زیرساختی دقت دارند و متاسفانه در این زمینه شرایط استان‌ها خوب نیست و شهرستان‌ها از حداقل امکانات برخوردار هستند، در حوزه‌هایی چون بهداشت، مدرسه و فرهنگ رسانه‌ها بسیار کمک‌کننده هستند زیرا این مشکلات را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نگاه رسانه‌ای را می طلبد تا شرایط و مشکلات شهرستان‌ها به اطلاع وزارت ارشاد برسد، گاهی برخی رقم‌ها در بودجه استان‌ها به کار گرفته می‌شود که آنقدر ناچیز است که امکان گفتن ندارد، رسانه‌ها می‌توانند مدیران را مجاب کنند که چنانچه نبود یک بیمارستان نگران کننده است در مقابل نبود امکانات فرهنگی نیز تاسف بار خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر در یک روستا مدرسه نباشد صدای همه در می‌آید، آیا نبود سالن سینما و تئاتر هم آنقدر نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: ما باید به موضوع فرهنگ نگاه بیشتری داشته باشیم و رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند کمک‌کننده باشند.

تلاش ارشاد کاهش هزینه‌های نمایشگاه کتاب در شهرستان‌ها است

صالحی در مورد پرداخت هزینه نمایشگاه کتاب مشهد افزود: اطلاعات بنده در این مورد دقیق نیست ولی بدانید که برای نمایشگاه کتاب در استان‌ها مکان‌هایی اجاره می شود که ممکن است هر فضای اجاره‌ای در هر استان از منظر اجاره متفاوت باشد، اما به طورکلی نگاه این است که ما هزینه نمایشگاه‌ها در هر استان را کاهش دهیم و مشهد هم از این مقوله مستثنی نخواهد بود.

موضوع گردشگری فرهنگی و ادبی در دستور کار وزارت ارشاد

وی برای پیشبرد نمایشگاه و جشنواره‌های مختلف در استان شیراز نیز گفت: در مورد بحث ثمره‌های فرهنگی ما سعی می‌کنیم رویدادهای فرهنگی هراستان را بررسی کنیم و براساس آن برنامه‌هایی را داشته باشیم، افتخار ما این است که از سرزمین سعدی و حافظ هستیم، با این وجود به دنبال این هستیم که در یک ترکیب استانی بتوانیم برنامه‌های فرهنگی را برای هراستانی داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای موضوع گردشگری نیز بیان داشت: در کنار گردشگری عمومی و مذهبی یکی از گردشگری ها مربوط به فرهنگ و ادب است، کشور ما به خاطر حضور مفاخر زیاد در داخل و خارج می تواند گردشگری فرهنگی و ادبی را مدنظر قرار دهد، برای کسانی که اهل فرهنگ هستند ایران مکانی بسیار زیبا است و در داخل هم جوانان و نوجوانان می توانند مسیر گردشگری را در پی بگیرند.

صالحی ادامه داد: با شناختن مفاخر و هنرمندان هراستان ما می توانیم موضوع گردشگری فرهنگ و ادب را در پیش بگیریم و در برنامه سند راهبردی فرهنگی هر استان این موضوع تعبیه شده است.

خواستار اجرای یکسان قانون وزارت ارشاد در کل کشور هستیم

وی درباره برپایی کنسرت در مشهد نیز گفت: در این راستا گفتگوهایی انجام شده و امیدواریم در حوزه کتاب، تئاتر، موسیقی، سینما و ... قانون کشور به یک شکل پیاده شود تا بتوانیم اهداف فرهنگی را در هراستان پیاده کنیم و این مسیر تا به امروز پیش رفته و امید است ادامه پیدا کند./٨١٦پ۲۰۱/ی/

ارسال نظرات