۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۵۳۵۴۴۹
نمایشگاه مطبوعات؛

بیان اخبار حق و واقع نمود اخلاق رسانه‌ای در قرآن

معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به آیات و روایات در زمینه خبر رسانی به مردم تأکید کرد که اخلاق رسانه ای حکم می کند که خبر صدق و واقعی به جامعه منتقل شود.
سقای بی ریا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی اخلاق رسانه در قرآن با حضور حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا معاون پژوهشی مؤسسه آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) عصر امروز در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در در غرفه خبرگزاری حوزه برگزار شد.

وی در این نشست با بیان این که خبر در قرآن با واژه «نبأ» مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار داشت: اگر خبرنگاری در فضای الهی باشد بسیار شریف و دارای ارزش است چراکه انبیاء نیز به نوعی خبرنگار عالم غیب بودند، طبق آیات قرآن اخلاق خبرنگاری به این است که یک خبرنگار واقعیت ها را منعکس کند.

حجت الاسلام سقای بی ریا ادامه داد: آن چیزی که در قرآن کریم بر آن تکیه شده است آن است که خبر اولا باید از روی علم باشد نه ظن و گمان و تخمین و دوم آن که اگر خبرنگاری قدرت تحلیل درست داشت بسیار ارزشمند است و یکی دیگر از مواردی که قرآن بر آن تکیه می کند آن است که خبر به حق و مطابق با واقع باشد.

وی با اشاره به این که طبق آیات قرآن و روایات اخبار دسته جمعی احتمال صدق بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: از این نوع منابع اسلامی فهمیده می شود که کنفرانس خبری از خبر واحد یک خبرنگار ارزش بیشتری دارد چراکه احتمال صدق خبر در آن بیشتر است و وقتی خبری به صورت دسته جمعی اعلام شود از اشتباه مصون تر است.

معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) عنوان داشت: خداوند در قرآن بیان می دارد که «ما داستان خبر موسی و فرعون را به حق به تو می دهیم برای کسانی که ایمان داشته باشند» بنابراین مخاطب خبر هم باید حق طلب و حق جو باشد، البته در جای جای قرآن به این موضوع اشاره شده است، از جمله این که در سوره کهف خداوند می فرماید ما داستان اصحاب کهف را به حق برای تو بیان می کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: از برخی آیات قرآن برمی آید که خبرنگار نباید هرچه می داند بگوید بلکه هرچه لازم است بگوید چراکه برخی حرف های درست نیز گاهی در جامعه ایجاد تنش می کند و همچنین برخی اوقات لازم است که برخی اخبار با تأخیر به مردم منتقل شود./1330/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات