۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۵۳۵۴۷۲
نمایشگاه مطبوعات؛

قانونی شدن ممنوعیت ازدواج کمتر از ۱۸ سال بر خلاف سیاست ابلاغی جمعیت است

پژوهشگر جمعیت با بیان این که قانونی شدن ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از ۱۸ سال موجب به هم خوردن سیستم جمعیت در کشور می شود، این موضوع را هدفی بزرگ برای استکبار دانست.
صالح قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به افزایش ازدواج دختران زیر 18 سال فراکسیون زنان به دنبال قانونی جدید برای مخالفت با ازدواج زیر 13 سال و قانونی بودن ازدواج از سن 18 سال است.

از این روز نشست نقد و بررسی این مسأله شامگاه امروز در تالار گفت‌وگوی شماره چهار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد.

صالح قاسمی پژوهشگر جمعیت و نویسنده کتاب جنگ جهانی جمعیت در این نشست با بیان این که شرایط جمعیتی در ایران به شدت خطرناک است، ابراز داشت: در گذشته نرخ فرزند آوری شش و نیم و فرزند درسال بود که این میزان و امروز 8/1 شده است.

وی افزود: یکی از علل اصلی کاهش نرخ رشد، سبک زندگی و علل فرهنگی است که مربوط می شود به گزاره هایی که از غرب به ما هجوم آورده است و میانگین سن ازدواج از اصلی ترین علل کاهش نرخ رشد و باروری است؛ می بینیم در این زمینه مشاوره های غلطی داده می شود، بنابراین باید گفت که وقتی میانگین سن ازدواج در ایران بالای 28 سال رسیده است چه توجیه عقلایی دارد که این مسأله را به لحاظ قانونی باز هم به تأخیر بیایندازیم.

پژوهشگر جمعیت با بیان این که مجله تخصصی پزشکی BMG استنادی برای پزشکان است ولی مطالب غیر علمی و نادرست زیادی منتشر می کند، عنوان کرد: این مجله تخصصی جهانی در موضوع سنین باروی خانم ها پروژه بین المللی دنبال کرد که نتایجش برای غیر علمی بودن گویا است.

وی ادامه داد: در این مجله بیان می شود که بازه سنین باروری صحیح در خانم ها از 16 سال آغاز می شود و در 19 سال به اوج می رسد و تا 38 سال حفظ می شود و بعد 42 سال مراقبت های ویژه نیاز است؛ چطور می شود تمام داده های علمی خلاف این حرف را می زنند ولی پژوهشگران در این مجله اصرار دارند بگویند که دختر قبل از 16 سال قابلیت مادر شدن را ندارد که پیامدهای جدی دارد.

قاسمی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سال 93 خاطرنشان کرد: در این سال کسانی که نمی توانند با صراحت به سمت کنترل و مدیریت جمعیت بروند با عبارت های دیگر و سخنان دیگر باز به همان سمت می روند که برای نظام سلطه یک هدف بسیار بزرگی است.

وی یادآور شد: به عنوان نمونه عده ای بحران آب را به جمعیت گره زدند در حالی که ما در پروژه ای ثابت کرده یم مدیریت نادرست منابع آبی باعث این مسأله شده است، بنابراین قطعا یکی از پیامدهای این مسأله به تأخیر افتادن سن ازدواج است، ازاین رو جا دارد که طراحان قوانین در مجلس با کارشناسی بیشتر و مطالعه بیشتری به طرح موضوعات بپردازند./1330/پ201/س

ارسال نظرات