۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۵۳۵۵۱۷
نمایشگاه مطبوعات؛

رسانه ها به حقوق اساسی خود آگاه نیستند

انصاری با بیان این که رسانه ها به حقوق خود که ابزار کار آنها است آگاهی ندارند گفت: تا وقتی که اصحاب رسانه به حقوق خود مسلط نباشند نمی تواند از حقوق شهروندی مردم دفاع کنند.
باقر انصاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، باقر انصاری، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در نشست علمی مطبوعات و موانع ترویج حقوق شهروندی که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با بیان این که رسانه ها یکی از کنشگران اجتماعی هستند و بنا  نیست در حقوق شهروندی انقلاب ایجاد کنند، گفت: از مهمترین کارویژه رسانه ها بحث تولید خبر و انتقال اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل و تفسیر اخبار و واقعیت ها در بیرون است.

وی نقش رسانه در حقوق شهروندی را در سه محور دانست و  افزود: از یک سو رسانه ها باید به عنوان دارندگان حقوق شهروندی مورد توجه قرار گیرند و از یک سو به عنوان متعهدان حقوق شهروندی هستند و از سوی دیگر نقش تسهیل کننده و کاتالیزور حقوق شهروندی را دارند.

انصاری خاطرنشان کرد: رسانه ها به مثابه دارندگان حقوق شهروندی به این معنا است که اگر حقوقی برای خود رسانه ها تعریف نشود نمی توانند از حقوق شهروندی دفاع کنند؛ به خصوص حقوقی که بتوانند به وسیله آن وظایف خود را ایفا کنند که آزادی بیان، آزادی اطلاعات و حق انتقال واقعیت از مهمترین حقوق آنها است ولی داستان آزادی اطلاعات در کشور ما داستان غم انگیزی است.

وی افزود: از سال 1382 لایحه آزادی اطلاعات تقدیم مجلس شد ولی هنوز این قانون با این که سال 87 تصویب شده و 93 ابلاغ شده هنوز اجرا نمی شود؛ بنابراین شناسایی و اجرای حقوق شهروندی زمانبر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با ابراز تأسف نسبت به این که رسانه ها قانونی که ابزار کار آنها است را نمی شناسد، گفت: این رسانه چگونه می تواند از حقوق شهروندی دیگران دفاع کند.

وی افزود: رسانه ها به عنوان متعهدان حقوق شهروندی این قابلیت را دارند که خودشان حقوق خیلی ها را نقض کنند و دوم این که حقوقی که نقض می شود را منعکس کنند و این را بیشتر به عنوان مسؤولیت اجتماعی روزنامه نگاران از آن یاد می کنند.

انصاری افزود: رسانه ها می توانند به افکار عمومی شکل بدهند و افکار عمومی یکی از ضمانت های اجرای حقوق شهروندی می تواند باشد.

وی با اشاره به تسهیل کنندگی حقوق شهروندی به وسیله رسانه ها از طریق آموزش و اطلاع رسانی است، افزود: در واقع وظیفه رسانه حساس کردن جامعه نسبت به حقوق شهروندی است و لازمه این بحث این است که آنچنان قبحش بالا برود که کسی جرأت نکند حقوق شهروندی را نقض کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که در کشور ما برخی راحت حقوق شهروندی را نقض می کنند، گفت: موانع تحقق حقوق شهروندی نبود حاکمیت قانون، وجود فساد و سوء مدیریت، تبعیض به طرق رسمی و غیر رسمی، ساختاری و غیر ساختاری، مستقیم، آشکار و پنهان و موارد دیگر وجود دارد و کاری که رسانه ها می کنند این است که قبح تبعیض را بیان کنند ولی در کشور ما به راحتی تبعیض وجود دارد و آن را آشکارا انجام می دهیم.

وی یکی دیگر از موانع تحقق حقوق شهروندی را نبود استقلال قضایی دانست و گفت: آخرین مانع هم نبود فرایند پاسخ گویی است زیرا ما فرهنگ زندگی با حق را یاد نگرفته ایم و به  فکر حقوق دیگران بودن در کشور ما کمرنگ است.

انصاری افزود: خود رسانه های ما فقر اطلاعاتی دارند و باید خود را در این زمینه توانمند کنند و از طرف دیگر رسانه های ما به وسیله افرادی که بالا سرشان هستند محدود می شوند و باید به تدریج این حقوق را در جامعه نهادینه کنیم./843/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات