۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۳۵۵۹۳
امام جمعه شهرضا:

غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ مکتوب مانع ترویج گفتمان فرهنگی شده است

امام جمعه شهرضا گفت: متأسفانه فرهنگ جامعه ما بیشتر شفاهی شده و مردم عادت کرده‌اند به شنیده‌ها در موضوعات مختلف اکتفا کنند در حالی که بر اساس یک قاعده منطقی باید درباره هر مطلبی تحقیق کنیم.
یعقوبی - شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سیف الله یعقوبی عصر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان که در محل فرمانداری شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: فعالیت فرهنگی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و آشنایی افراد با کتاب باید از مدارس و دانشگاه‌ها شروع شود، در این مراکز هم نباید بر مطالعه کتابهای درسی تأکید شود، مهم آن است که دانش آموزان و دانشجویان کتابخای غیر درسی را مطالعه کنند و دانش آنها در موضوعات مختلف زیاد شود.

وی ادامه داد: باید برای کاهش قیمت کتاب فکری بشود، نمی‌توان مردم را به کتابخوانی تشویق کرد اما در شرایط فعلی وقتی فردی بخواهد کتابی را بخرد قیمت آن از توان مالی او بیشتر است، در بسیاری از کشورهای جهان کتابها به صورت رایگان بین مردم توزیع می‌شود تا افراد تمایل بیشتری به مطالعه آنها داشته باشند.

امام جمعه شهرضا تصریح کرد: در شهرضا 28 هزار دانش آموز وجود دارد، شمار دانشجویان هم بسیار زیاد است اما اگر با واقع بینی آمارهای مربوط به مطالعه کتاب را در شهرستان بررسی کنیم متوجه می‌شویم که نسبت مطالعه کنندگان به این جمعیت بسیار اندک است.

حجت الاسلام یعقوبی تأکید کرد: متأسفانه فرهنگ جامعه ما بیشتر شفاهی شده است و مردم عادت کرده‌اند به شنیده‌ها در موضوعات مختلف اکتفا کنند در حالی که بر اساس یک قاعده منطقی باید درباره هر مطلبی تحقیق کنیم؛ نوعی آماده خوری در فرهنگ ما رایج شده است که آسیبهای زیادی به دنبال دارد؛ غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ مکتوب مانع از ترویج گفتمان فرهنگی مبتنی بر عقلانیت است.

وی عنوان کرد: وقتی کتابخوانی به عنوان بخشی از ضروریات زندگی ما تبدیل شد می‌توانیم ادعا کنیم که در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی موفق بوده‌ایم؛ اما نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که برای توسعه فرهنگی و به ویژه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی باید بودجه‌های بیشتری اختصاص داده شود، با اعتبارات اندک فرهنگی که در حال حاضر وجود دارد نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

امام جمعه شهرضا اظهار کرد: در شرایط فعلی از نویسندگان کتاب و آثار علمی مختلف حمایت نمی‌شود در حالی که وقتی فردی قصد دارد ثمره سالها رنج و تلاش خود را در رشته‌های متخلف علمی یا فرهنگی به صورت کتاب چاپ کند باید ابزارهای تشویقی برای حمایت از او وجود داشته باشد اما آنچه که در ظاهر می‌بینیم کاهش هرساله یارانه کاغذ و در نتیجه افزایش بهای چاپ کتاب است.

حجت الاسلام یعقوبی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: پیاده روی اربعین درواقع مانور بزرگی برای نشان داده عظمت جهان تشیع است، این پیاده روی برای جهانیان پیامهای زیادی دارد، در روز اربعین پیروانی از همه ادیان الهی برای مشاهده این گردهمایی بزرگ شیعیان در محل حاضر می‌شوند و خبرنگاران زیادی از رسانه‌های گروهی جهان این واقعه مهم را پوشش می‌دهند.

وی در ادامه افزود: جهانیان وقتی ببینند که پیروان یک مذهب واقعه‌ای را از سال 61 هجری قمری تا امسال زنده نگه داشته‌اند برایشان سوالاتی درباره عظمت شیعه مطرح می‌شود که ثمره نهایی آن انتشار فرهنگ تشیع در جهان است؛ در شرایط فعلی سلفیها، یهودیها، داعشیها و انگلیسیها و مهمتر از همه آمریکاییها برای براندازی نظام اسلامی و استقرار حکومتی دست نشانده خود در کشور تلاش می‌کنند که این دسیسه‌ها تاکنون با هوشیاری و حضور به موقع مردم در صحنه، با شکست مواجه شده است.

امام جمعه شهرضا اضافه کرد: عظمت عاشورا و فرهنگی عاشورایی باعث تربیت تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان مؤمن و انقلابی شده است که هر یک از آنها برای به عنوان مدافعان حرم برای دفاع از آرمانهای دینی و انقلابی حاضرند جان خود را فدا کنند./868/پ۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات