۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۵۳۶۰۴۶

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

زائران اربعین؛ مبلغان دین، ضرورت روشنگری بدعت‌ها از سوی طلاب حوزه‌های علمیه و اکران سینمایش «شهیده شام» به مدت ۵ شب در کربلا عناوین برخی از اخبار کوتاه خراسان شمالی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام امید رحمانی، کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: حقیقتاً افرادی که به این شکل به پیاده‌روی اربعین می‌روند و آنان که به این گروه‌ها خدمت می‌کنند، دین الهی را در پرتو وجود اباعبدالله (ع) تبلیغ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) هستیم، اظهار داشت: حقیقتاً افرادی که به این شکل به پیاده‌روی اربعین می‌روند و آنان که به این گروه‌ها خدمت می‌کنند، دین الهی را در پرتو وجود اباعبدالله (ع) تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: شور و اشتیاق مردم در زیارت اربعین به جایی رسیده که چند سالی است ادیان گوناگونی مانند مسیحیان، زرتشتیان و حتی گروهی از اهل‌ تسنن نیز بدان جذب شده‌اند و هر ساله خود را در روز اربعین حسینی به کربلا می‌رسانند، چه‌بسا همین آمدن‌ها موجب آشنایی با دین حقیقی خدا باشد.

حجت‌الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه در روایات زیادی به ثواب عظیم زیارت قبر امام حسین (ع) و یاران آن حضرت اشاره شده، گفت: در برخی روایات چنین ذکر شده است که ثواب هر قدمی که زائر امام حسین (ع) از منزل خود تا حرم ابی‌عبدالله برمی‌دارد، حال هر مقدار فاصله که بین منزل و حرم باشد، با ثواب یک حج و عمرهٔ قبول شده برابری می‌کند؛ البته در برخی روایات نیز 90 حج و عمرهٔ قبول شده و یا هزار حج و عمرهٔ قبول شده آمده و این اختلاف روایات به تفاوت معرفت و ظرفیت زائر بستگی دارد.

وی تصریح کرد: گاهی زائر حرم آن حضرت از امامان معصوم (ع) است و گاهی مؤمنی با درجهٔ والای معرفتی و گاهی نیز مؤمنی با درجهٔ پایین‌تر ایمانی؛ لیکن نکتهٔ مهم و درخور توجه، سفارش و تأکید نسبت به سفر به کربلا و زیارت قبر ایشان است.

حجت‌الاسلام رحمانی گفت: این سفارشی نیست که تنها به زمینیان شده باشد و انسان‌ها به آن فرمان یافته باشند، بلکه در کتاب «کامل‌الزیارات» آمده که هر شب 70 هزار فرشته به امر خداوند متعال، در اول غروب به زیارت حرم حضرت می‌آیند و در اول فجر به عرش باز می‌گردند، تعداد فرشتگان عرش الهی به‌قدری زیاد است که تا روز قیامت، فقط یک‌بار توفیق زیارت حرم ابی‌عبدالله نصیب آنان می‌شود.

وی با اشاره به زیارت اربعین در روایات نیز اظهار داشت: زیارتی که پیغمبر اکرم و امامان معصوم (ع) به آن مکرراً و مؤکداً سفارش کرده‌اند، زیارت امام حسین (ع) در چهلمین روز شهادت آن حضرت و یاران باوفای ایشان است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند به هر قدمی که برمی‌دارد یک حسنه برایش نوشته، یک گناه از او محو می‌فرماید، یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد، وقتی به زیارت رفت، حق‌تعالی دو فرشته را مأمور او می‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی می‌گویند: ای ولی خدا! گناهانت آمرزیده شد، تو از افراد حزب خدا، حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید، آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.

طلاب حوزه‌های علمیه بدعت‌ها را روشنگری کنند

حجت‌الاسلام حسین کوثری، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت‌الله حکیم شیروان، با اشاره به تلاش‌های گسترده دشمن برای کمرنگ کردن ارزش‌های دینی و مذهبی و ایجاد بدعت‌های مختلف، گفت: حوزه‌های علمیه و طلاب آشنای به فقه جعفری باید در این زمینه روشنگری کنند.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده دشمن برای کمرنگ کردن ارزش‌های دینی و مذهبی در جامعه به‌ویژه در بین نسل جوان، به نقشه‌های پیچیده آن‌ها در خدشه به مقدسات دینی به‌ویژه عزاداری سیدالشهدا (ع) پرداخت.

وی اظهار داشت: دشمن در تلاش است بسیاری از خرافات و رفتارهای ضد دینی را در قالب‌های مختلف ازجمله تشکیک در اصل عزاداری بر امام حسین (ع) تحریف در نوع عزاداری و سایر موارد در دین بدعت ایجاد کند که راه مقابله و مبارزه با این تهدیدات روشنگری حوزه‌های علمیه و طلاب آشنای به فقه جعفری است.

امام‌جمعه شیروان با بیان اینکه امروز استکبار جهانی درصدد معرفی چهره‌ای خشن و جنگ‌طلب از دین مبین اسلام و پیامبر رحمت (ص) هستند تا مانع گسترش این دین نورانی در جهان شوند، افزود: وظیفه همگان مخصوصاً علما در راستای معرفی چهره واقعی اسلام به جهانیان بسیار ضروری است.

وی با اشاره به این که امام حسین (ع) برای مقابله با بدعت‌های روزگار و احیاء سیره پاک رسول‌الله (ص) و امربه‌معروف و نهی از منکر به شهادت رسید، گفت: آن امام بزرگوار خودش، یارانش و فرزندانش را فدا کرد تا اسلام واقعی به فراموشی سپرده نشود.

حجت‌الاسلام کوثری با اشاره به جایگاه ممتاز روحانیت در جامعه اسلامی، تصریح کرد: پیامبر خدا (ص) فرموده است: «علما چراغ‌های روی زمین و جانشینان پیامبران و وارثان من و وارثان پیامبران هستند».

وی افزود: نبی مکرم اسلام (ص) در حدیثی دیگر می‌فرمایند: «ملائکه بال‌های خودشان را زیر پای دانش‌پژوهان و زحمت کشان دین می‌گسترانند».

امام‌جمعه شیروان تأکید کرد: طلاب و روحانیون باید با فراگرفتن علم و دانش علاوه بر ارتقاء سطح علمی خود، در مسیر حراست از قرآن و سنت پیامبر اسلام (ص) حرکت کنند.

اکران سینمایش «شهیده شام» به مدت ۵ شب در کربلا

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: سینمایش «شهیده شام» کاری از گروه جهادی کریم اهل‌بیت حوزه علمیه این استان، به مدت پنج شب در کربلای معلا در محل موکب اصحاب خراسانی اکران می‌شود.

وی اظهار داشت: سینمایش «شهیده شام» کاری از گروه جهادی کریم اهل‌بیت حوزه علمیه این استان به مدت پنج شب در کربلای معلا در محل موکب اصحاب خراسانی اکران می‌شود.

وی با بیان این که این سینمایش کاری از حوزه علمیه خراسان شمالی با همکاری حوزه هنری استان است، افزود: در این سینمایش 13 نفر به ایفای نقش پرداخته‌اند که تمامی اعضای آن طلاب مدارس علمیه استان هستند.

دبیر شورای حوزه علمیه خراسان شمالی، برگزار کننده این سینمایش در کربلا را حوزه هنری استان، اداره فرهنگی حوزه علمیه خراسان شمالی و موکب اصحاب خراسانی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: متن سینمایش شهیده شام نیز از سوی حجت‌الاسلام سالاری مکی مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گردآوری و تنظیم شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: هدف از سینمایش شهیده شام معرفی شخصیت حضرت رقیه (س) و کاروان اسرای شام در راستای دانش‌افزایی آحاد مختلف جامعه است./9314/پ204/ب2

ارسال نظرات