۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۳۶۷۴۹
آيت الله توكل مطرح كرد؛

رمز و راز محبوب شدن انسان در دل ها و راه برون رفت از مشكلات

آيت الله توكل با اشاره به راز محبوبيت انسان در دنيا با توجه به آموزه هاي قرآني گفت: هر که به دنبال ایمان و عمل صالح برود خداوند او را محبوب دل ها مي كند و هر کس خدا ترس شود خدا راه برون رفت از مشكلات را به او نشان خواهد داد.
آيت الله سيد رحيم توكل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در اصفهان، آيت الله سيد رحيم توكل، استاد اخلاق حوزه علمیه، صبح امروز در نشست اخلاقي كه در مدرسه علميه خواهران حضرت نرجس(س) يزدانشهر، گفت:‌ اگر خداوند عالم کسی را عزیز کرد عملکرد خودش سبب عزت او شده است و اگر خداوند کسی را خوار و ذلیل کرد باز هم عملکرد خودش سبب این امر شده است و اگر خداوند درهای برکت را به روی کسی باز کند و یا درهای نکبت و بدبختی به روی او باز شود باز این عملکرد خودش سبب این امر شده است.

وي با اشاره به آیه 30 سوره شوری با بيان اينكه هر چه به سر ما بیاید از عملکرد خودمان است و در دنیا هر چه بکاریم همان را برداشت می کنیم و هر دانه ای که پاشیدی همان را برداشت خواهی کرد، ادامه داد: اگر ایمان کاشتید ذلت درو نمی کنید و اگر ذلت کاشتید عزت درو نخواهید کرد آمده است و آنچه از رنج و مصائب به شما می رسد همه از دست خود شماست در صورتی که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو می کند.

استاد حوزه علميه افزود: خداوند در آيه 96 سوره اعراف مي فرمايد چنانچه مردم شهر و دیار همه ایمان آورده و پرهیزکار می شدند همانا ما درهای برکات آسمان و زمین را بر روی آنها می گشودیم و لیکن چون آیات ما را تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رساندیم، پس با توجه به آیات وارده معلوم است که ایمان آوردن به خداوند سبب باز شدن درهای رحمت و برکت بر انسان هاست و تکذیب آیات و کفران نعمت سبب کیفر می شود.

آيت الله توكل با اشاره به آيه 112 سوره نحل، اظهار داشت: خدا بر شما حکایت کرد و مثل آورد، مثل شهری را که در آن امنیت کامل حکم فرما بود و اهلش در آسایش و اطمینان زندگی می کردند و از هر طرف روزی فراوان به آن ها می رسید، امنیت در آیات قرآن به نعمت مجهول تعبیر می شود، چون تا زمانی که امنیت در شهر و آبادی وجود دارد انسان متوجه آن نمی شود و همین که امنیت از بین برود انسان متوجه آن می شود.

وی با قرائت آيه 96 سوره مريم، ابراز داشت: خداوند مي فرمايد هر که به دنبال ایمان و عمل صالح برود ما در دل ها محبوبش می کنیم، از شما کسب عمل صالح و از ما محبوبیت در دل ها، شما دنبال ایمان برويد و مؤمن شويد عزیز کردنتان را خداوند تضمين كرده است.

استاد حوزه علميه با بيان اينكه دنیا دار بلاست و دنیا با بلا پیچانده شده و بايد بدانيم اگر گره به کارمان افتاد چه کنيم، تصریح کرد: خداوند در آيات 2 و 3 سوره مي فرمايد كه هر کس خدا ترس شود خدا راه بیرون شدن را بر او می گشاید و از جایی که گمان ندارد به او روزی عطا مي کند، به خداوند اعتماد كنيم كه مي فرمايد تو تقوی پیشه کن و پرهیزکار باش من از جایی که گمان نمی کنی گره از کارت باز می کنم.

آيت الله توكل با اشاره به حالات پشيماني انسان از انجام برخي اعمال، گفت: براي اينكه دچار اين حالت پشيماني نشويم بايد به دستور خداوند در آيه 255 سوره بقره عمل كنيم كه مي فرمايد خداوند اهل ایمان را سرپرستی می کند تو کسب ایمان کن ما تو را سرپرستی می کنیم. /869/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات